• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
Всички имаме коли, нали ?
nikolovvd - майстор
Всички сте прави!
Обикновено прегряват стари коли или "нов внос". С други думи коли пипани от някой повече или по-малко технически грамотен.
Ако е сменена капачката на разширителния съд с такава без клапън, никой не може да каже на какво налягане работи охладителната система. Ако тече от някое уплътнение и вместо охладителна течност има вода, двигателя може да прегрее и под 100 градуса.
Преди няколко месеца, може би да има и година, бях споделил как се криви глава на двигател с хубаво масло - пълна синтетика.
Купува си гъзарчето BMW "нов внос" и понеже е мечтаната кола започва да я глези, без да се замисли, че колата е на 15-16 години. Отива на магазина и купува "най-доброто". Сипва пълната синтетика, а тя промива всички отлагания от обикновеното масло, което западняка е сипвал, защото за него това е било кола заминаваща за скрап. И като се отдели някоя люспица и запуши някъде по-финните маслопроводи и на това място започва прегряване от увеличеното триене. Иначе охладителната система работи нормално, но не може да се справи с тази изванредна ситуация. Всичко това се случва докато се радват на колата и я пробват колко върви, как върти гуми и блокира диференциала, въобще дрифчета и дръпки. И докато се усетят едва се добират до сервиза, където колата преседява 2-3 месеца, защото ремонта на двигател на BMW не е от най-ефтините.
iliya_i - майстор
stoianov_n написа:
Преди няколко дни пред мен мина опел астра комби, теглеща ремарке.Шофьора няма да го коментирам, но колата носеше около 700-800 кг а отзад заедно с ремаркето имаше над тон.Шофера караше на първа при 35 градуса на сянка.
Ти ми кажи какво е станало, колкото и функционираща да е системата. :-D

Аман от многознайковци. :x
Задкормилното устройство според теб не е ли част от системата? В твоят случай то правилно ли функционираше?
preslav - майстор
kolev_k написа:
Значи двигателя е бензин,1500куб,12клапана,автомобил Хюндай на 20год.Когато пусна вентилаторите принудително-няма проблем(автоматичното вкл.не работи),ако забравя да ги пусна-водата в радиатора ври.Температура на кипене на охл.течност-100гр.Раб.налягане незнам.На стрелката й нямам доверие.Ще слагам цифров точен термометър.Та въпроса е къде да му настроя сигнала за критична температура.Щото някои хора които карат колата нямат навик да гледат приборите.
Според мен настрой пищялката на 100 градуса и обясни какво да се прави ако се чуе сигнала. Пак според мен, за нов, неопитен, незнаещ шофьор най-добре е да изгаси двигателя и да вдигне капака без да рови нищо по колата. Ако проблемът ти е само в автоматичното включване на вентилаторите остави ги да работят през цялото лято, изправният термостат ще свърши останалата работа.
iliya_i - майстор
preslav написа:
kolev_k написа:
Значи двигателя е бензин,1500куб,12клапана,автомобил Хюндай на 20год.Когато пусна вентилаторите принудително-няма проблем(автоматичното вкл.не работи),ако забравя да ги пусна-водата в радиатора ври.Температура на кипене на охл.течност-100гр.Раб.налягане незнам.На стрелката й нямам доверие.Ще слагам цифров точен термометър.Та въпроса е къде да му настроя сигнала за критична температура.Щото някои хора които карат колата нямат навик да гледат приборите.
Според мен настрой пищялката на 100 градуса и обясни какво да се прави ако се чуе сигнала. Пак според мен, за нов, неопитен, незнаещ шофьор най-добре е да изгаси двигателя и да вдигне капака без да рови нищо по колата. Ако проблемът ти е само в автоматичното включване на вентилаторите остави ги да работят през цялото лято, изправният термостат ще свърши останалата работа.
Той въпросният датчик за автоматично включване на вентилатора е около 20-25 лева. Оправи си колата, така както трябва!
https://carauto.bg/датчик-задействане-п ... -4540.html
Кви аларми, кви цифрови термометри и колко ще струват те?
preslav - майстор
iliya_i написа:
preslav написа:
kolev_k написа:
Значи двигателя е бензин,1500куб,12клапана,автомобил Хюндай на 20год.Когато пусна вентилаторите принудително-няма проблем(автоматичното вкл.не работи),ако забравя да ги пусна-водата в радиатора ври.Температура на кипене на охл.течност-100гр.Раб.налягане незнам.На стрелката й нямам доверие.Ще слагам цифров точен термометър.Та въпроса е къде да му настроя сигнала за критична температура.Щото някои хора които карат колата нямат навик да гледат приборите.
Според мен настрой пищялката на 100 градуса и обясни какво да се прави ако се чуе сигнала. Пак според мен, за нов, неопитен, незнаещ шофьор най-добре е да изгаси двигателя и да вдигне капака без да рови нищо по колата. Ако проблемът ти е само в автоматичното включване на вентилаторите остави ги да работят през цялото лято, изправният термостат ще свърши останалата работа.
Той въпросният датчик за автоматично включване на вентилатора е около 20-25 лева. Оправи си колата, така както трябва!
https://carauto.bg/датчик-задействане-п ... -4540.html
Кви аларми, кви цифрови термометри и колко ще струват те?
То дори си и пише на какви температури сработва шалтера и на какви изключва 85-80, ама то какви обяснения се заформиха тук, само дето виско-съединител не се предложи.
Hursa - майстор
vrangelov написа:
След като охлаждащата система е под налягане, какво значение има надморската височина.
При налягане 3 bar водата кипи при температура над 130°C, а при 4 bar водата кипи при температура над 140°C. Коя кола с какво налягане работи не мога да кажа, но със сигурност не е свързано с надморската височина. Антифризът кипи при още по-висока температура.
Вярно, че се отклонихме. Но всъщност наистина налягането в охладителната система зависи от околното налягане. Клапана поддържа само определено неголямо свръх налягане – 0,1 рядко до 0,2 над външното – това е просто устройство – при увеличаване на разликата в наляганията, отваря и изпуска част въздуха с малко количество пари от разширителния съд. Така от една страна създава неголямо повишено налягане, а от друга предпазва връзките в системата от изпускане – не са кой знае какви стабилни връзки за свръх налягане, важно е да устоят на температурата, вибрациите, сътресенията при движението на автомобила и постоянното им не голямо преместване – двигателя е на тампони – затова връзките са гъвкави. Налягането се създава от термичното разширение на течността, но пък има и термични разширения в каналите на блока и главата, в различните топлообменици – системата в съвременен автомобил има доста допълнителни функции освен охлаждане на двигателя, „маркучите” също могат да поддадат малко от налягането, дори разширителния съд – така че образувалото се налягане не е много голямо, „въздушната възглавница” в разширителния съд също не е желателно да е твърде малка – затова и не трябва да препълваме системата. (Има системи с висока налягане и поддържащи високи температури, но това са спортни двигатели или специални, при серийните модели май не се среща.) Системата има и друг клапан – предпазващ я от „вакуумиране”. В случай, че е сработвал клапана за високо налягане или околната температура се е понижила (или сме „заредили” системата в планината и сме отишли на море :) ) – този втори клапан отваря при изстиване на двигателя и охлаждащата течност - изравнявайки пониженото вътрешно налягане с външното по-високо (за да се възстанови при следващ запуск на двигателя разчетното свръх налягане).
„Антифриза” – има по-висока температура на кипене. Но в двигателя, най-вече в главата има участъци, които могат да са с много висока температура (в края на изгарянето температурата вътре в цилиндъра може да надвиши 2000-2200 градуса) и в които може да има неголямо кипене – в слоевете прилежащи към стените. Така се интензифицира топлообмена в тези участъци. Образувалите се мехурчета „изчезват” в последствие – кондензират, тъй като потока като цяло е с чувствително по ниска температура – от температурата на кипене. Така се получава „саморегулиране” в работата на системата, предпазваща тези участъци от прегряване при голямо натоварване на двигателя. Тогава в разширителния съд нивото може да се вдигне повече (поради изместената течност от образуващите се мехурчета) и дори да се стигне до сработване на клапана изпускащ свръх налягането. (Част от образувалите се мехури могат да се укропнят и да "избълбукат" в разширителния съд - важно е за системата къде е поставен, но това при изправен двигател и охлаждаща система се образува при "изключване" на загрят двигател.)
preslav - майстор
Hursa написа:
vrangelov написа:
След като охлаждащата система е под налягане, какво значение има надморската височина.
При налягане 3 bar водата кипи при температура над 130°C, а при 4 bar водата кипи при температура над 140°C. Коя кола с какво налягане работи не мога да кажа, но със сигурност не е свързано с надморската височина. Антифризът кипи при още по-висока температура.
Вярно, че се отклонихме. Но всъщност наистина налягането в охладителната система зависи от околното налягане. Клапана поддържа само определено неголямо свръх налягане – 0,1 рядко до 0,2 над външното – това е просто устройство – при увеличаване на разликата в наляганията, отваря и изпуска част въздуха с малко количество пари от разширителния съд. Така от една страна създава неголямо повишено налягане, а от друга предпазва връзките в системата от изпускане – не са кой знае какви стабилни връзки за свръх налягане, важно е да устоят на температурата, вибрациите, сътресенията при движението на автомобила и постоянното им не голямо преместване – двигателя е на тампони – затова връзките са гъвкави. Налягането се създава от термичното разширение на течността, но пък има и термични разширения в каналите на блока и главата, в различните топлообменици – системата в съвременен автомобил има доста допълнителни функции освен охлаждане на двигателя, „маркучите” също могат да поддадат малко от налягането, дори разширителния съд – така че образувалото се налягане не е много голямо, „въздушната възглавница” в разширителния съд също не е желателно да е твърде малка – затова и не трябва да препълваме системата. (Има системи с висока налягане и поддържащи високи температури, но това са спортни двигатели или специални, при серийните модели май не се среща.) Системата има и друг клапан – предпазващ я от „вакуумиране”. В случай, че е сработвал клапана за високо налягане или околната температура се е понижила (или сме „заредили” системата в планината и сме отишли на море :) ) – този втори клапан отваря при изстиване на двигателя и охлаждащата течност - изравнявайки пониженото вътрешно налягане с външното по-високо (за да се възстанови при следващ запуск на двигателя разчетното свръх налягане).
„Антифриза” – има по-висока температура на кипене. Но в двигателя, най-вече в главата има участъци, които могат да са с много висока температура (в края на изгарянето температурата вътре в цилиндъра може да надвиши 2000-2200 градуса) и в които може да има неголямо кипене – в слоевете прилежащи към стените. Така се интензифицира топлообмена в тези участъци. Образувалите се мехурчета „изчезват” в последствие – кондензират, тъй като потока като цяло е с чувствително по ниска температура – от температурата на кипене. Така се получава „саморегулиране” в работата на системата, предпазваща тези участъци от прегряване при голямо натоварване на двигателя. Тогава в разширителния съд нивото може да се вдигне повече (поради изместената течност от образуващите се мехурчета) и дори да се стигне до сработване на клапана изпускащ свръх налягането. (Част от образувалите се мехури могат да се укропнят и да "избълбукат" в разширителния съд - важно е за системата къде е поставен, но това при изправен двигател и охлаждаща система се образува при "изключване" на загрят двигател.)
Казваш, че обичаш да спориш, виждам и че ти доставя удоволствие да теоритизираш нещата. Нямам достатъчно познания и за това с удоволствие ще те изслушам за кавитацията, парцеалните налягания, защо в тенджерата се появяват мехурчета далеч преди да е кипнала водата. Не се бъзикам - интересно ми е и до колко градуса може да се загрее водата при налягане от една атмосфера на слаб, среден, силен огън, а до колко на 1.1 атмосфери.
Hursa - майстор
Не пасва на темата, че и на раздела :)
preslav - майстор
Hursa написа:
Не пасва на темата, че и на раздела :)
Напротив - точно това се случва по вътрешните повърхности на блока, главата и радиатора когато спреш прегрелия мотор.
Junak - майстор
Еххх, цял живот работя с редуцири и предп. клапани и не знаех, че не стават за планина. Но винаги човек може да научи нещо ново. :)
И по темата - Когато няма циркулация, в нагретите зони се образуват "парни джобове". Това води до прегряване и съответните последици.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Тема "Критична температура на ДВГ" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: