• 1
  • 2
Място за идеи и желания за проектиране и изработка на готови проекти.
Здравейте,

Тъй като идва виладжийския сезон, мисля, че подобна тема както и обяснения защо се прави така, както се прави ще е доста интересна на много хора.
Не съм професионалист, затова и питам преди да пипам. Искам да направя електро инсталация на помещение 4х4х2.4(m), хол с кухненски бокс. Условията са следните.
1. Консуматорите:
1.1 Готварска печка на ток и газ - 5kW, отделен проводник за твърда връзка
1.2. Бойлер под мивка - 2kW, отделен контакт
1.3. Хладилник <100W, отделен контакт (годишна консумация / 8760)
1.4. Евентуално, отоплително тяло 2.5 кW, през контакт (помещението ще се отоплява с печка на твърдо гориво, но може да се пусне и печка за по-бързо "отвръщане" в преходните сезони)
Дотук 10 kW
1.5. Два двойни контакта на кухненския плот за уреди, като всеки контакт ще е с една конзола и две гнезда (за два уреда).
1.6. Още 4 контакта из помещението, единични на височина ок 60см от пода.
1.7 10-15% запас
Да приемем, инсталация за ок.15kW
(осветлението изобщо не го бройм - една централна лампа и допълнително трасе до кухненския бокс и двете в един отделен токов кръг)
2. Монтажа
Кабелите ще бъдат положени върху тухлена стена и закрепени чрез пластмасови скоби. Това ще се случва на 15-20 см от тавана. Зад обшивка от гипсокартон, който е върху метални профили (CD - с подгънати крайща). Около проводниците няма да има изолационна вата за по-сигурно при прехвърчане на искра или загряване, а също така сервизирането на "трасетата" ще се осъществява само с изкъртване на едно парче гисокартон. Разклонителните кутии също ще са на 15-20см от тавана.
3. Топологията
Точно до входната врата е комина и съответно печката. Т.е. за да се стигне до кухненския бокс трябва да се мине по останалите три стени. Т.е. дълги трасета. Също така токът от инсталацията на къщата "влиза" в помещението от едно място, до врата, противоположно спрямо печката. Смятам да вържа тока в помещението през отделно табло с прекъсвачи.
А сега и въпросите, на които търся отговор:
1. Мога ли да използвам ППВ кабел (т.нар. "лентов"), вместо CBT (т.нар. "кръгъл")?
2. Мога ли да си спестя гофрирания маркуч, при условие, че кабелите са на практика в кутия, защитени от механични удари, досег с деца и атмосферни условия?
3. Колко кръга да използвам, един за готварската печка, един за бойлера плюс контактите върху кухненския плот плюс един за хладилника и останалите контакти в помещението? Но това ще оскъпи значително инсталацията.
4. И най-важния въпрос - какви проводници да използвам (2,5 / 4 / 6) за всеки един от кръговете?
5. Може ли да използвам двужилна инсталация с "мостове" в контактите или задължително да използвам трижилна инсталация, при условие, че не знам все още дали в помещението "влиза" дву- или три-жилна инсталация?
6. Да използвам ли клеми в разклонителните кутии или е достатъчно само "усукване" с клещи на проводниците и изолиране с изолирбанд?

Изпълнението на монтажа ще го правя аз, завършил съм електроника, но не и електротехника, монтирал съм в работни помещения и до сега не е имало проблем, но не искам да подпаля бабата вместо да я изненадам за лятото. Така че помагайте.
muhala - майстор
Ето моите отговори на твоите въпроси:
1. Мостовия кабел ППВ е само за полагане под мазилка. Аз бих използвал СВТ.Казваш, че ще е зад картона. Внимавай да не се заселят гризачи, че ще изядът изолацията на кабелите.
2. В гофре се слагат ПВ-А1 и А2.
3. Аз бих разделил кръговете така:
-печка - 25А
-бойлер - 16А
- контакти - 16А
- контакти - 16А
- осветление - 6А

4. 2,5 мм2 за контактите, 4мм2 за фурната, 2,5 за бойлера.
5. НЕ! Без значение какво влиза в помещението направи инсталацията 3-жилна. Ако ти влизат фаза и ПЕН в помещението, още в таблото си раздели ПЕН проводника на ПЕ и Н.
6. Аз поне не вярвам на клемите. Аз бих направил спайки с два чифта клещи, спойка с калай и изолирбанд или бъшъп по-добре.

Бойлера и фурната задължително на твърда връзка и то качествена.
Може да си добавиш и една ДТЗ ако си мераклия.
Аз бих си направил и повторно заземяване на ПЕН проводника.
Успех!
Благодаря за изчерпателния и бърз отговор.

Искренно се съмнявам, че ще се заселят гризачи. Гисокартона ще е възможно най-близо до стената и ще остават милиметри между CD-профилите и тухления зид. Кабелите ще са "затворени" между два хоризонтални метални профила с дървена вложка на разстояние 10 или 20 см един от друг и без термоизолация между тях. Планувам кабелите да минават между профилите и зида. Ако използвам ППВ поради плоския профил на кабела, отстоянието от стената ще е по-малко, отколкото ако използвам СВТ, а не ми се дупчат вертикални профили с 10мм поради две причини - отслабване на конструкцията (да, минимално, но все пак) и полагането на кабела върху острите ръбове на продупчения профил. И оттук въпроса:
Какви са рисковете ако все пак използвам ППВ кабел? (не се пазаря просто питам)

Кое е ПЕ и кое е Н? Кое е "масата" и кое "земята"? (функцията ми е ясна, питам за абревиатурата)
Къщата няма гръмотвод. В случай, че няма заземителен кабел, дали е добра идея да използвам кабел със желязо дълбоко забито в земята? И обезопасено, разбира се. Знам, че е примитивно, но други идеи са добре дошли.

И аз не вярвам на клемите, контактната повърхност ми изглежда прекалено малка. Но спойката с тинол е на практика неразглобяемо съединение, а това ще е трудно за сервизиране.
mika - специалист
Аз бих сложил СВТ или NYY в гофрирани тръби, като цялата инсталация не я захващам със скоби за стената, а бих я положил след слагане на профилите за гипскартон в отворите им за кабели, без никакви допълнителни укрепвания. Също така бих си спестил разклонителните кутии, като съединенията бих направил в конзолните кутии (от по-дълбоките) с клеми 221.
И задължително диференциалнотокова защита на всеки кръг!
Последна промяна от mika на пет мар 30, 2018 1:36 am, променено общо 1 път.
nikolov333 - майстор
Интересно ми е какъв е пода и подовата конструкция на виличката и предвидено ли е да се прави някаква изолация или ново покритие на пода..?
Подът още не съм го "отворил", но до колкото разбрах е пясъчно-циментов разтвор (достатъчно дебел, надявам се, но и за съжаление), който не мисля, че е "хванат" за поясите и основите с армировка, т.е не е плоча. Може да има собствена армировка. Ще се копае (кърти), за да се попремести канала и водата, а отгоре ще се прави изравнителна замаска с плочки. Върху плочките ще има килим (пътеки), което се надявам да е достатъчна топлоизолация. Но не мисля да слагам инсталация в пода. Прекалено близо до влагата е. А за сервизирането ще се иска не чук за гипсокартона, а кирка за плочите. Помещението е на приземен етаж.
nikolov333 - майстор
Ако се слага изолация с фибран на пода най-лесния вариант е с гофрирани тръби във фибрана и разклонителни кутии на 30 см от готовия под, а от тях с гофрирани тръби до конзолите на контактите и ключовете за осветление.. Влагата не е проблем. Разбирам, че искаш да спестиш разстоянието между картона и мазилката, но при това положение аз бих си направил инсталацията вкопана в мазилката вместо на скоби с класическия трижилен мостов кабел. Така охлаждането на кабела ще е най-добро и няма да загубиш обем.. Има много теми за инсталации във форума, с дадени отстояния на линиите и различни схеми за монтаж на кабелите.. Ползвай търсачката на форума или google, защото е излишно да се повтаряме...
Може би не съм споменал - идеята е да се свали цялата мазилка. Бабчето е "освежавала" от време на време с блажна боя и като се разрових видях поне 4 слоя боя върху мазилката. Не знам какво ще хване върху това. Също така мазилката се е изронила на места, а в началото на Март видях влага по стените на около 20-30 см от пода. Вместо да си играя да свалям само "компрометираните" участъци, мисля да сваля всичко. Гипсокартона ще даде гладка повърхност, която малко местни "майстори" ще постигнат, както и прави ъгли. А зад ГК-а ще има изолационна вата (освен близо до кабелите), което ще й спести влага и разходи за отопление през зимата.
muhala - майстор
Човек, едната стена в кухнята ни беше на блажна боя. Да не мислиш, че съм налепил картон ?!? Картона е компромис, който правят инвеститорите и "майсторите" защото така им е по-лесно, по-бързо и по-евтино. Флакс с диск за неметал, маска, очила и действаш. После грунд, мрежа и кеф ти гипсово лепило, кеф ти циментова шпакловка.
Освен това първо си реши проблема с влагата, защото тръгне ли по картона ще стане на юфка.

На въпросите ти по-горе: PE е Protective-Earth тоест Земя. N е неутралата, т.е. Нулата.
nikolov333 - майстор
На възрастните хора им е по-студено от младите и имат нужда от повече инфрачервена топлина. Пра-дядо ми лека му пръст, почина на 104 години. Гипсокартон с вата зад него не може да акумулира топлина и често завъжда мухъл, особено в помещения с влажна стена.. Та обмисли ги тези неща, особено при положение, че ще се живее постоянно там, според мен е по-добре да се измаже на ново. Ако намериш някой стар майстор мазач, може и да ти хареса. Виждал съм идеално равни стени и прави ъгли, при положение, че сме им давали ориентир с лазерния нивелир за ъглите, но отвеса си го направиха идеално без нас..
  • 1
  • 2

Тема "Електро инсталация за вила, кухненски бокс и хол" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: