• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 39
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
от Петър 1 » ср юни 14, 2006 10:50 am
Здравейте. Трябва да сменя два кабела от разклонителна кутия до контакт защото бяха нагорели клемите в кутиите.
Комшията обаче каза да не слагам клеми щото пак ще станело така, а по добре да ги увия здраво един в друг. Така ли се прави? Ако приема този подход после с какво да изолирам? Има по железариите едни термошлаухи, дали за посходящи?
от EDI » ср юни 14, 2006 11:43 am
Привет.Във всички научни книги и списания ще видиш, че "умни глави"съветват, кабелите да не се свързват никога с усукване и увиване, защото щяло да стане.......и така нататък.Нищо вярно.С усукване контактната площ е в пъти по-голяма, отколкото при монтаж с клеми.Затова, заголи проводника, усучи краищата първо на ръка, а след това здраво с клещите.Прегъни през средата усуканите краища и ги стисни с клещите/като фиба/.Изолирай с изолирбанд, но си купи хубав, а не китайски боклуци.
Точно така се прави. Клемите се ползват при гъвкавите кабели /швпс например/ или ако кабела е плътен клемите с кръгъл отвор вършат работа, но контактната площ е наистина много малка. Най добре е с усукване.
от PCL82 » пет юни 16, 2006 6:06 pm
Наистина като се погледнат по старите книги там пише да не се правят връзки чрез усукване. И си зададох въпроса, защо са го писали това като в по новите правилници вече го разрешават. Заедно с това от опита ми с електроника съм забелязал, че връзки направени единствено чрез засукване създават лоша връзка при слаби токове, при по силни може и искрене, което води до радиосмущения. И както си задавах този вапрос забелязах че по времето когато са писани тези книги масово се е ползвал проводник с каучукова изолация, който под действие на сярата в каучука окислява медта и тя потъмнява. Този окисен слой влошава връзката. При усукване площа е голяма но натиска малък, при клемите натиска е голям но площта е малка. Предполагам, че се е изисквало да се ползват клеми,защото по мързеливите майстори не са зачиствали окиса от медта и за да стане добра връзка се е разчитало, че острият връх на винтчетата ще се впие в чист метал. Като се погледне с появата на кабелите с пластмасова изолация започва и значително по често ползване на усукване вместо клеми.
Като си говорих с един инженер по въпроса той ми обясни, че усукването е поднодящо само при силни токове където ако има лоша връзка е получава пробив и самозаваряване.
Абе това с усукването е измишльотина на българина за по-лесно. При клемите верно контантната площ е малка, но натиска е огромен. Усукване може да се прави САМО ПРИ ПОЛОЖЕНИЕ, че отгоре се "люсне един калай"
Аз мисля че е според зависи. Говорил съм с много електротехници и те са доста краини, но повечето казват че използват усукване само че не слагат изолирбан ами има една лента такава като каучик не и помня името, работил съм с нея много е добра запечетва завинаги.
Та ако трябва да обобщя ако правиш връзка която не мислиш да променяш по добре увиване и отгоре изолираш. Ако мислиш че може да свързваш още кабели или нещо да променяш по мрежата тогава устер клема.
ribolovec2 написа:Абе това с усукването е измишльотина на българина за по-лесно. При клемите верно контантната площ е малка, но натиска е огромен. Усукване може да се прави САМО ПРИ ПОЛОЖЕНИЕ, че отгоре се "люсне един калай"


аз от години ползвам този метод - калая е задължителен(за многожичен кабел), по този начин се увеличава и натиска.. Относно изолиращите ленти - аз имам една дето като се запече става като пласмаса .. ползвам я за високо натоварени места - бойлери печки ..а за изолация на кабели за информация (компютърни - ТВ и подобни) и слабо напрежение ползвам една евтина разтеглива китайска лента..(водят я шведска). За съжаление няма етикет на ролката да ви кажа как се казва тази първата, но предполагам че ако идете в спец магазин ще ви кажат. Аз всъщност така я купих като закачах новия си боилер...БЕЗ КЛЕМИ - усукано и калайдисано :) :fball:
Според мен определящо е предназначението на връзката. Но аз при всяка възможност предпочитам с усукване, и задължително калайдисване. А при по-натоварена схема, и запояване със сребърен припой/ с газова горелка / вместо калай.
от Duke_BG » пон юни 19, 2006 10:00 am
masteradmin написа:Аз мисля че е според зависи. Говорил съм с много електротехници и те са доста краини, но повечето казват че използват усукване само че не слагат изолирбан ами има една лента такава като каучик не и помня името, работил съм с нея много е добра запечетва завинаги.
Та ако трябва да обобщя ако правиш връзка която не мислиш да променяш по добре увиване и отгоре изолираш. Ако мислиш че може да свързваш още кабели или нещо да променяш по мрежата тогава устер клема.


лентата е от самовулканизиращ се каучук като най-доброто е американския "BISHOP" a има и такъв на "3М". при правилно увиване (опън с разтегляне над 50 % ако не се лъжа) около кабела го запечатва все едно си излял гума отгоре му. Цената на една ролка е около 12-14 лв . но като се има пред вид разтегливодтта му доста кутии могат да се направят с една ролка .
Точно така бишоп беше много е добро, единствения дефект е че няма махане само рязане, тотално запечатва.
това е супер "дефект" :-D
pavelari написа:Точно така се прави. Клемите се ползват при гъвкавите кабели /швпс например/ или ако кабела е плътен клемите с кръгъл отвор вършат работа, но контактната площ е наистина много малка. Най добре е с усукване.

Аман от пишман майстори
от mien » нед сеп 10, 2006 8:54 pm
колеги,лентата за която говорите е BISHOP 963,ima i 962 тя е маслоустои4ива,внимаваите какво купувате номер 15 е полупроводник,да не се изложим някаде.На фирма 3М някои номера са разли4ни,ина4е е супер яко да работи6 с тях,супер изолация.Има и друга фирма СКОЧ,но кои каквото намери ...и аз сам за усукването!
:bulb:

Прикачен файл

Pfoto(06).jpg
Pfoto(06).jpg (15.84 KиБ) Видяна 34139 пъти
от pavelari » пон сеп 11, 2006 10:04 pm
Palawnik написа:
pavelari написа:Точно така се прави. Клемите се ползват при гъвкавите кабели /швпс например/ или ако кабела е плътен клемите с кръгъл отвор вършат работа, но контактната площ е наистина много малка. Най добре е с усукване.

Аман от пишман майстори

ти па като си толко майстор кво препоръчваш :x
pavelari лично аз ВИНАГИ препоръчвам да се слагат клеми. Няма значение дали в многожилен кабела или едножилен. Само едно въпросче за самоподготивка:
„Защо на ВСИЧКИ апарати контактната повърхност е малка? Защо стремежа в ВИНАГИ контактната повърхност е линия или точка? Защо тази контактна повърхност не е равнина?”
За справка „пъпките” на ключовете.
Що ти „глупаци” си играя да ги правят полусверични, като е толкова по-лено да ги направят плоски?
Не съм кой знае какъв специалист, ама тука малко смесваш понятията. Това, за което даваш пример е съвсем друго. Там имаш комутация и контактната площ е такава за намаляване на искрообразуването, нагарянето и залепването на контактите. В тази тема говорим за твърда контактна връзка в разклонителна кутия. В този случай и най-малката хлабина или недостатъчен контакт могат да създадат куп проблеми.
А защо ли на електромерите им слагат по 2 болта, а на лустер клемите им слагат пластинки под болтовете?
Palawnik написа:pavelari лично аз ВИНАГИ препоръчвам да се слагат клеми. Няма значение дали в многожилен кабела или едножилен. Само едно въпросче за самоподготивка:
„Защо на ВСИЧКИ апарати контактната повърхност е малка? Защо стремежа в ВИНАГИ контактната повърхност е линия или точка? Защо тази контактна повърхност не е равнина?”
За справка „пъпките” на ключовете.
Що ти „глупаци” си играя да ги правят полусверични, като е толкова по-лено да ги направят плоски?


правят ги полусферични за да намалят пораженията от преискряне при включване и изключване под товар ( а те винаги работят в такъв режим) а отговори ми тогава защо за по-голям ампераж пъпките са с по-голям диаметър и по-равни - именно за да имат по-голяма контактна площ
контактната площ трябва да е по-голяма за по-голям ток - не гледай ключвете - там е компромис с контактната площ с цел повишаване на броя безаварийни работни цикли


edit : velsi ме е изпреварил не видях че има втора страница :)
velsi написа:Това, за което даваш пример е съвсем друго. Там имаш комутация и контактната площ е такава за намаляване на искрообразуването, нагарянето и залепването на контактите.

За намаляване на дъгата в процеса на комуриране се използват други методи - дъгогасителна камера, пружини и т.н. Когато пластините са допрени една до друга целта е контактната повърхност да бъде колко се може по-малка. С тази цел се правят полусверични или да се допират в линия.
velsi написа:В този случай и най-малката хлабина или недостатъчен контакт могат да създадат куп проблеми

Това казвам и аз. Стягането с клещи създава точно тези проблеми. Голяма допирна повърхност, несигурна връзка, слаба изолация (господ знае колко слоя ще сложи и как ще ги сложи) и както казваш проблемите идват.
Тани написа:А защо ли на електромерите им слагат по 2 болта, а на лустер клемите им слагат пластинки под болтовете?

Пластините се слагат за да може в тях да се поставят многожилни проводници.
Duke_BG написа:... а отговори ми тогава защо за по-голям ампераж пъпките са с по-голям диаметър и по-равни - именно за да имат по-голяма контактна площ

Съгласен съм че за големи токове се правят по сериозни изчисления и че при тях контактната повърхност е линия, а не точка.

Виждаш ми се любопитен затова намери прекъсвач 250 или 630 А, ама да е нов огледай внимателно контактната повърхност и сам ще разбереш, че не е РАВНИНА, а е ЛИНИЯ.

Когато две повърхнини се допират те не са идеално гладки, а има микро грапавини. Вярно микрони и се виждат само след увеличение. Но това не им пречи да създава микро дъгички които затоплят и разрушават контактната повърхност. За това целта е ВИНАГИ когато има контактна повърхност тя да е колкото се може по-малка. Разбира се в разумни граници. Ако обърнете внимание прекъсвачи, контактори, ключове до около 100А са с полусверични и повърхността е сведена до точка. Огледай внимателно клемите на ключовете там имаме допиране в линия. Бъди по внимателен когато оглеждаш електрическите апарати и ще забележиш, че допирането е винаги в точка или линия, никога повърхнина.
Може би ще се съгласите с мен, че щом малко се развали тази повърхност много скоро се налага подмяна. Основната причина е именно преминаването на повърхнината от точка в нещо друго.
При контактите и щепселите е същата работа. Защо за заоблени? Кой ще си увеличава разходите за още една операция? Най лесното е да огледате как един щепсел влиза в контакта. Там какво е повърхнина или линия? Защо не се опитат да направя повърхнина?

Това са доводите ми за да препоръчвам да се избягва този начин на връзка, чрез усукване на два и повече проводника. :-k
Най-голямата глупост която съм виждал е да се почистват "пъпките" със шкурка или пила. Тога пак се нарушава "точката" и ядовете започват. Най-добре е това да се извършва с гума и пръст на ръката (потта има чусетни свойства за почистване) може да използвате и Кока-кола тя също е добра.
мдаа има и ощр нещо : намаляването на контактната площ при тях се прави и за да се увеличи натиска на контактите един към друг а формата е сферична за да може преискрането да е към неработната част на тази сфера - по този начин се увеличава живота на работната повърхност , а чрез увеличаване на натиска на единица площ се намаляват разходите за по-яки пружини (или намотки) и се подобрава ергономичността - по-малко усилие за превключване на ръчните и по-малък ток и шум за контактори и релета.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 39

Включи се в дискусията:

 Отговори   Нова тема Абонирай се

Сподели темата:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Имаш нужда от подходящ професионалист за дома?

Върни се в “Електротехника”