Всичко за дърводелството
itilien - специалист
Здравейте,
реших да ви покажа една работа, която подхванах преди два месеца и най-накрая вече е на привършване.
Сигурно ще възникнат въпроси защо изобщо се занимавам да правя циркуляр, след като има под път и над път и почти за без пари.
Ето и основните причини.
1. Фабричните циркуляри са големи, а аз нямам пространство, освен това работя с малки парчета дърво и нямам нужда от големина и мощност.
2. Фабричните циркуляри са като цяло неточни - дори и тези в ценовия клас 2000 лева имат неточни и хлопащи линеали.

Можеше да го направя бързо и евтино, като направя плот на ръчен циркуляр, но те са много шумни.

Началните параметри, с които почнах проектирането бяха следните: дълбочина на среза 15мм при диаметър на диска - 100мм. Максимален диаметър на диска - 125-135мм. Мощност на мотора 250 вата, 3400 оборота.

Първия проблем бяха лагерните тела. Оказа се, че няма лагерни тела, които да имат височина на оста 25мм. Поне в България не намерих де. По английски сайтове имаше някакви, но реших, че ще е по точно да подходя по друг начин - да вградя лагерите в един алуминиев блок, който да служи едновременно и за люлка, чрез която да се регулира дълбочината на рязане.

Всички метални детайли ги поръчвах на различни стругари/фрезисти. От мен само чертежите.

Ето и първия детайл - въпросния блок в първоначалния му вид и вилката, на която ще се люлее. Материалът е 6082 Т6, а лагерите са с вътрешен диаметър 15мм
Изображение

В началото идеята ми беше мотора да стои на втора люлка, но ми се стори, че ще е прекалено сложно. Един колега ми подхвърли идеята да го монтирам направо на блока. Да, ама не бях предвидил достатъчно място, затова се наложи да направя една шейна, която хем да отвори мегдан за мотора, хем да служи за прецизно опъване на ремъка:

Изображение

Изображение

Както се вижда, блокът на тази снимка е изтънен (двустранно) - основно за намаляване на теглото. Шейната има тази H образна форма по същата причина

После си почаках докато ми направят мотор, че нямаха в наличност - монофазен 250 вата, 2800 оборота.

Плотът е с размери 43х46 см, с дебелина 10мм от алуминий 7075 Т651 (тая сплав е една от най-твърдите). С мантрата "другата седмица ще е готов" мина един месец докато ми го фрезоват.

Плотът надолу с главата - алуминиевата шина в края ще служи за затягане на линеала към плота.

Изображение

Валът, монтиран на блока.Валът е от стомана (някаква хром-молибденова, не че има голямо значение) Алуминиевия профил служи за регулиране на дълбочината на рязане.
Изображение

Притискателните шайби имат леко нестандартна форма, защото работната част на вала е 10мм, а дисковете са с по-голям диаметър на отвора. Имам 3 комплекта шайби - за дискове с диаметри 20, 22 и 22.5 мм. Материалът е 7075.
Изображение

Блокът е закачен за вилката, моторът също. Оста за вилката е 10 мм калибрована стомана 45. Задвижването става с две фабрични синхронизационни ремъчни шайби с 46 и 39 зъба, а ремъка е HDT T3. И тия ги чаках 1 месец, а рекоха, че ще дойдат за 10 дена. Така оборотите се качват от 2800 на 3400. Предавката я изчислявах (избор на тип ремък, диаметри на колелата, проверка на натоварванията и т.н.) с един онлайн калкулатор на Continental.

Изображение

Тук вече прибягвам до дървени елементи, защото търпението ми се изчерпа. Омръзна ми да издирвам и чакам фрезисти и стругари, пък и не е нужно всичко да е от метал.
Изображение

Ето с тия два дървени детайла ще се затягат алуминиевата и дървената летва
Изображение

Добавям кутия за сметосъбирането. Първо мислех да е от алуминиева ламарина, ама ме хвана страх да не дрънчи и я направих от дърво и hdf. Кутията е вързана за плота и е достатъчно голяма, че да поеме целия диапазон на движение с най-големия предвиден диск. Отгоре вляво се вижда един отвор, в който ще втъкна гъвкаво съединение от мивка за връзка с прахосмукачката.
Изображение

Ето как изглежда със 125мм диск
Изображение

И затворена
Изображение

Обърнат в нормалното си положение и завит за стойката с 4 винта
Изображение

И самата стойка:
Изображение.

Остава да направя вложка, и шейна от шперплат, както и линеал, който ще се подравнява по челния ръб на плота.

Основни допуснати грешки и проблеми:
1. Помислих си, че ще стане бързо и лесно :)
2. Паралелното проектиране и поръчването на детайли създава предпоставки за грешки.
3. Трябваше да поръчам да ми изправят плота. Това не го направих основно защото ме достраша да не би да изтънее прекалено много, но после видях, че материалът е леко огънат - измерен спрямо краищата има едно потъване около 0.3мм, но не е фатално, защото детайлите, които ще режа не са толкова големи, че да се усети.
4. Предвидих една резба за затягане на ремъчната шайбата за вала, но не съобразих, че шайбата е теглещия елемент, и резбата и трябва да е обратна. За сега съм стегнал шайбата със стопорен винт.
5. Стругарят, който прави вала го направи с около 0.03 мм по-тънък, в резултат на което хлопа малко в лагерите. Уплътних с по две пластинки с дебелина 0.02 от луфтомер, но не ми харесва - от време на време чувам леко прещракване, което най-вероятно се дължи на леко мърдане на оста в лагера. Като се добави сбърканата резба, най-вероятно ще поръчам нова ос, но с по-различен профил. Ще оставя по-голяма площ за контактуване с притискателните шайби, защото в момента е само 2.5 мм (15-10)/2 и ще добавя една втулка, която да притяга външно лагерите с цел обиране на аксиалния им луфт (в момента диаметъра на оста между лагерите е 18мм).

Още не съм работил с него, само пробвах да срежа няколко дъсчици в състоянието, в което е в момента.

Разбивка на разходите:

Материал за плота 60 лева.
Обработка на плота 85 лева
Блок и вилка - материал около 35 лева
Блок и вилка - изработка 150 лева
Шейна за мотора - материал 15 лева
Шейна за мотора изработка - 35 лева
Вал + 3 комплекта притискателни шайби - 100 лева общо с материала
Мотор - 140 лева
Ремъци и ремъчни шайби (взех 2 комплекта шайби и 3 ремъка, да има) - 50 лева
Разпробиване на шайбите - 6 лева
Материал за стойката - 45 лева
Разни други неща - алуминий, болтове, ала бала... 20 лева примерно
Бензинови разходи за ходене по складове и насам натам - 15 лева примерно

Общо: 756 лева

Ами това е. Като направя линеала ще пусна и на него някоя снимка.
Последна промяна от itilien на пон юли 03, 2017 1:22 am, променено общо 1 път.
wanderer - специалист
:supz: :supz: браво за ентусиазма!! ...и не забравяй - стругарите са особена порода хора :-D
mavryt4o - майстор
Браво кефа цена няма.Но за мен най-голямото перо което не си упоменал което не е реално разход е нервите и загубеното време.Тези две неща винаги са ме спирали да направя нещата както трябва И аз 2 седмици не мога да си пусна абрихта защото реших да му сменя подбитите стопорни болтове.Ходене по всички магазини безуспешно,закупуване на подходяща стомана,молене на заетите стругари,закаляване...Едно нищо да ти убие мерака..и още си чакам стргара де..
itilien - специалист
Ами времето не съм го смятал, нерви не съм хабил. На мен ми е интересно и приятно да конструирам машини, но по-важното е, че често на пазара няма нищо, което да удовлетворява точно нуждите ми и се налага да си го направя. Даже чакам с голямо нетърпение като трябва да ми изработят или да получа нещо :)

Тема "Малко самоделно циркулярче" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: