• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
gogo7777 - майстор
Добре де, какво ни пази нас заварчиците?

Работим постоянно в режим "на късо" с машини с над 70 дори 100 волта на празен ход. С ръкавици или без, в дъжд, сред железа и т.н.
Дайте да спишем някакви нормативи теория/практика?

:drinkers:
шоп - майстор
пет апр 26, 2024 1:48 pmivanovbg написа:
И какво се случва при пробив на минуса към земя? Нищо. Нали сам му казваш да заземи минуса :-D
Хидрата каза да се заземи бойлера. Чети внимателно.

Имам 2 ФВ бойлера с контролери. В инструкцията е написано, че е препоръчително корпуса да се заземи, но ако няма такава възможност то да се занули.

Това е напълно достатъчно при пробив на + или - към корпус потенциала да се изведе към земята директно или чрез нулата на енергото пак в земята.
ivanovbg - майстор
пет апр 26, 2024 3:04 pmшоп написа:
пет апр 26, 2024 1:48 pmivanovbg написа:
И какво се случва при пробив на минуса към земя? Нищо. Нали сам му казваш да заземи минуса :-D
Хидрата каза да се заземи бойлера. Чети внимателно.

Имам 2 ФВ бойлера с контролери. В инструкцията е написано, че е препоръчително корпуса да се заземи, но ако няма такава възможност то да се занули.

Това е напълно достатъчно при пробив на + или - към корпус потенциала да се изведе към земята директно или чрез нулата на енергото пак в земята.
Шопе, ако погледнеш схемите и аз съм нарисувал заземено и занулено. Устройството на което съм дал схемата изключва подаването на ток от фотоволтаиците към бойлера ако се пробие/цъфне нагревателя дори и без да изгаря. Все едно имаш правотокова дтз. Отделно ако някой панел или кабел - изключая минуса за тази схема се оголи по някаква причина - примерно някой плъх го нагризе, и ако се опре към земя пак ще изключи. Както каза Хидразин струва само 5лв, а за 10 ще защитава и минуса.

За съжаление предпазителите в случая са крайно ненадеждни защото тока на късо е доста близък до тока на МППТ.
hidrazin - майстор
пет апр 26, 2024 3:25 pmivanovbg написа:
Все едно имаш правотокова дтз.
В твоя случай имаш точно едно голямо НИЩО.
Опааа... Сбърках. Имаш едно измамно чувство че това недоразумение те защитава.
:partyman:
ivanovbg - майстор
пет апр 26, 2024 6:07 pmhidrazin написа:
пет апр 26, 2024 3:25 pmivanovbg написа:
Все едно имаш правотокова дтз.
В твоя случай имаш точно едно голямо НИЩО.
Опааа... Сбърках. Имаш едно измамно чувство че това недоразумение те защитава.
:partyman:
Добре анализирай го и ми кажи по какъв начин може да убие някой. Не говорим за късо между минус и земно, щот тогава престава да действа.
ivanovbg - майстор
Така и така се заиграх, та направих нова по съвършенна схема. Действа и от към + и -. Не съм сметнал още съпротивленията, а и трябва да ги тествам и експериментално, но сега нямам време. R1 и R2 трябва да са равни или електронен вариант. Тоест ми трябва средна точка. Р3 е някакво малко -330ома примерно. То може и без него,но да го има. Твърдотелното реле ще се захранва от единия панел. Устройството е при бойлера, само твърдотелното реле ще е горе при панелите и ще трябва един допълнителен кабел до горе за управлението. Захранването за релето ще е от единия панел. Тъкмо няма как да изгори управлението.

Прикачен файл

untitled.JPG
untitled.JPG (22.5 KиБ) Видяна 262 пъти
gogo7777 - майстор
За какво ти е това реле? И защо го буташ между панелите? С тиристор като ключ не е ли по-добре.... :)
ivanovbg - майстор
съб апр 27, 2024 9:44 amgogo7777 написа:
За какво ти е това реле? И защо го буташ между панелите? С тиристор като ключ не е ли по-добре.... :)
Това реле изключва панелите за да не загрява повече бойлера когато вече е достигнал температурата. Слагам го там по две причини.
1. По добро охлаждане. Все пак покрива е по ветровит.
2. По голяма безопасност.
На стойката на панела и да се запали китайчвто, няма какво да гори там. А и са ми казвали, че когато са повече панелите последователно е по добре при свързването, последната свръзка да е между панелите, а не в някои от краищата на полето. Последното са ми го казали монтажници и не знам доколко е вярно. Хидразин да каже дали от това има смисъл.

Между другото при тестовете на масата и малко допълнения успях да постигна задействане на защитата с утечка от 6ма или 12ком към кой и да е от краищата на нагревателя спрямо земното.

Тиристора веднъж отпушен няма как да го запушиш ако не отпадне напрежението. Тоест той става за променлив ток, не за прав.
gogo7777 - майстор
Става и за постоянен. Сега ще ти драсна една принципна схема. Дано помня как работеше тиристора :)

Ето, май така беше принципно. С левия бутон включваш, с десния изключваш. При утечка към корпус тиристора пак ще се запуши.

Прикачен файл:
20240427_105534.jpg
batkoce - специалист
Тиристорите и симисторите имат доста недостатъци и не са много подходящи за такъв тип приложения.
Падът на напрежение върху тях може да е около 1,2 - 1,6 волта и повече. При токове 10 - 15 ампера загубите са твърде големи.
Не е изключено да се наложи да разсеем над 20 вата топлинна енергия, като това в много случаи ще е през най-топлата част от денонощието.
Освен това запушен тиристор не изпълнява напълно защитна функция, защото не разкъсва механически електрическата верига.
При постоянен ток тиристорите и симисторите са полууправляеми. При гасене на тиристор с шунтиране, бутонът трябва да може да понесе максималния ток през товара. Освен това, този "стоп" бутон ще захрани товара при натискане, дори тиристорът да е демонтиран или повреден.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Тема "Защита от прав ток" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: