Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
naistor - помощник
Здравейте,

Казуса е следният - тухла поротерм 38см отдолу, а отляво, отдясно и отгоре бетон 25см - т.е. тухлата стърчи пред равнината на бетона с 13см. Целта е монтаж на дограмата на външен ръб на тухлата. При това положение дограмата само ляга с тежестта си на ръба на тухлата и отстрани и отгоре няма никаква опора. Като празното пространство в последствие ще се запълни с XPS 13см.

Първоначалната идея беше да се монтира дограмата с котви, но фирмите за дограма са на друго мнение - казват, че няма как докато един държи прозореца в нивелирано положение без да помръдва, някой друг да пробива дупка за котвата и да завива винта и искат черна каса. Някой фирми казват, че може евентуално да се монтира дограмата след като пред бетона се сложи XPS 13см за изравняване, но ме притеснява дали монтажът няма да е некачествен/нездрав и отделно май има опастност XPS-а да се деформира или отлепи, въпреки че тежестта на дограмата ще се поеме от тухлата, но не съм експерт и затова питам за мнение?



Погледнах за дървени греди (иглолистни импрегнирани 450лв/м3) с размер 130*100 - няма, има 120*100 и 140*100 мм. Не знам дали по поръчка някой може да изработи 130*100, но отделно не навсякъде тухлите стърчат точно с 13см, защото са ги подравнявали отвътре, а не отвън. И не знам кое е по-добре - дали дървените греди да са малко пред тухлата (1см) при 140*100 или малко зад нея (1см) при 120*100?

Отделно се чудя как е най-стабилно да се закрепят дървените греди за бетоновите елементи? Те няма да носят тежестта на прозореца, но все пак.
Пирон дюбел за бетон (10х200 примерно) в гредата при дебелина на гредата 12 или 14см дали е опция и по колко, през колко? Или трябват и (ъглови) планки някакви стоманени или подцинковани?

И на последно място ако реша да сложа дървени греди дали мога да пропусна горната греда - дограмистите казват, че слагат профила без стъклопакета с дървени трупчета отдолу, после отстрани и отгоре слагат дървени клинове, нивелират, слагат пяна в ъглите да фиксира малко да не мърда съвсем, после дюбели за директен монтаж и/или котви и после пяна навсякъде. Та отгоре предполагам най-малък натиск ще се упражни и затова се чудя дали може да се спести там.
naster - специалист
Изображение

Понеже има поне още една тема по въпроса. Ето възможно решение - може да го изпълните като П-рамка пред бетона. Това е конструктивна KVH дървесина, дюбелирана с планки.
yanko78 - специалист
Какво по дяволите пречи, да си се монтира по нормален начин с 13 см навътре и да си влезне на правилното място в отвора?
Christo - специалист
пет мар 27, 2020 10:21 pmyanko78 написа:
Какво по дяволите пречи, да си се монтира по нормален начин с 13 см навътре и да си влезне на правилното място в отвора?
Нищо не пречи, само че получаваш един термо мост отстрани челно на стените. На съществуващите сгради при псевдо санирането там лепят тънко фибранче един сантиметър, колкото да не е без хич, защото иначе се стеснява отворът за прозореца. Освен това се губи широкият перваз, който така или иначе го има заради дебелия зид. Вместо да седи безсмислен отвън и да събира праха от улицата, го имаш от вътре. Идеално място за саксии с хубави цветя, например. Ако искаш да погледнеш навън, можеш да се приближиш до стъклопакета, а не да гледаш през тунел, все едно бойница на крепост.
Последна промяна от Christo на съб мар 28, 2020 10:00 am, променено общо 1 път.
naster - специалист
ср мар 18, 2020 10:20 pmnaistor написа:
Здравейте,
За закрепването към бетона виждам два варианта: планки с дюбел, или шпилка през дървото с анкер.
Ако го правя аз, бих сложил и дървен профил в/у тухлите, т.е. да се затвори "касата". Това укрепва дограмата и няма да компрометира тухлите. Дограмата е доста тежка - само пакетите са по 40кг/м2. Дори имам и транспортен профил отдолу за монтажа на перваза в последствие.
Аз не бих пропуснал горния профил - дограмата трябва да има монтажни отвори от програмата и в горна греда.
naistor - помощник
съб мар 28, 2020 9:54 amnaster написа:
ср мар 18, 2020 10:20 pmnaistor написа:
Здравейте,
За закрепването към бетона виждам два варианта: планки с дюбел, или шпилка през дървото с анкер.
Ако го правя аз, бих сложил и дървен профил в/у тухлите, т.е. да се затвори "касата". Това укрепва дограмата и няма да компрометира тухлите. Дограмата е доста тежка - само пакетите са по 40кг/м2. Дори имам и транспортен профил отдолу за монтажа на перваза в последствие.
Аз не бих пропуснал горния профил - дограмата трябва да има монтажни отвори от програмата и в горна греда.
Планките за отдолу ми се виждат добре да носят гредата, колко да са големи горе-долу за греда 12см х 12 см?
Пирон дюбел за бетон 6х50, който да закрепи планката за бетона? И винт за дървото, размер?

За отдолу да се слагат греди ми се вижда излишно и ще се оскъпи и ще ми смали отворите. По-скоро може да запълня тухлите с пяна (за лепене на XPS или полиуретанова?) вътре в дупките или дори с цимент около мястото на винтовете за директен монтаж, които ползват дограмистите за да хване здраво и да не се начупят.

За другия вавиант с шпилка през дърво с анкер - не съм работил с анкери досега - имаш предвид набивен анкер в бетона и после шпилка през дървото предполагам?, но аз няма да ги демонтирам - не може ли направо с анкер сегментен, примерно този:
Анкер сегментен с гайка поцинкован М10х180х115 мм Fischer FWA https://tashev-galving.com/product/007 ... cher%20FWA
naster - специалист
Планките под вертикалата да покриват контактната площ с гредата, а по стената малко повече. Въпреки, че тази планка няма да носи целия товар.

Предложих варианта с шпилка, поради 2 причини: лесно се реже по размер, ако има някакви кривини в ст. бет. елементи (отвесиране и т.н.); второ - цената, спрямо сегментен анкер на фишер.

Моето предложение за черната каса е да я изпълните като рамка с четири страни: първо, ако имате няколко еднакви отвора, рамката ще уеднакви монтажните размери за дограма; второ, натиска в/у тухлите ще се поеме от долния край (не подценявайте 30-40кг/м2); трето цялата рамка укрепва срещу хоризонтални сили (удар на голямо крило от течение например). Както вече споменах, сечение 12х12 е твърде много за целта; има ли с кого да се консултирате професионално - при мен прокетът беше изготвен от инженерите на фирмата-монтажник. Така и светлия отвор няма да намалее при наличие на долен профил.
Hursa - майстор
При вас е по-сложно, но може би тази тема ще ви подскаже идеи. Все пак, след като целта е монтаж на външната повърхност, навярно ще е по-добре да се монтира в "слоя изолация". Но такъв монтаж си има недостатъци, ако изолацията или отоплението не са достатъчни. Вероятно, не напразно се препоръчва само за нискоемисионни и "пасивни" сгради.

Тема "Черна полу-каса при монтаж на дограма на външен ръб на тухла" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: