• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
yanko78 - специалист
Взехме гараж в ново строяща кооперация, която още не е измазана и се чудя, дали да не си прекарам кабел, който в някакво бъдеще да се използва за зарядна станция за ел кола. Въпроса е, какъв кабел да заложа? Предполагам също, че може и на по късен етап, при реална необходимост да си заявя партида за него? Каква мощност би била необходима?
DundyTheCroc - майстор
Много зависи каква кола ще се зарежда и каква е желаната скорост. Ще се слага ли зарядна станция или ще се разчита на кита за зареждане от битовата мрежа?
Jacomo - специалист
5x6mm2 ще позволи монофазно до 7kW (3x6mm2) или трифазно до 22kW (5x6mm2).
Добре е още при строежа да прокарат кабел 5x6mm2 от електромера до таблото в гаража, защото стандартно прокарват 3x и е трудно после да минеш на трифазно.
DundyTheCroc - майстор
И аз съм за петжилен кабел, а сечението зависи от дължината, за 25 киловата и 20 метра е достатъчен и 5х4мм2, като в монофазен режим могат да се ползват по два проводника в паралел.
hidrazin - майстор
Стандартно монофазните зарядни са до 7,4kW - бАшон 32А.
Трифазните домашни масово са 11kW - бАшон 3x16А или 22kW - бАшон 3x32А
Заигравката е че партида от 7 до 15kW струва 696 кинта а от 16 до 50kW струва 2 316 кинта.
А въпросния нов гараж вероятно е с бАшон 10А или при късмет 16А (ако е на отделна партида).
Но дори да е на отделна партида, пак няма да стига за най-слабото зарядно и ще трябва да се доплаща за по-висока партида.
Това при условие че въобще има свободна мощност и му отпуснат нова партида или склонят на увеличаване на текущата де...
:partyman:
yanko78 - специалист
Всичко в момента е на груб строеж. Има някаква инсталация, която е пускаха директно в бетона (ако се изразявам правилно), но със сигурност няма 5х6 или подобни кабели. Понеже ние купихме само гараж, предполагам, че със сигурност трябва да сме си на отделна партида.
Идеята е в перспектива да имаме възможност за нормално зареждане на нормална ел кола, примерно Тесла, Хюндай или подобни.
Да разбирам ли, че партида 15 kW е достатъчна за стандартно зарядно 11кW?
По високата партида 16-50кW има ли съществени предимства при нормално ползване?
До колкото съм разбрал, по добре е да се зарежда със станция а не с кабел тип шуко?
Jacomo - специалист
11kW няма монофазно зарядно. Монофазното е до 7kW. За 11kW ти трябва трифазен ток, т.е. кабел с 5 проводника, а не с 3.
Т.е. партида до 15 kW трифазно може да зареждаш на 11kW
Партида каквато и да е мононфазно, може да зареждаш до 7kW

Дори 5x2,5mm2 ще стигнат за трифазно 11kW, ама за монофазно 7kW ще си на кантар дори и с по 2 жила за фаза и нула. За да си подсигурен при всички варианти - най-добре 5x6mm2. В бъдеще все пак може да намалят цената за големи партиди за електромобили. Ако отсега ще пестиш от кабела, зарежи идеята за подсигуряване.

И още нещо, ако сложиш зарядно 11kW трифазно, но на колата инветора не поддържа трифазно, ще зарежда монофазно само на 3.5kW, а не на 7kW.
Последна промяна от Jacomo на пон фев 12, 2024 2:30 pm, променено общо 1 път.
hidrazin - майстор
пон фев 12, 2024 1:58 pmyanko78 написа:
По високата партида 16-50кW има ли съществени предимства при нормално ползване?
До колкото съм разбрал, по добре е да се зарежда със станция а не с кабел тип шуко?
Партидата не е 15kW а е ДО 15kW - колкото ти отпуснат. Сега за 15kW партида ти слагат бАшон 50А или 11,5kW
По-високата партида позволява поставяне на по-мощно зарядно - например 22kW
По-добре е да се зарежда с трифазно отколкото с монофазно и зарядната станция не играе никаква роля в случая.
:partyman:
DundyTheCroc - майстор
По-яките зарядни доколкото знам може да им се намалява изходната мощност, т.е. да се нагласи към партидата ако е нужно.
hidrazin - майстор
пон фев 12, 2024 2:47 pmDundyTheCroc написа:
По-яките зарядни доколкото знам може да им се намалява изходната мощност, т.е. да се нагласи към партидата ако е нужно.
Не. То в зарядната станция няма почти нищо.
Самото зарядно е в колата а не в станцията.
Станцията само казва на зарядното в колата каква мощност може да и предложи.
Казването е елементарно. В станцията има няколко резистора които при монтажа се превключват на необходимата стойност.
Освен тези резистори в зарядната има едно комбинирано ДТЗ + разни ненужни боклуци - светодиоди, дисплей, евентуално Wi-Fi...
Все неща без които може да минеш.
Същото е и с мобилните зарядни. Кутия с ДТЗ а по-мощните имат възможност да кажеш на колата колко може да дърпа.
На дисплеите и на двете обикновено изписва колко време зарежда, в момента с колко зарежда, колко kW са минали през нея от началото на зареждането...
Като опция някои имат таймери - задаваш 5 часа заряд и след това тя сама изключва заряда.
Ма тези неща си ги има и на дисплея на колата ама трябва да се навираш в нея за да ги видиш.
:partyman:
  • 1
  • 2

Тема "Какъв кабел за зарядна станция?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: