• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
Aleks.Zh - помощник
Здравейте
Пиша тук, защото изпитвам затруднения в изграждането на регулатор за фара на един мотор. Преди да опиша конкретната ситуация, искам да си кажа, че от електротехника разбирам колкото да си събера някаква елементарна схема и нищо повече, вероятно заради това не ми се и получава в момента.
Какъв ми е точно казуса: Става въпрос за фар на мотор (габарит + основна светлина, който работят в диапазона 12-40v, дават го 4 ампера), до който достига променливо напрежение, защото е такава инсталацията на мотора.
Качвам схемата, която съм направил (надявам се да е правилно построена/илюстрирана)
Прикачен файл:
Screenshot 2024-04-21 182306.png
Screenshot 2024-04-21 182306.png (36.81 KиБ) Видяна 368 пъти
Целта ѝ е до габарита до доставя 12 волта, там ампеража е малък, а втората верига да вдига волтажа и да издържа до 4 ампера. Според материали в интернет - ценеровия диод преди регулатора на напрежение трябва да вдигне волтажа до 15 волта, но уви. Мога да пусна и материалите, които гледах за да изградя схемата, мога и снимки на самата платка да кача, при нужда.
Та въпроса ми е - къде бъркам, защото нито се вдига волтажа след регулатора, а през транзисторите дори нищо не минава, съответно не захранвам фара. Ще съм благодарен за всякакви съвети/насоки!
hidrazin - майстор
Каква е моторетката?
И какъв е тоя трансформатор дето е нарисувам на схемата?
За тая моторетка би трябвало да си има регулатори - оригнали или заместители.
По-добър от тях няма да направиш.
:partyman:
kozl - майстор
Как разбра, че ток не минава през транзисторите?
Без товара на фара има ли напрежение на изхода след R1 и след греца в-у кондензатора С1?
petromaniq66 - специалист
Може би със симулатор :-D . Схемата е пародия без зададени входни напрежения и това, което се желае (очаква) на изходите.
batkoce - специалист
Странна и разточителна схема за фар на мотор!?

Няколко въпроса:
Каква трябва да е ролята на R1 ?
Защо ценеровия диод е свързан така? Какво ще стане, ако свържем по този начин обикновен диод?
Защо има два мощни транзистора в големи корпуси, свързани в "Дарлингтон"?
Ако напрежението се вдига трайно до 30-40 волта, радиаторът няма ли да стане прекалено голям?
Какъв точно е трансформаторът, част от мотора ли е или не?
Тази схема дали не е генерирана от изкуствен интелект?

Тук един импулсен DC-DC модул би свършил по-добра работа...
petromaniq66 - специалист
Автора няма хабер от електроника. Само демонстрира софтуер за чертане на схеми. Даже да му се разясни чуденето, едва ли ще може да реализира.
Aleks.Zh - помощник
Да де, допускам че схемата е далече от това, което трябва да е и че няма да е точна, вероятно както и въпросите ми, но все пак с това започнах :-D .
Започвам от първото мнение - мотора е двутактов и въпреки годината си на производство - оригиналната инсталация захранва с ток с постоянен напрежение единствено акумулатора. Всички останали консуматори се захранват с ток, с променливо напрежение. Не искам да преправям оригиналната инсталация, заради това се мъча по този начин, знам и че още по-лесно ще е да пусна два проводника от акумулатора...
kozl написа:
Как разбра, че ток не минава през транзисторите?
Без товара на фара има ли напрежение на изхода след R1 и след греца в-у кондензатора С1?
Когато всичко беше свързано - платката към инсталацията на мотора и фара - замерих, че след стабилизатора 7812 получавам 12.5 волта. Всъщност долният ми кръг, който приключва само със 7812 захранва габарита и той свети. Без товар въобще не се сетих да пробвам.
petromaniq66 написа:
Може би със симулатор :-D . Схемата е пародия без зададени входни напрежения и това, което се желае (очаква) на изходите.
Мда, допускам че е пародия като вероятно не само заради входни/изходни напрежения, но толкова си мога. Входното напрежение е между 12.5v и 14.5v AC, а изходното аз габарита ме устрoйва 12.5v, но за основната светлина искам да получа повече - примерно 15v DC (реално с повече волтаж фара свети повече, което в случая е търсен ефект, та 14-20v ме устройват идеално).
batkoce написа:
Странна и разточителна схема за фар на мотор!?

Няколко въпроса:
Каква трябва да е ролята на R1 ?
Защо ценеровия диод е свързан така? Какво ще стане, ако свържем по този начин обикновен диод?
Защо има два мощни транзистора в големи корпуси, свързани в "Дарлингтон"?
Ако напрежението се вдига трайно до 30-40 волта, радиаторът няма ли да стане прекалено голям?
Какъв точно е трансформаторът, част от мотора ли е или не?
Тази схема дали не е генерирана от изкуствен интелект?

Тук един импулсен DC-DC модул би свършил по-добра работа...
Добре, явно вървя в доста грешна посока. Вероятно задаваш доста точни въпроси, а които поради моето незнание нямам точен отговор. Относно първия и третия въпрос за съпротивлението и транзисторите - нямам отговор. Такава беше схемата, на която попаднах. От нея разбрах, че при следното свързване ще мога да увелича ампеража до 5A, защото регулатора издържа само 1A, а пикови моменти до 2A. Това е статията, от която я взех - https://www.eleccircuit.com/high-curren ... er-supply/.
Относно напрежението - отговорих малко по-нагоре. Трансформатора - това си е грешно отбелязване на захранването явно. Може би не трябва да го има на схемата, а просто да укажа че в платката влизат три проводника (От страната на мотора)
До колкото разбирам на ценеровия диод ролята му е единствено да ограничава посоката на тока, НО от тук видях, че поради някаква причина може да увеличи изходното напрежение до 15V, но явно и това не е така.
Последна промяна от Aleks.Zh на пон апр 22, 2024 9:57 am, променено общо 1 път.
Aleks.Zh - помощник
пон апр 22, 2024 9:40 ampetromaniq66 написа:
Автора няма хабер от електроника. Само демонстрира софтуер за чертане на схеми. Даже да му се разясни чуденето, едва ли ще може да реализира.
Нямам хабер от електроника, прав си, но искам конкретното нещо да го разбера и реализирам. Мога да ти кажа, че нищо не демонстрирам, защото това е първия онлайн инструмент, който намерих и който очевидно не разбирам. Ако го бях нарисувал на хартия, нямаше да си по-толерантен. Ако не искаш по някакъв начин да ми дадеш насока, не виждам смисъл и да се включваш тук.

Мисля, че на всички коментирали им е ясно, А И съм го написал в първото изречение, че това което правя не го разбирам, заради това търсих в интернет готова подобна схема.
petromaniq66 - специалист
Прочети малко книжки преди да почнеш да "измисляш" схеми. Аз съм чел, правил, но още не съм почнал да измислям. Да видим, каква насока ще ти дадат последователите :) .
Последна промяна от petromaniq66 на пон апр 22, 2024 10:04 am, променено общо 1 път.
ivanovbg - майстор
Ужас. Нищо не разбираш. Няма как да дадеш повече ток отколкото произвежда магнета. Да не говорим, че обикновена крушка за фар над 15в ще изгори почти веднага. Оригинално не е ли свързана крушката на фара директно на кабела дето отива към греца?
Последна промяна от ivanovbg на пон апр 22, 2024 10:15 am, променено общо 1 път.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Тема "Реле регулатор за фар на мотор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: