• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
egomen66 - майстор
Темата е полезна. Отдавна чакам , продължението и... =D>
BLUEPUPIL - майстор
Прикачен файл:
4-START.jpg
Това е една широко разпространена и изпитана рецепта. За всеки случай я съпоставих със състава на бетонни смеси от реални стр. обекти в Б-я.(Например една от тези рецепти е ползвана за приготвяне на бетони за сградата на Ръководство Въздушно Движение в София) Има известни вариации, но те са в тесни граници и може да се приеме, че обемното съотношение между цимент: пясък: чакъл е 1:2:3. Трябва да кажем, че това съотношение отразява стремежа за намаляване количеството на пясъка и водата и оттук увеличаване якостта на бетона. И изисква зърнометричният състав на чакъла да е оптимален. Ако не сте сигурни, че чакъла отговоря на нужните изисквания, ще трябва да се увеличи пясъка за сметка на чакъла, за да не останат празнини в сместа. (И ще се наложи да се увеличи и цимента, защото при еднакви количества, пясъка има по-голяма повърхност от чакъла). Донякъде компромисно решение e да се прибави едър пясък и/или ситен чакъл с размери 3-8мм. И в двата случая ще се стигне до намаляване на якостта на бетона. Няма да казвам какъв клас бетон може да се получи с дадената рецепта, защото той е фукция от колич. вложена вода. И все пак, би могло да се твърди, че ако водата се ограничи и се бърка в домашни условия, може да се достигне бетон с клас В30.
Прикачен файл:
4-END 4.jpg
BLUEPUPIL - майстор
Прикачен файл:
5-BEGINING--5.jpg
Въпроса с добавките за бетон продължава да е полемичен в Б-я. Ще се спра само на две от тях- пластификатори и забавители. 1..Пластификаторите или суперпластификаторите имат за цел да намалят триенето между частиците в бет. смес, и оттук да увеличат пластичността, което позволява намаляване на водата, което пък води до получаване на бетони с по-висока якост. Сега тука може да попитате тоя BLUE-незнам какво си, що ни е юрнал да праим яки бетони като може с по-посредствени да отбием номера. Ето го и отговора- Щото, с толкова ниски класове бетон почти никъде вече не се работи- и явно има причина за това. И тя е, че икономията от ниския клас бетон се стопява от проблемите които той създава. Като доказателство на горното може да се приеме, че положението не е никак розово. Пълно е с: провиснали плочи, резултат от пълзене, съсъхване и ранно декофриране; Не добро уплътняване, щото сместа е гъста и/или е започнало свързването; Да не говорим за класическото разреждане на бетона с вода... И, тъй като си строите за вас ще се позовем на Мечо Пух и ще кажем, че: колкото по-як бетон направите толкова по-добре. По отношение на материалната част(парите), ще отсечем, че няма да се минете щото, качественият бетон, се отплаща многократно и е по-скъп с не повече от десетина процента. Нека стане съвсем ясно- Няма как да получим здрав и пластичен бетон без да добавим пластификатор. (На въпроса- Може ли без пластификатор?- Давам следния пример за отговор)- Имаше един зевзек, дето и дума не даваше да се обели за бетон с пластификатори, та се наложи решението- още по време на проектирането- да се работи с по-гъсти бетони и за да не мрънкат бет. помпаджиите, бет. беше качван с кран и кюбел. (Та успокояващият отговор е: Да, може. Обаче трябва да добавим, че разстоянието между арм. пръти трябва да е над определени граници, което пък от своя страна, често пъти води и до по-големи ст. бет. сечения и разбира се не на последно място е нужен як кофраж- щото голям бой пада, докато гъстият бетон се уплътни както трябва.) ....Положението, когото си бъркате сами е ясно- на толкова цимент слагам толкова пластификатор и готово. Когато, обаче купувате готов бетон, ситуацията е малко по-сложна. Или се доверявате на производителя на добавки, с който работи бет. център или вземате нещата в свои ръце. Ето как: Намирате бет. възел, дето може да ви достави бетон с точно изчислено, по-малко количество вода; Колич. пластификатор, равно на колич. вода не добавено към бетоновоза в бет. възел (който реално е воден разтвор) наливате в подходящ съд и оттам с помпа в бетоновоза, чакате да повърти 5мин. и сте готови за екшън. 2..Забавители. Тука положението е по-трагично, отколкото предполагате. Работата е там, че бетон който е почнал да "загъсва" и го прехвърлите с лопатата или греблото и после го вибрирате или уплътните с ръчна трамбовка, безвъзвратно губи процент от крайната си якост. В топло време свързването (тука думата “свързване” не е много точна, щото реално процеса започва още от момента на смесването на цимента с водата и доб. материали, а ние обозначаваме с нея момента, след който движението на частиците една спрямо друга вече започва да понижава крайната якост на бетона) започва под 2 часа след досега на цимента с вода в бет. възел (Моите наблюдения са ,че не са редки случаите когато при високи температури свързването започва още след 1.5 часа). И често се получава, че полагането за съответната партида приключва над тези 1.5-2 часа. Затова едновремешното правило за бетониране през пролетта или есента си остава актуално (Когато нощните температури не спадат под 5гр., а дневните не са повече от 20гр.). Прибавянето на забавител ще ви даде възможност да работите по-бавно и по-качествено с по-малко хора.
Прикачен файл:
5-END--5.jpg
Прикачен файл:
CONCRETE MIXER-LOGO- END- BEST 2.jpg
kula65 - специалист
Здравейте,
използвам темата да попитам нормално ли е железата на поясите да са от външна страна на вертикалните такива на колоните, както се опитват да ме убедят строителите.
Благодаря предварително!
BLUEPUPIL - майстор
kula65 написа:
Здравейте,
използвам темата да попитам нормално ли е железата на поясите да са от външна страна на вертикалните такива на колоните, както се опитват да ме убедят строителите.
Благодаря предварително!
Не е нормално. Гредите е добре да не са по-широки от колоните. За по-точен отговор трябва чертеж.
kula65 - специалист
Благодаря за отговора!
С много мрънкане и нежелание ги направиха, било излишно бетона щял да си ги държи. А беше работа за не повече от половин час.
Поздрави!
BLUEPUPIL - майстор
Прикачен файл:
GEOLOGY-START.jpg
С първата част от темата "Армировка" и втората част "Бетон" придобихме фундаментални познания за най-разпространения ср. материал- стоманобетон. В предстоящата четвърта част "Основи" той ще е основния ср. материал, независимо дали става въпрос за лека сглобяема къщурка или тромава и тежка масивна конструкция. Но, за да стигнем до фундаментите, трябва да минем през изключително важната трета част-"Геоложки условия". И така част трета-ГЕОЛОЖКИ УСЛОВИЯ 1..Строителни почви- Тук нещата не са никак сложни- почвите (на дъното на изкоп с определена дълбочина) имат дадена носимоспособност изразена в кг. на см2. И варират в диапазона от 1 до около 4-5 кг. на см2. Задачата се състои в това основите да предадат на кв. см. от почвата по-малко килограми отколкото тя може да носи. Или иначе казано, абсолютно цялото тегло на къщата заедно с полезния товар се дели на площта на основната фуга на фундамента (там където свършва почвата и започва бетона на ф.) и се получава почвеното натоварване. Например имаме къща със застроена площ от 100м2 и площ на основите (там където опират в земята) от 40м2 (400000см2) и товар от сградата и всичко останало от 400т.(400000кг.) Или ако почвата има носимоспособност повече от 1кг на см2 да речем 1.5-2кг/см2 то нещата могат да се получат. (Някои допълнителни условия, на които трябва да отговарят фундаментите ще изложим в част четвърта "Основи"). Разбира се трябва да изключим почвите, които са неподходящи за плоско фундиране, това са льосовите почви основно разпространени в Северна Б-я (край Дунава). Уплътняването им чрез трамбоване с тежки плочи не доведе до добри резултати в недалечното минало. На второ място се нареждат тинестите почви или почвите наситени с вода- блата, мочурища, заблатени участъци и навсякъде където водата се задържа на повърхността. И на трето място са неуплътнените насипи. За да се чувстват сградите комфортно, нивото на подпочвените води трябва да е да речем мин. 4м. 2.Строителство на наклонени терени- Ще разгледаме два основни проблема-води и свлачища. 2.1.Води. За разлика от водите на сравнително равен терен, водите при наклонен терен могат да бъдат доста неблагоприятни по отношение на основите на една сграда. Условно склоновите води можем да ги разделим на повърхностни и такива, които се движат под повърхността на почвата. Повърхностните води при благоприятни условия: голям наклон, обилни валежи, голяма водосборна област са доста неприятни, защото могат да подкопаят основите на огради и сгради или да причинят суфозия- изнасяне на фини почвени частици изпод основите. Ето Ви една реална случка, разиграла се на един склон. Кандидат новодомец купува парцел, който е бил до тогава празен и поради своята по-ниска нивелация спрямо съседните парцели е изпълнявал ролята на дол, в който са се оттичали водите. След напълно законната процедура по издаване на разрешение за строеж, се започва строителство, което е така направено, че отклонява пътя на склоновите води към съседите и се почва едно стр. състезание под надслов: кой може да направи по-здрава ограда и да прецака околните нему (по отношение на водите)... Трябва да се направи всичко възможно склоновите води да не бъдат допускани до основите. Дренаж който се прави непосредствено до основите не е много полезен. Най-добре е дренажа да се направи при оградата, като дълбочината на оградата (ивични фундаменти), трябва да е мин. равна на дълбочината на основите на сградата. Често пъти релефа на терена не позволява гравитачно отвеждане на дренираните води, което налага направата на събирателна шахта и източването им от там с помпа. Завършваме тази подточка с един извод: Подценяването на склоновите води може да се окаже доста скъпо недоглеждане. 2.2. Свлачища. Рецептата за свлачище изисква наличие на три компонента: 1.Наклон; 2.Тегло; 3.Вода. Имаме чисто математическо равновесие характерно за всеки склон. Когато се увеличават стойностите на всеки един от тези три компонента се приближаваме до точката, в която свлачището "тръгва". Наклона на целия склон е трудно да бъде увеличен, но на отделни участници от него е напълно възможно. Например подрязване на склона от строителство на пътища, инфраструктурни съоръжения и пр. Теглото на частта от склона която би могла да се раздвижи зависи от дълбочината на хлъзгателната повърхност. А увеличаването на тази маса може да стане с натоварване на склона с хиляди тонове бетони,насипи, асфалт и пр. Водното съдържание на склона варира сезонно и може да бъде увеличено от течащи водопроводи, канализации и септични ями. Ето Ви втора случка, която се разиграва на същото място ,като първата, само че този път- въпреки че събитията описани в нея са реалистични и техни аналози се разиграват в действителността- случката е хипотетична. И така отново имаме новозакупен парцел, чиито собственик иска да премери сили със съседите. И пак е спазен закона и надлежното разрешение за строеж, позволяващо намаляване наклона на парцела и изграждане на подпорна стена с височина 2.5-3м. Само че, след като багера и самосвалите вече солидно подрязали склона си тръгват, сайбията го удря на размисъл и почва да се колебае, спира строителството и обявява имота за продажба. Потърпевшият съсед от горе почва да се тревожи да не би къщата му да тръгне към долния имот в които няма и помен от внушителната подпорна стена и под давление на жена си се изстрелва към общината. Там по надлежния ред го успокояват, че всичко е наред и ,че няма повод за притеснение. Накрая пролетните валежи убеждават въпросния съсед да извади от банката една не малка сума и да изгради за своя сметка подпорната стена... На финала на тази подточка, ще кажем, че за разлика от щетите причинени на Вашата къща, ограда или др. постройка от склоновите води, тези причинени от свлачищни процеси, могат да доведат до много по-тежки състояния, които дори и най-добронамерения застраховател няма да е в състояние да компенсира. И накрая едно геоложко обобщения за склона, на който се разиграха горните две случки: 1..Значително оводняване- причинено от естествен склонов воден отток(наносни конуси), допълнен от липсата на канализация и презастрояване; 2..Сравнително голям наклон; 3..Наличие на сбит глинест слой на определена дълбочина, който е водоплътен и водите веднъж достигнали го няма къде да отидат (освен надолу по склона), намалявайки значително триенето; 4..Концентрация на разломи; 5..Наличие на активни и затихнали свлачища; 6..Земно ускорени при земетресение достигащо 0.3g, което в комбинация с горните пет точки, обрисува едни безпощадни условия за полагане на основи, по-характерни за една страна отдалечена от нас на повече от 8000км. и носеща фееричното име Страната на изгряващото слънце... Следва- Част четвърта "Основи".
Прикачен файл:
GEOLOGY-END.jpg
BLUEPUPIL - майстор
На вниманието на колегите molt, shop и всички останали. Ето снимки на навеси от дървени колони и ст. ферми. Като трябва да направим уточнението, че няма да се представят много добре при хоризонтална сила от силен вятър или земетръс.
Прикачен файл:
1.jpg
1.jpg (47.62 KиБ) Видяна 3229 пъти
Прикачен файл:
2.jpg
Прикачен файл:
3.jpg
Прикачен файл:
4.jpg
BLUEPUPIL - майстор
Прикачен файл:
5.jpg
5.jpg (49.79 KиБ) Видяна 3229 пъти
Прикачен файл:
6.jpg
Прикачен файл:
7.jpg
7.jpg (97.94 KиБ) Видяна 3229 пъти
Прикачен файл:
8.jpg
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Тема "Как да си направя армировката?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: