• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
uglyduck - помощник
Здравейте,

Два въпроса в едно:

Имам един акумулатор MONBAT – 12V / 45Ah – от типа maintenance free, т.е. не се долива. Не е зареждан от 8 месеца. Реших да го заредя – използвам го за UPS на печка с водна риза. Пуснах зарядното и предпазителя му изгоря – възможно е да е бил изгорял и преди това, не съм убеден, но мисля че изгоря сега.
Реших да измеря напрежението на батерията – 4.82V точно. Та ето и въпросите:
  • 1. Нормално ли е толкова ниско напрежение на разреден акумулатор – 4.82V? Между другото, на акумулатора има едно кръгче за индикация: зелено = ОК; черно = за зареждане; бяло = за смяна. Моето кръгче е черно. Колко време и с какъв ток (и напрежение) би трябвало да зареждам този акумулатор?
    2. Изгорелият предпазител е за 10A и е голям и стар руски керамичен предпазител, какъвто нямам под ръка. Може ли някой да ми каже формула за пресмятане на диаметъра на меден проводник, с който да поправя предпазителя. Много бих се радвал на такъв метод за изчисление, защото много пъти ми е трябвал по различни поводи, но не го знам.
Благодаря ви и Весели празници :razz:
teoto - специалист
Акумулатор разреден под 10V го пиши бегал.
darken_nz - специалист
Като си го включвал да се зарежда да не си объркал поляритета ?
А за предпазителя вземи си нов .
Весели празници и на тебе :)
Justy - майстор
teoto написа:
Акумулатор разреден под 10V го пиши бегал.
Не е точно така, зависи от състоянието на електролита. Най вероятно ще трябват няколко цикъла заряд - разряд, за да зареди на пълен капацитет.

ПП Новите акумулатори се продават заредени.
Последна промяна от Justy на пон дек 24, 2007 5:19 pm, променено общо 1 път.
uglyduck - помощник
По принцип и на мен ми се струва, че ако се разреди под 10-11V - спукана му е работата. Обаче си мисля, че няколко цикъла заряд-разряд биха позволили на батерията да изкара и тоя сезон.

Все пак, двата ми въпроса са още валидни, защото като взема следващия акумулатор пак ще трябва да си го зареждам, но незнам с какъв ток/напрежение и колко време е правилно. А освен това смятането на предпазител е от особена практическа важност за мен. Моля ви, ако някой знае - да сподели.
Palawnik - специалист
Този акумулатор не е лошо да го дадеш някъде където зареждат акумулатори. Обясни им какво е станало и може би ще успеят да го оправят. И не допускай тази грешка да го оставяш дълго време без да го зареждаш. Месец, месец и половина може да изкара без зареждане.
До колкото знам зарядния ток трябва да 10% от капацитета му за 10 часа. Иначе казано 45 А/h с 4,5 А.
За вложката на предпазителя. Преди да я кажа трябва да предупредя НИКОГА НЕ ТРЯБВА ДА СЕ СЛАГАТ НЕСТАНДАРТНИ ВЛОЖКИ. Та формулката е следната. Една жичка на многожичен кабел издържа 5 А. Колко е вярна нямам идея. Ако нямаш стандартни основи
Johny - майстор
Нормално зареден акумулатор има ~2.2V на клетка, т.е. 13.2V. Долната граница на разреждане е 1.8V на клетка или 10.8. Смятам, че цифрите са точни, но съм позабравил тези материя. Намерих една таблица, където стойностите малко се различават от моите:
Волтаж ~ Заряд
12.65 V 100 %
12.45 V 75 %
12.24 V 50 %
12.06 V 25 %
11.89 V 0 %
Със сигурност мога да ти кажа, че нормалният заряден ток е 1/10 от капацитета акумулатора, както вече ти казаха. Можеш да зареждаш и с по-голям ток/форсирсн заряд/-не те съветвам в твоя случай и с по-малък ток/дълбок заряд/.
Прави са колегите, че е силно разреден акумулатора ти, но можеш да опиташ да го съживш с 2-3 цикъла заряд-разряд. Ако не помогне, няма да попречи.
И за в бъдеще имай в предвид, че дори да не ползваш акумулатора, в него протичат вътрешни токове на саморазряд и трябва периодично да го подзареждаш.
darken_nz - специалист
:) Колегите са прави .
И друг път не оставяй така акумулатор ,защото после на тебе ще са ядовете .

:)
докера - специалист
Относно предпазителя - някой по-горе спомена , че една жичка от многожичен проводник издържа приблизително 5 А , но това важи за проводници до 1.5мм2 . По-големите квадратури са вече с по-дебели жички :wink: На твоя предпазител най-вероятно просто му е дошло времето , затова слагай две жички и зареждай смело .

При започване на зареждането на акумулатора е добре , ако зарядното има регулиране на изходящия ток /А/ , да се регулира на 2-3А и постепенно да се покачва тока . Не видях някой да обясни как се извършва цикъла заряд-разряд , затова в общи линии ще го обясня :wink:
Зарежда се акумулатора . Дали е зареден се разбира най-лесно с гъстотомер /аерометър/ - гъстотата на електролита трябва да е около и над 1.25 /или в зелената зона на поплавъка - зависи как е градуиран/ . Другия начин е да се провери дали акумулатора е загрял - пипа се странично и ако е топъл заряда се прекратява. Оставя се да изстине !
Междувременно е добре с мулницет да провериш колко волта напрежение има на изхода на акумулатора /пъпките/
Разреждането става с крушка 12V/21W , която с два проводника се закача на + и — на акумулатора . При намаляване на интензитета на светлината / не се изчаква напълно да изгасне !/ , крушката се маха и се започва ново зареждане .
Това е любителския метод :wink: Има зарядни устройства , които имат и такава функция :wink:

Едно пояснение - необслужваемите акумулатори с течен електролит имат нужда от периодична проверка на нивото на електролита , защото въпреки затворената система губят част от течността . Проверявал съм три такива - и трите след горе-долу двугодишна експлоатация имаха нужда от доливане на дест.вода - около 300мл на всеки :wink:
  • 1
  • 2

Тема "Зареждане на акумулатор и пресмятане на предпазител" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: