От мобилни телефони до цифрови камери
jordanvass - майстор
АБВ потребител написа:
И за въпросния диод за обратен ток неразбирам как от маса към първичната намотка на бобината при запушен транзистор тече ток.
Виж сега, точно тука в тази схема са малко по-особени нещата. Диодът е ценеров. При пробив токът тече обратно - продължава да си тече от бобината през кондензатора и ценера към маса. Идеята на тази група кондензатор и ценеров диод освен защита на транзистора, е и да осигури път на тока през бобината, след като транзисторът се запуши. Токът не трябва рязко да прекъсва, за да няма големи загуби на магнитна енергия в бобината. Това подсилва искрата за запалване. Точно за тази цел се слага и кондензатор паралелно на чукчето в традиционната запалителна система.
А иначе целта на вградения обратен диод, свързан към колектор-емитер, респ. дрейн-сорс, е да запази транзистора от евентуални обратни напрежения. Обикновено в колекторните вериги товарът не е чисто активен, а присъства голяма индуктивна съставка. Образува се трептящ кръг, който при запушването на транзистора разтоварва натрупаната магнитна енергия като индуктира високи напрежения. Когато напреженията са с обратен знак, могат да изгорят транзистора. Затова паралелно на него има вграден бърз диод, който ограничава обратното напрежение върху транзистора до безопасни стойности. Въобще преходните процеси при ключовите транзистори са доста сложна материя и създават големи ядове, особено при по-високи честоти.
АБВ потребител - специалист
Горе долу разбрах как стоят нещата. Значи транзистора трябва да се запуши максимално бързо за да индуктира по високо напрежение в бобината. Образува се трептящ кръг. Кондензатора подържа този трептящ кръг между него и бобината докато се изчерпи запасената енергия, и така протичат повече високоволтови импулси . И така по голяма енергия на искрата. А ценера засилва този процес. По просто казано.Сега си обясних защо без кондензатор на чукчето няма силна икра на бобината. Ясно . Благодаря ти много!!!!
nikolovvd - майстор
Колкото по-стръмен е фронта на импулса, толкова по-високо напрежение се получава.
Благодарение на резонанса се постига няколко пъти по-високо напрежение.
Има 3 типа електронни запалителни системи:
- транзисторни
- тиристорни
- тиристорно транзисторни схеми.
Целта им е да подават по-високо напрежение и за подобрят изгарянето на горивото, както и намаляване нивото на вредните емисии.
Основното предимство на електронните схеми е, че много помагат през Зимата, когато капацитета на акумулатора пада. Когато акумулатора завърти стартера, напрежението му пада, но това не пречи на електоното запалване да подаде необходимата енергия на свещта и двигателя да стартира още при първото завъртане на ключа.
Затова вече рядко се срещат автомобили без електронно запалване. Обикновенно някой "олдтаймери", които са обект на колекционерска страст, все още са с класическото запалване, но това е свързано с автентичността на автомобила, а не поради недостатък на електроното запалване.
kr1100 - майстор
АБВ потребител написа:
Горе долу разбрах как стоят нещата.
КТ 812 не слагай!
abcdefghijklmnopqrstuvwxz - майстор
kr1100 написа:
КТ 812 не слагай!
:?
И защо?
Щото е руски?
Тежък? Грозен?
Или няма убиване?
kr1100 - майстор
abcdefghijklmnopqrstuvwxz написа:
kr1100 написа:
КТ 812 не слагай!

И защо?
Щото е руски?
Или няма убиване?
Пукат. Слагал съм навремето 2Т 7044/ бълг , 2SC2902 и др. Може партидата на КТ то да е била лоша - не знам.
АБВ потребител - специалист
Вече купих елементите и да остана малко свободен ще я правя въпросната схема. Мога да го сменя крайния транзистор но незнам как да променя резисторите пред него. Имам тука един бю941. Ако става да го сложа. Но ще трябва да променя схемата и става сложно. Незнам какво стана но като пробвах схемата и бях забравил включена бобината , хванах кабелчето на базата на малкия транзистор и започна една непрекъсната искра на свеща и един пищящ звук от нея . Като я пусна спира. Искреше яко лилава искра . Странно ????? Държах я 10 секунди и искрата не спря. Изпадна ми и едно запалване от скутер . Но то е доколкото знам тиристорно и ще трябва инвертор за да вдигна волтажа на 300в. Варианти има ще видим. То и датчик се слага май там.
jojovr - специалист
http://forum.napravisam.bg/download/file.php?id=107614
Тази схема съм я правил навремето и работеше перфектно на две лади и на москвича на баща ми!
Москвича ( "Алеко", но с москвичовия двигател) палеше от раз. Буквално от четвърт оборот и съм му свалял разхода до 5.8л./100км!
Важната особеност е да има много добро охлаждане на крайния транзистор, иначе гори!
А! Транзисторът е хубаво да бъде за поне 600V. Аз ползвах някакъв BU... ама какъв номер беше...
А също така, транзисторът да бъде монтиран във влагозащитена кутя, щото иначе от влагата не работи добре, ама хич!
Аз ползвах една алуминиева кутия, влагозащитено изпълнение. Хем за радиатор, хем за кутия.
Транзисторът трябва да бъде електрически изолиран (с подходяща подложка) от корпуса.

Успех!
kr1100 - майстор
На Шкода 105/120 тази схема не вървеше.Пука транзистора на поразия.
На Ваз,Фиат 125,Москвич.Юго, Застава ща 55 работеше безпроблемно.
На Заст. 55 и 125Р съм правил запалването без чукче /нак. с датчик на Хол от СПУ.
jojovr - специалист
Ако се замени Т2 с MOSFET, например SPW47N60C3, няма ли да е много по-добре? :yawinkle:
Vds = 650V
Id = 47A
Rds = 0.07 Ohm
Turn-on delay time = 18 nS
Rise time = 27 nS
Turn-off delay time = 111 nS
https://www.infineon.com/dgdl/Infineon- ... 2dff93492f
Като в случая се премахне RC - групата "C1 - R4" и се променят R5 на 100 Ohm, и R6 на 2 kOhm.
А също така, да се сложат последователно два ценера по 270V всеки и кондензаторът C2 да се избере с максимално високо напрежение ( 1000V например)? Какво мислите?
Прикачен файл:
Elektronno Zapalvane s MOSFET.jpg
Elektronno Zapalvane s MOSFET.jpg (49.78 KиБ) Видяна 1351 пъти

Тема "Електронно запалване" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: