Grezinski написа:Здравей,infomar написа:Не мога да разбера къде е уловката.Задаваш въпрос, на който за да се отговори изчерпателно, трябва да се изпишат мин. 5 страници
При метални керемиди ако не се направят отдушници на билото може да възникне конденз и да се появи мухъл в подпокривното пространство.. да загният носещите греди и т.н.т
Добре де, но при класическият покрив от преди 100 години: керемиди с дъсчена основа и "асфалтова" хартия над дъските/под керемидите, рядко се прави каквито и да са отдушници... и не съм чул някой да се оплаче, че има мухъл и конденз на тавана.
И в двата случая няма вентилация а резултата е различен
Първо, дали ще имаш допълнителен вентилационен елемент, зависи от площта и наклона на покрива ти, както и други субективни ф-ри. Отворите между билните капаци и ниската вълна на керемидата се затварят с уплътяващи профили, които в горната си част, имат дупка за да отвеждат въздуха под керемидата. Т.е. този уплътняващ профил не позволява да навее или подлизне вода по ниската вълна, но не запечатва напълно връзката между керемидата и капака.
По същия начин се уплътнява и в случаите, когато нямаш билен капак, примерно при контакт със стена/калкан.
Конденз възниква предимно сутрин и вечер в преходните сезони, когато рязко се сменя температурата. Конденз е и росата, т.е. с каквито и керемиди да си покрит, се налага да се бориш с лошите прояви на този естествен процес. Всъщност, "да се бориш", означава да ограничиш овлажняването на дървената конструкция, за да не гние и образува мухъл, за което помага пародифузното фолио; също така, да отведеш капките в улука, или да ги откапиш без да ти мокрят челната дъска, за да не гние пък тя.
Инъче, що се отнася за керамиката или бетона, разликата между старите и новите покривни покрития е в технологията на изработка. Съвременните керемиди са със правилни размери и геометрия, плътни сглобки, които на 2-3та година от експлоатацията си се запълват с фин прах и др. органични частици, т.е. напрактика стават въздухоплътни. Загледай се в старите керемиди, там няма една с една еднаква, зеят отвсякъде, което е помагало на покрива да "диша".
Всъщност, ако вземем един стар покрив, и го сложим върху сграда изградена със съвременни материали, с обитаемо подпокривно пр-во, проблем със сигурност ще има. Но той няма да дойде от вида на керемидата а от черната хартия. Нови дограми, фасади, мазилки, изолации, пласт по пласт, колкото и дишащи да са материалите, забавят отвеждането на топлите влажни пари от вътре и естествено насочва много по-голяма част(от колкото в миналото) нагоре, през покрива. Вървейки нагоре, преминават през бетон, дърво, картони, вати и т.н. и достигат до дъсчената обшивка, която няма никакъв проблем да ги пропусне, но е "запушена" от битумната хартия. В същото време, тя се намира под керемидите, където циркулира студен атмосферен въздух. И там, върху дъските, тези пари кондензират. Дървеният материал започва да гние а на ватата и се нарушават топлоизолационните х-ки и става от лошо по-лошо.
Същото се получава и при битумните керемиди, когато не е осигурена вентилация под OSB-то на което са налепени.
И за да не звучи като реклама...:
1. Същото ще се получи и ако монтирате метални керемиди директно върху OSB-то. Единствено височината на вълната, не е достатъчна, за да осигури нужната вентилация.
2. Същото ще се получи и ако обшиете с гладка ламарина, без да се осигури вентилация...
Използвам възможността да попитам следното: При изпълнение на метален покрив на стоящ фалц "Schlebach" достатъчно ли е за вентилация двойна скара от летви 4х3см? Всички фирми ме убеждават, че гладката ламарина е добре да лежи директно на мембраната
Както по-горе сте описали, подозирам за бъдещи проблеми ако го изпълнят така. От друга страна нарушаваме ли сигурното захващане на листите при лоши метеорологични условия?