• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Чакаме вашите въпроси за банята, ваната и т..н.
SHL - специалист
Изображение

Фугиране.
Фугирането, като цяло не е сложна и трудоемка работа, но също си
има своите тънкости. С фугирането се дава крайният облик на
работата на майстора и ако не се изпълни, както трябва може и
добрата работа да бъде злепоставена. Естествено, освен естетичния
вид, важна е и практическата цел на фугировката, а именно
предпазването на фугите между плочите от проникването на вода и
разрушаването на лепилния слой от долу. Особено през зимата. Също
така фугировката запечатва улеите между плочките и не позволява
запълването им с боклуци, както и намалява до минимум вероятността
от домуване на всякакви насекоми вътре. И на края, но не на
последно място краищата на плочките се запълват добре, което ги
уплътнява и заздравява, предпазвайки ги от случайно счупване при
преминаване през тях на тежки движими обекти или при пренасяне на
товари.
Необходимите инструменти за фугиране са мека шпакла, мистрия,
пластмасово кошче, чиста кофа за вода, гъба, гумена маламашка или
шпакла и естествено бормашина с бъркалка на нея за да се разбърка
добре сместа. За малки количества може да се бърка и на ръка.
Някой фирми на пазара предлагат и специални кофи за фугиране,
както и специални гъби прихванати върху маламашка за различно
почистване на плочките. Също така се намират и машини за фугиране,
които нанасят, чистят и полират фугировката, като за целта се сменят
различни модели дискове с прикрепени на тях необходимите за целта
гуми, гъби или кечета.
Едно от правилата, което винаги трябва стриктно
да се спазва е оставянето на разбърканата смес да престои 5 до 10
минути. Така химичните съставки в материала се разлагат, смесват се
и образуват готовата смес. След като престои фугата отново се
разбърква с бъркалката и вече е готова за нанасяне. Това правило
важи и за всички видове тераколи и лепилни смеси.

Когато почнете да нанасяте по плочките, нанасяте толкова материал,
колкото да обработите за 10 минути, тоест около 2-3 квадрата. Все
пак бързината на обработване зависи и от вашите умения.
Фугата, трябва да бъде разбъркана до добро пластично състояние - нито гъста, нито рядка.
Започвате да нанасяте с гумената маламашка диагонално по фугите.
По някога фугата остава празна и като забележите дупката се
връщате и нанасяте отново на мястото, докато се убедите, че вече е
пълна. Когато нанесете върху известна площ от плочките,
обирате/изтъргвате добре гумената маламашка от фугата останала по
нея и натискайки силно на ръба на гумата обирате излишната
фугировка от плочките. Сега можете да зачакате до 5 минути или да
почнете веднага да оформяте и чистите фугата. Взимате гъбата, като
не я изстисквате напълно от водата и започвате да миете нанесения
участък. В никакъв случай не натискате силно, защото може да
изкопаете прясно положената фуга. С бавни и равномерни кръгови
движения измивате цялото пространство. Дори да използвате и
повече вода в гъбата при първото чистене, не е страшно. Все пак да
не се прекалява с многото вода, за да не се получи смиване на
фугировката. Като минете този етап, който ще ви отнеме не повече от
минута - две, измивате гъбата добре и изстисквате вече почти
всичката вода от нея. Сега започвате да оформяте фугите старателно.
Гъбата се движи в кръг или диагонал по фугите. В някой случай я
движите и надлъжно по самите фуги, за по стриктно оформяне на
ширината и гладкостта им.
И не забравяйте, че натиска никога не е силен и винаги е равномерен.
Фугите се обработват по два начина - равна на плочката и леко
вдлъбната. Начина на обработване зависи от вашата визия за дизайн.
През цялото време на оформяне на фугите гъбата периодично се
изчиства в кофата с вода. След като оформите фугите, следва да
бъде съвсем изчистено полето, което обработвате в момента. Това се
постига по следния начин. Измивате много добре гъбата в кофата с
вода и я изстисквате максимално. След това я слагате в началото на
далечния от към вас край и дърпате с много равномерно и
непрекъснато
движение към вас. Докато издърпвате с движение
на дланта, започвате бавно и постепенно да повдигате предния край
на гъбата леко нагоре. Когато сте издърпали гъбата при вас, трябва
да е в почти вертикално положение. След това я обръщате от
другата страна, която е все още чиста и повтаряте движението. После
веднага я измивате в кофата и пак дърпате внимателно. Дърпа се
само в една посока, а не напред и назад, защото се зацапват
плочките и ефекта, който търсим се губи. При такова измиване е почти
невъзможно после да ви се налага допълнително чистене на
плочките. След като сте обработили и почистили участъка от 2 - 3
квадрата задължително сменяте мръсната вода от кофата с нова, като
естествено почиствате и самата кофа от утаилата се в нея фугировка.
При фугиране на фуги с дебелина 5,6,....10мм, може да се използва и
шаблон за фуги. Това може да бъде парче пръчка със заоблени
краища или полиетиленова тръба ф16,18,20. С този шаблон се минава
надлъжно по фугите и с наклон на пръчката, колкото си определите
вие ( обикновено е 45 градуса ). Дърпайки го по фугата, малко след
нейното нанасяне вие отнемате горния слой от материала и така
оформяте размера и вида на фугата. След това започвате да миете
плочките без да натискате по самата фуга. При фугиране на по-дебели
фуги си правете по гъста консистенция на фугиращата смес.
Важно е да се стараете, като нанасяте и впоследствие обработвате
вътрешните ъгли на помещенията и особено сборния ъгъл на две
стени и под. Обикновено, точно там са пропуските на слабите
майстори! Единия проблем е непопълнена добре фуга под/стена или
въобще липса на фугировка на места по тази линия. Другия проблем в
тези участъци е наслояването на сместа по ъгъла, особено
в "кьошето" на помещението - там се получава направо закръгляване
на ъгъла. Освен със старание, този проблем се избягва и с шпакла
чиито ръбове са нови и перфектно остри. С ръба на шпаклата ще си
обирате фугата от ъглите, която не можете да махнете с гъбата,
докато не се получи равномерна линия.
Друго правило, което ще добавя е задължителното
почистване на фугите преди фугиране. Също така фугите преди
нанасяне на материала, трябва да бъдат абсолютно сухи и
обезпрашени. Изключение прави фугирането на камък, бордюри,
тротоарни плочи с цимент. Тогава фугите също трябва да са чисти, но
тук разликата е, че се мокрят с вода преди да се нанесе цимента.
Това се прави за по добрата адхезия ( слепване ) на цимента към
основата, която фугирате.

Друго което мога да добавя е, че фугата която се продава
обикновено в магазините е за нанасяне в канали с ширина до 5мм.
Над тази ширина се добавя мраморно брашно във сместа за да не се
допусне пукане на фугировката. Не се допускат фуги, обаче по-големи от 1см ( един сантиметър ).
По-големи фуги от 1см се наблюдават при реденето на необработен
камък и те се фугират с цимент и пясък, като за постигане на цветове,
може да се ползва бял цимент и оксидна боя. Хубаво е след като
изсъхне цимента фугата да бъдат запечатана с лак за запазване на
цвета и. В такъв случай се лакира целия камък.
Фугира се при стойности на температурите в атмосферата от 5 до 30
градуса. В редки случай може да допуснете фугировка и в диапазона
от 1 до 35 градуса, но това е при ваша преценка и добри умения на
фугиране. В никакъв случай не трябва да се фугира на открито при
наличие на пряко слънце върху третираната повърхност, дори при
температури 27,28 градуса и по-високи. При наличие на вятър има
опасност от бързо съсъхване на материала и също не препоръчвам да
се работи. А в дъждовно време на открито, фугировката си е напълно
безсмислена - само ще си изхабите материала. Тогава фугата не стяга,
не може да се обработва добре, не залепва за плочката и естествено
накрая дъжда смива поне 2/3 от нея. Абе на кратко фугирането на
пряко слънце или при дъждовно време си е забранено!
Многоцветно фугиране.
Фугирането с два или повече цвята
в едно помещение се
извършва с помоща на хартиено тиксо, което залепяте по граничните
фуги на двата цвята. То не позволява смесването на цветовете и
улеснява вашата работа. Разбърквате единия цвят и фугирате
повърхността определена за него. Измивате и почиствате фугирания
участък добре. Веднага след това махате хартиеното тиксо.
Изчаквате до другия ден да изсъхне добре и нанасяте втория цвят.
Сега може и да не слагате тиксо, а само много да внимавате с
нанасянето на фугата. Това се получава, като вземете малко от сместа
на вашата шпакла и с изострено внимание, много точно и деликатно
нанасяте първо по самата граница на стария цвят. Като запълните
няколко фугички, вече по-спокойно взимате гумената маламашка и
нанасяте по останалата площ на участъка набелязан за фугиране.
После пак чистите и бършете. При границата на двата цвята се чисти
отново внимателно, като чистата гъба се слага отгоре и се
дърпа в посока от стара към нова фуга, само един път. После се
обръща от не изцапаната страна и се повтаря движението. В никакъв
случай при двата цвята не се чисти кръгообразно или не се
приплъзва гъбата нагоре - надолу!
На снимката долу е показан начина за отсичане с хартиено тиксо на двата цвята.

Изображение

Фугиране със силикон.
Технологията на фугиране със силикон няма нищо общо с тази на
обикновеното фугиране. Обикновено със силикон се фугират
вътрешните ъгли стена/стена и стена/под в мокрите помещения.
Понякога и самите фуги в тези ъгли се оставят умишлено по-широки.
Много често тези ъгли се напукват след време, ако са запълнени с
фугираща смес. По-често, тези пукнатини излизат при стени направени
с гипс-картон. Също така причина за напуканите вътрешни ъгли може
да бъде и прекалено тясната фугичка в която не е влезнало
достатъчно от сместа за запълване и по този начин не се е залепила
добре на оскъдната основа, която е покрила. Естествено чести са и
наблюденията при ново строителство, когато сградата все още уляга и
тогава се получават микро пукнатини не само по вътрешните ъгли на
банята. За да се противостои на тези причини и да се избегне
напукването по ъглите на банята, се фугира със санитарен силикон.
Известни фирми на строителния пазар предлагат богата гама от
цветове на санитарни силикони. Начина на фугиране е следния:
Знаейки, че ще фугираме със силикон, правим ъгловите фуги с ширина
от 3 до 5мм. Преди да нанесем силикона заскочваме фугата от двете
и страни с хартиено тиксо. Тук става въпрос за особено старание при
заскочването, за да не изкривим визуалната линия на фугата с криво
заскочване. Трябва да се заскочи в абсолютно права линия и точно
по ръба на плочките! Друг е въпроса, че точно заскочването може да
скрие някой не добре изрязани плочки, които настърчат по линията и
със силикона да се коригира и изправи грешката допусната при
рязането. В този случай тиксото се пуска на отстояние от фугата 1-2мм,
а не плътно по нея. Е, след като вече сме оформили правата линия с
тиксото идва ред за нанасяне на силикона. Нанасяме тънка и
равномерна ивица с пистолета по цялата дължина на фугата.
Оставяме го на страна и започваме да обработваме веднага с
пръст или специален шаблон, ако имаме такъв под ръка. Естествено
шаблон няма и започваме работа с пръста :) . За целта си приготвяме
сапунена вода или такава смесена с веро за да си топим пръста
вътре. По този начин силикона не залепва по него. Аз лично, когато
работя със силикон не ползвам никаква вода, така съм свикнал -
карам със сух пръст и го бърша в сух парцал на всеки 5-10см
издърпана линия. Единственото движение, което е необходимо да
извършите е да допрете пръста си до ъгъла и да го свалите от горе на
долу или обратно по ъгъла с лек натиск. Така излишния силикон
излиза отстрани по скоча, а изпод пръста ви се показва добре
обработена и загладена повърхността на фугата. Само внимавайте да
не дръпнете бързо и рязко голям участък от фугата, защото има
вероятност да ви се "запали" пръстчето, тоест да го
протъркате/охлузите. След като решите, че фугата е добре
обработена и ви харесва, моментално сваляте скоча. Тези си
действия повтаряте и по другите вътрешни ъгли.
Трябва да допълня, като правило че силикона винаги
се нанася на абсолютно чиста и суха повърхност! При наличие,
дори и на минимална влага, силиконът няма да се слепи с основата!


В заключение ще кажа, че вашата фуга трябва да бъде гладка и
равномерна без изкопани участъци, без наслоявания, без драскотини
и без дупки по нея. Изключение представляват умишлено
произведените груби или грапави фуги. Всеки може да си направи
такава, като добави известно количество мраморно брашно към сместа
или пясък към цимента. Ако работите с бял цимент, също използвайте
мраморно брашно. Не се добавя пясък към фугираща смес, защото в
него има прах и частици кал, които биха изменили цвета и. Освен ако
не го прoмивате много дълго през сито, но загубата на това време не
си заслужава.
Желая на всички приятен ремонт :) .

Фугиран сифон на пода и подови фуги широки 3мм.

Изображение

Фугиран фаянс.

Изображение

Фугиран под тип "Вдлъбната фуга".

Изображение

Едноцветно фугиране при два и повече цвята плочки.

Изображение

Фугиран външен ръб от пилени плочки с декорация :D

Изображение

Фугиран цветарник.

Изображение

Камък фугиран с бял цимент и мраморно брашно. Ширина на фугата 1см.

Изображение

Фугирани стъпала от гнайс с пясък и цимент.

Изображение

Детайл на фугиране на необработен камък - гнайс. Фугата е по-голяма от 1см. Камъка е лакиран.

Изображение
IJAN - специалист
Супер е статията
jpelev - помощник
Браво! Много добре обяснено, някои неща не знаех...вече знам :)
$64EN - специалист
:prayer: :prayer: :supz: :gott: :thumbs: :klatsch: :klatsch: :klatsch: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :respekt: :alien: :prost: :cooler: :laola: :headbash: :klatsch: :group3g:
Последна промяна от $64EN на нед юли 13, 2008 6:25 pm, променено общо 1 път.
fichtenweg - специалист
:prayer: :prayer: :prayer:

думите са излишни
enterprise - специалист
$64EN написа:
:finga:
Счен, това първото червеното е с среден пръст, а не с палциИзображение
iliq todorov - напреднал
Статията е страхотна! Ако може да споделя малко опит със силикона.... Без много да се омазваш става ако използваш отрязан картоф. Той си пуска сок и силикона не лепне по него.
тонито - специалист
Браво.Възхитен съм.......
elby - специалист
А аз искам да питам.
Тук е представен друг метод на фугиране с гумена маламашка.Той не е ли по-лесен и по-бръз?Т.е. интересува ме кой от 2-та метода е за предпочитане.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Тема "Методи на фугиране - 3 част." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: