• 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19
Всичко свързано с въздушния поток, който дишаме.
naster - майстор
чет юли 02, 2020 11:02 pmdando написа:
...Планирам тръбите за засмукване на външен въздух и изхвърляне на отработения да са с дължина около 8 метра и да минават през отоплявана стая и коридор, като ще бъдат скрити в куфар от гипскартон и вата...
Тези тръби, от цялата инсталация, са единствените, за които трябва да сте убедени, че са изолирани на 100%. Тук идва и противоречието: ако има изолация - няма топлообмен. Ако има топлообмен - ще има и кондензация/скреж.

В "по-архаичните" модели без енталпия се включваше (пиша по спомени) байпасът, който позволява на топлообменникът да се темперира, а кондензът се източва през дренаж. За енталпийните не знам дали имат този проблем, само съм чувал, че нямат заскрежаване.
nikkk - специалист
вт юни 16, 2020 1:27 pmbrum написа:
В къщата дето я правя сега ще изсмуква влагата от банята. Ако пак изсушава зимно време ще монтирам овлажнител на входящият въздух (след рекуператора).
Привет, интересува ме техническата реализация на овлажнителя - във въздуховода ли се монтира, готово решение е или тип самоделка. Например какви са вариантите за монтаж на такъв в спироканал ф200. Управлението и сензориката ясно са си отделна работа.

Подаването на вода - след като не е от водопровода, сигурно ще е необходима помпичка да доставя от съд с дестилирана вода (гравитационния вариант като че ли е неприложим тъй като въздуховодите обикновено са монтирани непосредствено под тавана).

(и мен ме чака реализация на принудителна вентилация с рекуператор, но още не съм се гмурнал в подробностите)
brum - майстор
Овлажнителят ще е самоделен. Голяма кофа в която влиза и излиза Ф250 тръба в горният край. В долният край ще има поплавък с клапан който да регулира нивото на водата (нещо като тези на тоалетната си го представям). На дъното на кофата ще има монтирани няколко пиезо пластини. Управлението с микроконтролер който да позволява връзване към WiFi-я и задаване на режима на работа от вън.

За пиезо пластините - в Алиекспрес съм гледал такива предвидени да правят мъгла над декоративно езеро в двора. По 3-4 долара бройката са. Пускат се на дъното на кофата, а от горе им излизат кабелите извън кофата към захранването. Цялото устройство ще се захранва с вода от система с обратна осмоза.

С дестилатор ще е трудно. Преди 2 седмици в по-студените и сухи дни отиваха по 4+ литра вода на ден при 80 м3/ч. При по-сериозен дебит тия 4 литра могат да отидат до 20 с лекота. А туй не е никак малко вода за дестилиране. Сега като го мисля пак може в кофата направо да има нагревател, а преди самата кофа филтър с активен въглен. Така няма да има загуби на енергия (енергията за кипването на водата ще се върне в къщата като топлина) и системата се опростява значително. Само дето ще иска редовно чистене на отлаганията в кофата. Към момента на 20-30 литра дестилирана вода кипвам малко оцет за да махна отлаганията по дестилатора.

За фабричен вариант се бях замислил за системите за водна мъгла. Слагат се нужният брой дюзи на въздуховодите, слага се помпата и при нужда от овлажняване просто се пуска помпата. И пак с микроконтролер който да позволи автоматизация.
a_stoev - майстор
пон юли 06, 2020 2:31 pmnaster написа:
чет юли 02, 2020 11:02 pmdando написа:
...Планирам тръбите за засмукване на външен въздух и изхвърляне на отработения да са с дължина около 8 метра и да минават през отоплявана стая и коридор, като ще бъдат скрити в куфар от гипскартон и вата...
Тези тръби, от цялата инсталация, са единствените, за които трябва да сте убедени, че са изолирани на 100%. Тук идва и противоречието: ако има изолация - няма топлообмен. Ако има топлообмен - ще има и кондензация/скреж.

В "по-архаичните" модели без енталпия се включваше (пиша по спомени) байпасът, който позволява на топлообменникът да се темперира, а кондензът се източва през дренаж. За енталпийните не знам дали имат този проблем, само съм чувал, че нямат заскрежаване.
Рекуператорите не с метална пита, а хартиено-полимерен /не му знам състава/ топлообменник обменят влагата между двата потока и няма конденз, скреж и изсушаване на въздуха през зимата.
naster - майстор
Така де. Аз го уточнявам за неизолираните тръби между външната среда и рекуператора, а не конкретно за топлообменника, видно от цитата. Защото коментарът беше насочен по-скоро към предполагаемото желание да се постигне допълнително темпериране преди рекуператора (да се чете "искам да таковам рогатия") с оглед на опасенията.
brum - майстор
Всичко тръгва от това, че са му дали съвет да добави допълнително подгряване за да предотврати замръзването. Та тоя дето е дал такъв акъл е търговец и целта му е най-вероятно е да направи оборот. Някак си не си представям да замръзне питата. При моя скромен опит и при -10 градуса външна температура проблеми не е имало. А вътре винаги работят овлажнители и влага дето потенциално може да замръзне по топлообменника има бол.
a_stoev - майстор
Виждал съм метален дето се е нацепил от скреж и после конденза течеше от неочаквани места.
nikkk - специалист
нед дек 13, 2020 10:58 pmbrum написа:
Овлажнителят ще е самоделен. Голяма кофа в която влиза и излиза Ф250 тръба в горният край. В долният край ще има поплавък с клапан ...
Уви далеч не е просто... Трябва да се помисли и за легионелата - доколкото съм запознат, тези бактерии нападат при вдишване от влажен въздух/мъгла, така че фабричните системи за водна мъгла не са безопасни. Вариантът с горещо изпарение решава горния проблем (легионелните бактерии мрат при темп. 70С), но наистина е малко енергонеефективен, а и през лятото (ако е нужно овлажняване) ще затопля допълнително входящия въздух.

При по-голям дебит на вентилацията струва ми се не е задължително да се вкарва повече влага пропорционално - първо защото това са сравнително краткотрайни режими на работа (след къпане, след/по време на готвене в кухнята) и при тях така или иначе има отделяне на влага в помещението, и второ, целта му е бързо да смени въздуха. Изключение прави ситуацията ако има пушач и е задимил, но поне за мен този въпрос не стои активен :)
brum - майстор
В ултразвуковите овлажнители в момента ползвам дестилирана вода. Отделно веднъж на 2 седмици ги почиствам с белина (видимо няма ефект, ама ей тъй - за всеки случай). А дестилатора го ползвах да затопля хола на нощна енергия преди сутрин да го полазим с децата. Сега го ползвам на дневна енергия да ми топли "офиса" :) .

В системата дето я мисля ще се ползва вода от система за обратна осмоза. Ако се добави и нагревател в самият съд проблема с бактериите е решен. Реално в този контейнер не би трябвало да може да се появи живот - въздуха който минава през него е минал вече през H14 HEPA филтър. Водата през система за обратна осмоза. И отново - ще има периодично почистване с белина. Ако се сложи нагревател почистването ще е 2 пъти в годината.

За лятно време не е нужно овлажняване. Такова е нужно само зимно време когато са големи студове. Та система с нагревател не би трябвало да представлява проблем. И загубата на енергия не е толкова голяма - така или иначе топлинната енергия стига до стаите в последствие. Ако пък случайно е нужно овлажняване лятно време варианта с ултразвук е много добър, защото ще охлажда допълнително постъпващият въздух.

Ултразвуковите овлажнители охлаждат въздуха. Там факта, че консумират малко енергия се изразява в охлаждане на въздуха дето се връща в стаите.

Най-сложното към момента ми е какъв ще е тоя поплавък с клапан който ще пълни системата и ще издържа на кипяща вода. Ако някой има идея да споделя :) .
шоп - майстор
чет дек 17, 2020 1:13 pmbrum написа:


Най-сложното към момента ми е какъв ще е тоя поплавък с клапан който ще пълни системата и ще издържа на кипяща вода. Ако някой има идея да споделя :) .
Farg имат изцяло неръждаеми и/или месингови поплавъци.
Може да им видиш тт данните.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 19

Тема "Вентилация с рекуператор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: