• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
Всичко за дърводелството
big_death - специалист
Колега, а преди да започнеш да регулираш ножовете , равни ли са ти плотовете при вдигнато положение на първия плот ? Защото преди да започнеш всякакви регулировки от там се започва - плотовете трябва да са ти в една равнина като ги провериш с мастар ! И едва след това при това същото положение на плотовете можеш да поставиш в двата края над вала между плотовете мастари след което повдигаш ножовете за да опрат в мастара . ножа на вала трябва да ти е на 90 градуса спрямо плота . Същата операция се повтаря и с другия/гите ножове . Другото за което се сещам е да не би в каналите да има наслагване на пепел или ръжда и при движение на първия/подвижния плот да не стои успоредно на изходящия и от там да се получава дъга !!!! Затова си свали подвижния плот и изчисти каналите и пак настройки ! :) Успех колега и дано си разбрал ! :partyman:
bulhomes2 - майстор
Най-добрия и сигурен метод за изравняване на плотовете, за който съм чувал е шлайфане на плосък шлайф на целия абрихт със сглобени плотове.

За смяна на ножовете на абрихта си викам специалист, щото нямам нерви. Ще обобщя казаното от колегите с може би леки добавки.
1. Изравняване на плотовете. Прави се първия път, после само се проверява - ако има промяна се търси защо се е получила.
2. Сваляш ниско предния плот, за да не пречи на настройката. Ножовете се настройват само по задния (изходящия) плот.
3. Отместването на ножовете мери с лека дъсчица - 30-50 см дължина и до 2х2 см сечение. Предлагал съм му по-дълги, ама ги не ще - сигурно така трябва.
4. На дъсчицата си начертава две вертикални черти с разстояние между тях 4 мм. Допуска както казаха вече колегите е от 3 до 5 мм
5. Слага дъсчицата така, че първата чертичка да съвпада с началото на задния плот. Настройва ножа така, че при завъртане на вала ножа да издърпва дъсчицата така, че втората чертичка да дойде на мястото на първата. Настройката се прави в двата края на ножа и се преправя дотогава, докато отместването на дъсчицата е еднакво по цялата дължина на ножа и е равно на разстоянието между двете чертички (3-5 мм). И така за всички ножове.

Пипкава работа е - първия път над час и половина си игра да ги настрои. Една хитринка. При затягане главите на болтовете разместват ножовете, тъй като се стремят да легнат на цялата си повърхност, а тя в никой случай не е строго успоредна на отсрещната. Понякога има и щамповани цифри там. Хващам всеки болт за резбата в бормашината (затяга се леко за да не се повреди резбата). Пускам я и на шмиргела леко ги заострям, за да намаля тази повърхност. Говоря за съвсем лек ъгъл - 1-5°. След това броя на пренастройванията спадна рязко.
griffin - майстор
Колега виж плотовете, по - горе в темата беше описано, на електрата ми изходния плот е върху две наклонени като има болтчета с които може да се застопори по нагоре или по надолу по наклонените тоест така се регулира към нивото на вала, но освен това има още едни имбусни винтчета които регулират задния край на плота да е по високо или по ниско. Ако можеш сложи мастар върху двата плота при максимално вдигнат входящ плот (ако може и симка :-D). Аз като взех мойта машина края на изходния плот беше по ниско.
манихеин - специалист
Първо благодаря на всички колеги, които се включиха със съвети.

Второ - ако имах алтернатива, още преди 2 дни дворът на някой пункт за вторични щеше да бъде украсен с още малко желязо под формата на машина. Разглобих я и я сглобих изцяло, тъй като имаше страшно много кривини (и още ги има, но са по-поносими).

Специални инструкции за гордите притежатели на габровка "Рачо Ковача" с 4 мм плотове и страници (важи и за 6мм, виждал съм борба и с такава):

1. Въоръжете се с много търпение и няколко свободни дни;
2. Не псувайте конструктора и изпълнителите на това чудо на техниката - тази работа вече я свърших и имат за поне сто години напред напсувано;
3. Забравете за хилядни и стотни от милиметъра (аз забравих и за десетите);
4. Купете си солидни количества шкурка или други абразиви, но търкането трябва да е плоско (аз ползвах рендосани парчета от греди и плосък виброшлайф);
5. Търкайте;
6. Пак;
7. Пак. Няма да успеете да изправите всички гърбици и да изравните плотовете (виж точка 3), но поне ще знаете, че сте опитали;
8. Премахнете двата механизма за придвижване на плотовете изцяло и никога повече не ги ползвайте - при всяко натягане в една или друга посока плотът се изгърбва тук или там. Придвижването може да става на ръка, макар и да е по-трудно;
9. Всички останали стъпки вече са описани в темата. Лично аз ползвах дълги мастари, чрез които изравних входящия (подвижен) плот по вала, след което му сложих по 0,5 мм под мастарите, изравних и застопорих неподвижния плот. Последно са ножовете, нагласих ги на 3 мм отместване на дъсчицата;
10. Пестете пари и си купете истински машини. Съжалявам, че цяла година харчих за глупости, а не си взех нещо качествено.

Дъгите останаха, но са по-леки. Щеше ми се да не се мъча като миналата година и да си играя да ги оправям на ръка, но...

п.п. и съм пропуснал една точка - чуете ли "студено огъване" за машина, бягайте надалеч.
mavryt4o - майстор
манихеин написа:
Първо благодаря на всички колеги, които се включиха със съвети.

Второ - ако имах алтернатива, още преди 2 дни дворът на някой пункт за вторични щеше да бъде украсен с още малко желязо под формата на машина. Разглобих я и я сглобих изцяло, тъй като имаше страшно много кривини (и още ги има, но са по-поносими).

Специални инструкции за гордите притежатели на габровка "Рачо Ковача" с 4 мм плотове и страници (важи и за 6мм, виждал съм борба и с такава):

1. Въоръжете се с много търпение и няколко свободни дни;
2. Не псувайте конструктора и изпълнителите на това чудо на техниката - тази работа вече я свърших и имат за поне сто години напред напсувано;
3. Забравете за хилядни и стотни от милиметъра (аз забравих и за десетите);
4. Купете си солидни количества шкурка или други абразиви, но търкането трябва да е плоско (аз ползвах рендосани парчета от греди и плосък виброшлайф);
5. Търкайте;
6. Пак;
7. Пак. Няма да успеете да изправите всички гърбици и да изравните плотовете (виж точка 3), но поне ще знаете, че сте опитали;
8. Премахнете двата механизма за придвижване на плотовете изцяло и никога повече не ги ползвайте - при всяко натягане в една или друга посока плотът се изгърбва тук или там. Придвижването може да става на ръка, макар и да е по-трудно;
9. Всички останали стъпки вече са описани в темата. Лично аз ползвах дълги мастари, чрез които изравних входящия (подвижен) плот по вала, след което му сложих по 0,5 мм под мастарите, изравних и застопорих неподвижния плот. Последно са ножовете, нагласих ги на 3 мм отместване на дъсчицата;
10. Пестете пари и си купете истински машини. Съжалявам, че цяла година харчих за глупости, а не си взех нещо качествено.

Дъгите останаха, но са по-леки. Щеше ми се да не се мъча като миналата година и да си играя да ги оправям на ръка, но...

п.п. и съм пропуснал една точка - чуете ли "студено огъване" за машина, бягайте надалеч.
ами така е трябва да се зблъскаш и с фалаша и с качественото и после да казваш ,,има си абрихт и абрихт'' и да се стремиш да го набиеш в главата на някой че си има смисъл в инвестицията на по-качествен инструмент и за нервите е по добре
bulhomes2 - майстор
Първия ми абрихт беше с някакви 5 мм плотове. Водих го на шлайф (на два даже), ама не го искаха, че се кривяла толкова тънка ламарина при шлайфане. Мисля си, че даже плотове от ламиниран шперплат ще са по-добри от ламаринени.

И не е само до абрихта за добрата работа. Ножовете трябва да са наточени. Детайла трябва да върви без усилия по плотовете. Ако почне да се налага все повече да се натиска или да трепти - не се мъчете, а ги наточете!
cvetankirilov - специалист
bulhomes2 написа:
Ако почне да се налага все повече да се натиска или да трепти - не се мъчете, а ги наточете!
O в това съм се убедил от горчив опит и аз. След точенето рендосването става песен
themechanic - специалист
Колеги за електрическо ренде важът ли същите принципи за настройване на ножовете? Защото там има едни допълнителни планчици върху ножовете които определят колко да е висок ножа и след това се слагат основните и на мен личо много сложно ми се видя, та ако някой знае някаква последователност за настройка моля нека сподели!
griffin - майстор
По новите рендета са с реверсивни ножове които имат ръб и от двете страни там само ножа се завърта и не трябва да се настройва, ако рендето ти е с големите ножове които се точат принципа би трябвало да е като на голямата машина, но такава машинка съм нямал и не мога да дам мнение от първа ръка.
themechanic - специалист
Разбрах за моя случай специално, към комплекта има страничен ограничител за рендосване и още две пластмасови планки да ги нарека за които не можех да се сетя за какво служат. А то едната е била шаблон за заточване на ножовете а другата е фиксатор за монтиране на ножовете към главата на вала. Много ми хареса шаблона особено, де...ба тия китайци. Представлява пластмасово блокче с дължина ширината на ножа който се поставя в/у него а втория нож се поставя под него но издаден спрямо горния с долу-горе половин ширина, така двата ножа се търкат под един и същ ъгъл по билгията. Принципът е заимстван от една геометрична теорема а именно "две успоредни прави пресечени от трета образуват еднакви кръстосани ъгли" или нещо такова беше, нали все пак това съм го учил долу-горе преди 40 години. Примерът може да е полезен на някого който реши да си го направи сам, може би по нататък ще кача и снимки за да стане по ясно...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Тема "Настройка на ножове на планя/абрихт" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: