От мобилни телефони до цифрови камери
brum - майстор
LiFePO4 е далеч от евтина. Особенно за 300 Ah. Но щом масата има значение - тя в батерията.

Преди време търсих опция за по-малък капацитет. И пак се спрях на оловна батерия. Тежи, ама простотата на решението ме спечели. А цената за аналогичен за ползване капацитет идваше 4 пъти отгоре при качествена оловна батерия (тягов гелов акумулатор, 80Ah) сметната на 75% използваем капацитет и LiFePO4 решение купено на части и събрано от мен. Без да има подгрев към него.

LifePO4: скъпо, по-сложно решение, повече енергия за единица обем и маса, проблем при зареждане студена, няма проблем с отдаването на енергия студена

Оловна: евтино, просто решение, по-малко енергия за единица обем, няма приблем да се зарежда студена, малък капацитет като отдава енергия студена

Това е на кратко за двата варианта. На база на горното би трябвало да може да се вземе решение.
s_s1 - специалист
вт юни 22, 2021 4:01 amESPACE написа:
пон юни 21, 2021 10:40 pmbrum написа:
Я кажи е едно ясно изречение какъв е проблема който се опитваш да решиш?
E, то човека си го беше написал
нед юни 20, 2021 11:14 pms_s1 написа:
Трябва ми евтина, сравнително /спряма оловните/ по-лека батерия, която да не се поврежда при зареждане когато темп е под - 5С. Или по-точно нормална LiFePO4 ми върши работа, като е комплектована с БМС, който я предпазва от зареждане при отрицателни температури.
Или някаква електроника, която да превключва при ниски темп. към нагревател, а не към зареждане на батерията.
Ясно, имаш нужда значи от терморегулатор с превключващ релеен изход, който да следи температурата на батерията. Ако е по ниска от 0гр. да включи някакво самоподгряване на батерията. При затопляне да превключи към възможност за заряд. Помисли и за някакъв изолиращ кожух на самата батерия. В алиекспрес продават всякакави подгряващи подложки(heating pads)или саморегулиращ се температурно кабел с 15W на метър при 12V. Аз бих ползвал него.
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 0c7e1df-24
Нещо с цитатите не ми се получава.

Купих си такъв кабел 8 метра. 220 в. 25 вата от БГ търговец. Омотах го около тръба за водоснабдяване, която не мога да вкопая. Като започнаха първите студове го включих. И ако не съм точил скоро вода беше топла. Получи се нежелан проточен бойлер. Това чудо беше постоянно включено и консумираше енергия. Обадих се на продавача да се жалвам и той ми каза, че той намалявал консумацията си и при 55-60С спирал да консумира енергия. Тогава измерих темп и ток на тръбата под изолацията при липса на консумация на вода. Като стои 2 часа включен консумира 600 мА на 220в и темп е 36-39С. Това за 8 метра кабел.
Края на историята: Поставих ключ и го включвам само като настане сериозен студ.

Така, че тове НЕ върши работа.
ESPACE - майстор
Много добра работа ще ти върши кабела ама трябва и терморегулатора да вкараш в уравнението. Май не си чел какво писах.
s_s1 - специалист
Ако в схемата има терморегулатор няма нужда от този термо кабел.
brum - майстор
А какво ще използваш като нагревател?

Не са много вариантите. Такъв кабел има на 12 и 24 волта. Има подложки за аквариум с влечуги на 12 волта. И за друго лесно приложимо в тази ситуация не се сещам.
ESPACE - майстор
ср юни 23, 2021 9:53 pms_s1 написа:
Ако в схемата има терморегулатор няма нужда от този термо кабел.
:lol: Еми добре. Явно си наясно как да се оправиш, ама аз не съм наясно защо тогава питаш :?
s_s1 - специалист
@ESPACE:Благодаря Ви за добронамереността.

Намерих /може би/ БМС, на който може да се укаже долна и горна граница за темперапура и на заряд и на разряд.
Още не са ми пратили ПДФ на БМС, но поне така писаха.
Ако не слагам отопление на акумулатора мисля, че не е голям проблем. Зареждането ще започне когато темп е над 0 С.
brum - майстор
За тази работа всеки BSM ще ти свърши работа. Просто слагаш пред него едно реле дето да затваря над определени градуси.

Но ако има BSM дето го има това - съвсем валидна опция е. Фен съм нещата да са компактни и интегрирани, та подкрепям подхода.
s_s1 - специалист
чет юни 24, 2021 6:45 pmbrum написа:
За тази работа всеки BSM ще ти свърши работа. Просто слагаш пред него едно реле дето да затваря над определени градуси.

Но ако има BSM дето го има това - съвсем валидна опция е. Фен съм нещата да са компактни и интегрирани, та подкрепям подхода.
Доста е сложно. Релето трябва да комутира 100+ ампера. И ако темп е под 0С ще изключва цялото захранване на всичко.
Трябва някакво управление, което ако:
1. темп. на батерията е под 0 С;
и
2. напрежението от фоотоволт. колектори е по-голямо от напрежението на батерията;

включва ел. нагревател. Неговата мощност трябва да е достатъчна, че да свали напрежението от фоотоволт. колектори под това от напрежението на батерията;

ако
1. темп. на батерията е над 0 С;
изключва ел. нагревателя и фоотоволт. колектори зареждат батерията.
brum - майстор
Ако слагаш и контролера са 2 релета (или мощни мосфети, винаги съм предпочитал полупроводниците за такива цели).

Едно което при температура над 0 градуса на батериите връзва соларните панели към контролера. И едно което при температура под 10 градуса пуска соларните панели към нагревателят на батериите.

Соларният контролер ще се погрижи да зарежда когато може. Т.е. всяка налична енергия от соларните панели която не отиде за подгряване ще влезе в батериите.

Нагревателят ще е нещо с малка мощност. 20-50-100 вата. Ще е на напрежение съобразено с това което подават соларните панели. Мощността я избираш спрямо топлоизолацията която монтираш около батериите и загубите които ще има при температура -10 градуса през нея (примерно, температурата трябва да е най-ниската при която мислиш, че ще има достатъчно слънце да зареждаш батериите).

Ако няма слънце - няма ток от соларните панели и няма зареждане на батериите. Няма и подгряване, щото то ще работи от същото със директно захранване от соларните панели.

Та не е чак толкова сложно. Един датчик за температура монтиран на батерията, 2 релета и проста логика зад тях (ардуино). Най-скъпото ще са релетата или MOSFET ключовете. И 100А няма да комутираш от там. Това е само по веригата на зареждането. Консуматорите са си вързани директно към батерията.

Тема "LiFePO4 12,8 волта акумулатори зареждане, БМС" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: