Място за идеи и желания за проектиране и изработка на готови проекти.
MrMurdjo - майстор
Посоката на Х и Y е относително позицията, в която стои оператора. Дали Y ще е по-дълга от Х или обратното, няма значение. Има значение удобството и еднаквото разположение на осите на екрана на САМ програмата и физически на на машината. Самият софтуер му е все тая коя е по-дългата :-D
stivemaster - майстор
Ами Ванко така е, но все пак според мен е нормално оператора да е пред машината,а не примерно отстрани и за Х0 и Y0 да ти е задния ляв край на машината. иначе трябва да си обръщаш файла винаги.
Поне при плазмите Х0 и Y0 винаги е отпред вляво или вдясно на масата в зависимост от позицията на управлението и Х е напречната ос.
Но няма лошо и да е обратно, просто трябва да се адаптираш сигурно,но аз и за рутера избрах такава конфигурация, че свикнах така.
Сега се сетих, що ми останаха тези крайни изключватели и че сега трябва да им направя един инвертиращ оптрон ,че са РNP NO и захранването им е 6-36в.
mooooka - напреднал
Мисля че всяка фирма си определя коя да е X и Y.Аз съм оператор на лазер Trumpf ето този модел
http://www.mteg-maschinen.de/en/news/ma ... -5kw-1093/
Нулата е отпред вдясно.
angelfilev - специалист
MrMurdjo написа:
Посоката на Х и Y е относително позицията, в която стои оператора. Дали Y ще е по-дълга от Х или обратното, няма значение. Има значение удобството и еднаквото разположение на осите на екрана на САМ програмата и физически на на машината. Самият софтуер му е все тая коя е по-дългата :-D
Съгласен съм с всичко освен "Дали Y ще е по-дълга от Х или обратното, няма значение." Има значение за удобство и съответствие с CAD програмата.
Нали никой не си обръща монитора на 90 градуса.
Във всички известни ми CAD програми дългата страна е Х.
За мен въпросът не е дискусионен и не знам как stivemaster измисли, че половината свят е обратен.
stivemaster - майстор
Ангеле аз нищо не измислям,хората са го измислили отдавна и световен стандарт за определяне на координати е правилото на дясната ръка.Именно така са направени и всички познати ми CAD програми.А ти като пишеш дългата, да нямаш предвид дългата страна на монитора си ? :mrgreen: Щото аз поне не знам CAD програма която да експортва със завъртане на 90о.С други думи ти казвам, че след като си начертаеш нещо което е изправен правоъгълник, то в CAM програмата ти то ще се зареди като изправен правоъгълник ,тоест дългата му страна ще е Y а не Х.
Ето такива които мислят като мен :
1.цък
2.цък
3.цък
4. цък
И такива които мислят наобратно :
1.цък
Последна промяна от stivemaster на вт сеп 06, 2016 10:08 am, променено общо 1 път.
angelfilev - специалист
stivemaster написа:
Ангеле аз нищо не измислям,хората са го измислили отдавна и светове стандарт за определяне на координати е правилото на дясната ръка.Именно така са направени и всички познати ми CAD програми.А ти като пишеш дългата, да нямаш предвид дългата страна на монитора си ? :mrgreen: Щото аз поне не знам CAD програма която да експортва със завъртане на 90о.С други думи ти казвам, че след като си начертаеш нещо което е изправен правоъгълник, то в CAM програмата ти то ще се зареди като изправен правоъгълник ,тоест дългата му страна ще е Y а не Х.
Ето такива които мислят като мен :
1.цък
2.цък
3.цък
4. цък
И такива които мислят наобратно :
1.цък
Да, имам предвид монитора. Когато се чертае е удобно дългата страна на детайла да е по Х на CAD програмата защото се използва по-рационално работното поле. Логично е и при рутера дългата страна да е Х.
Изглежда, че при "Плазма" има особености и не случайно примерите които показваш се отнасят за "Плазма".
MrMurdjo - майстор
Учудващо е как не можем да постигнем единомислие за нещо толкова елементарно и установено отдавна в практиката.
Декартова координатна систима
Всичко останало е относително. А като се има предвид, че осите са прави без крайна дължина, няма как да се определи коя е по-дългата. :partyman:
angelfilev - специалист
MrMurdjo написа:
Учудващо е как не можем да постигнем единомислие за нещо толкова елементарно и установено отдавна в практиката.
Декартова координатна систима
Всичко останало е относително. А като се има предвид, че осите са прави без крайна дължина, няма как да се определи коя е по-дългата. :partyman:
Неяснота и спор не са свързани с Декартова (правоъгълна) координатна система. Спорен е въпросът дългата или късата страна на машината да е Х. Другите оси се определят еднозначно.
Моята теза е, че при рутер, фреза дългата страна трябва да е Х защото това съответства на формата на мониторите.
stivemaster показва с примери, че при плазмите не е така. Какво удобство дава такъв избор не ми е известно.
MrMurdjo - майстор
angelfilev написа:
Неяснота и спор не са свързани с Декартова (правоъгълна) координатна система. Спорен е въпросът дългата или късата страна на машината да е Х. Другите оси се определят еднозначно.
Моята теза е, че при рутер, фреза дългата страна трябва да е Х защото това съответства на формата на мониторите.
stivemaster показва с примери, че при плазмите не е така. Какво удобство дава такъв избор не ми е известно.
Работя на широк монитор (който може да се върти, но не е завъртян), а като застана пред рутера, най-дългата ос, отдалечаваща и приближаваща към мен, е Y. Х е по-късата от двете и спрямо мен се движи ляво-дясно. Това не ми пречи да се правя проектите на монитор с пейзажно разположение (дългата страна е хоризонтална). В същото време съм работил на голям рутер, където дългият ход е 3600 мм, а пулта за управление е на опората на портала, т.е. операторът стои и гледа по дължината на портала и ходи заедно с него наляво и надясно. В този случай дългата е Х, а порталът Y. Всичко зависи от замисъла на конструктора и къде е предвидено работното място на оператора. Както и къде е координатното начало на машината. То между другото може и да е в центъра на масата и да работи в четирите квадранта, определяни от двете равнинни оси.
Важното е, когато човек застане пред машината за работа, да възприема нейните движения аналогично на проекта, който вижда на компютъра. И понеже е прието хоризонталната ос да е Х, а вертикалната - Y, то това, което се движи наляво и надясно спрямо оператора, е Х, а което се отдалечава и приближава - Y.
Надявам се, че поне за Z можем да имаме консенсус (в общия случай, защото има и частни) :-D

Тема "CNC машина гравьор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: