• 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 61
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
2metraninja - специалист
пет яну 29, 2021 2:04 pmPIP написа:
Правиш дървена къща и ще слагаш пластмасова дограма :shock: Какъв е смисъла от дървената констрикция? Не е цената, защото изпълнението с качествени материали и както трябва е по-скъпо от масивното ни строителство.

Ако се вярва на калкулатора при 12.5мм гк/10мм гипсофазер/парозащито фолио/12см каменна вата/18мм осб/5см въздушна междина/5см каменна вата/паропропускливо фолио/2см дървена обшивка не трябва да имаш конденз в стената.
Нямам някакви сантименти или вкусови предпочитания да ми изглежда дървена или природосъобразна къщата. Смисъла на дървената конструкция е че когато го планирах, имах много сводобно време, бях фрилансър и имах идея да си я построя сам и да ми излезне много по-евтино като не плащам за труд. Да режа и кова дърво мога и обичам, а да зидам тухли и кофражирам/изливам бетонни колони не мога и не обичам. А и не, не вярвам че ще излезе пак толкова евтино монолитно. И архитекта, и майстора ми ми казаха, че излиза с двайсетина процента по-евтино грубия строеж с дърво, както и по-топла е къщата, което повлиява после сметките за отопление и охлаждане, както и стените са по-тънки, което при моите 4 спални на 100 квадрата си е някакъв фактор. И не съм купувал калиброван сух материал от Австрия за 1200 лева кубика, купих си мокър материал на 320 лв кубика от Рила и се изгърбих да го пренареждам, суша, импрегнирам и т.н. Някой ще каже: е, то накрая ще излезе че цялата врътня е за 20% разлика в цената на къщата, да си беше заложил на класическото за България строителство. Еми да, така е по принцип, ама аз съм сиромах и на мен тея 20% са ми разликата в това да мога да си построя къща или да не мога. А и дървените се строят много по-бързо (поне на теория, която реалния живот жестоко опровергава досега, поне в моя случай :D ) а аз живея под наем, плащам всеки месец наем и строя с потребителски кредит - докато стане на акт 15 примерно - да мога да я ипотекирам, дотогава плащам лихви на потребителски кредит, вместо на ипотечен. Та като се навържат нещата и за мен дървената къща беше правилния начин. Това за т.н. "meta-gaming"

Относно схемата с калкулатора, при която и да е схема, в която има паропреграда от вътрешната страна на стената, конденз няма как да има, просто защото парите не влизат в стената. Но това предполага да е напълно въздухоплътна и никъде да няма пробойни този т.н. плик, който се образува от паробариерата. И сега, и в бъдеще. И в момента, в който някъде целостта ѝ се компрометира, вече ситуацията коренно се променя. Не знам. Може и това да е най-лошия сценарий, който никога няма да се случи или поне последствията няма да са толкова катастрофални. Но не виждам защо да дам повече пари, да правя по-сложно изпълнение, което в даден момент може и да се компрометира, само за да постигна същия ефект на топлоизолация, който бих постигнал с простия и дуракоустойчив монтаж на 15 см ЕПС накован върху външната обшивка от дъски.

П.С. Например на Владо от Американ Тимбър на клипчето вече виждам принципен проблем с монтирането на паробариерата. Горе на тавана как ще я монтира? Или тя е монтирана някъде над тези дъски? По най-добрите практики, паробариерата на стените и на тавана трябва да образуват гореспоменатия плик, като се застъпват поне 20 см. Как ще се застъпят в този случай при положение че гипсокартона на стените вече е положен и паробариерата е зад него на разстояние? Как ще се свърже херметически с паробариерата, която ще се сложи горе на тавана? А горе на гредореда, паробариерата трябва да и да обикаля ребрата - ватата да е между ребрата и да не докосва дървото - зигзагообразно да минава около ребрата, над тях и да слиза долу. Поне на теория е така. Може да е преиграване и престараване, но ето че така трябва да се прави, а дори профи като Владо нещо май не го прави така. Аз как да ги съобразя всички тея неща и да съм сигурен че всичко ще стане както трябва да е? Освен това, хората препоръчват тая паробариера за климати, където е преобладаващо студен климата. На калкулатора това се вижда ясно - по дефолт стойностите са вън студено, вътре стайна температура. Ами я обърнете малко процеса в нашите доста горещи континентални лета, а вече от скоро и доста влажни. Поне в Пловдив лятото почти всеки следобед вали за половин-един час и от нагрятата земя става като в субтропиците влажно. Тогава горещия влажен въздух идвайки отвън през проветривите отвън стени и срещайки хладния найлон (вътре бичи климатика нормално) - няма ли да кондензира и да мокри ватата и дървенията? Пробвайте го с калкулатора, но аз без да го пробвам, отсега знам че ще стане точно така.
2metraninja - специалист
При къщите с изцяло метална конструкция за предотвратяване на конденз и потенциално ръжда разчитат на абсолютно същия принцип - изнасят максимално навън топлия контур, цялата метална конструкция е със стайна температура и няма къде да кондензира влажния топъл въздух който идва от помещенията.
BLUEPUPIL - майстор
Темата на 2metraninja показва някой важни неща,
които повтарям и потретвам отдавна: :evil:

1..Често се прибягва до дървени стени със следната
аргументация: :cry:

1А..Ще мога да си ги направя сам;
2В..Ще ми излезе по-евтино;
3С..Обичам излъчването на дървото.

Скоро обаче и трите аргумента се „разтопяват“, защото
отхвърлянето на идеята за надеждна и дълготрайна
паропреграда, пред ватата в комбинация с ниски
бюджети и сравнително нискокачествени материали
и детайли, води до проблеми, които деградират
значително живота на стените и оттук те стават още
по-скъпи.

Да го повторим съвсем ясно: Топлоизолираната и
дълготрайна външна, дървена стена е луксозен
строителен елемент с висока цена.

Не мога да разбера, защо, след като имаме
бетонни основи, слезли до точката на замръзване,
да не направим стените с тухла и външна изолация.
Запазваме термичната маса. Тухлата се превръща в
резервоар за влагата, като в зависимост от
денонощните цикли я поглъща и изпуска, за да се
евакуира чрез вентилацията. Ще се учудите, колко
влага може да поеме една негледжосана плътна
тухла единочка.

Покрива е с дърво. За да не давате излишни пари
за лепени дървени греди над голямата всекидневна,
една или две стоманени греди :cool:
и сте абсолютно готови
за превратностите на строителната съдба.

Конкретно по темата за стените, може да се приложи
панела с дървена рамка на BLUE: :wink:

Отвътре навън:
1..Гипсокартон, OSB или друга плоскост;
2..Въздушна междина с дървени
дистанционери;
3..LT ламарина;
4..Топлоизолация;
5..OSB;
6..Дишаща мембрана, мазилка или плоскости, пречещи
на външната влага да навлиза в големи количества в OSB-то
и оттам в изолацията, но пък позволяващи на малкото
навлязла влага в изолацията от вътрешността, успешно
да се евакуира навън.
7..Въздушна междина с дървени
или стоманени дистанционери.
8..Сайдинг.


Най-голямата грешка, която се прави е слагането
на съмнителна паропреграда отвътре на изолацията.
В резултат на това, големи количества водни пари
нахлуват в изолацията. Част от тях в определена точка
кондензират- мухъл и гниене. Другата част, трябва да
се евакуира бързо и безпрепятствено. Това налага да
няма влагопреграда отвън на изолацията (точка 6).
Това пък от своя страна налага сайдинга да е сравнително
скъп, добре изпълнен и с добра вентилация зад него,
недопускащ дъждовна вода. И трябва да е с дизайн
ограничаващ нахлуването на големи количества влажен
атмосферен въздух във въздушната междина зад него
.
=D>
BLUEPUPIL - майстор
Прикачен файл:
1.jpg
1.jpg (55.58 KиБ) Видяна 800 пъти

Прикачен файл:
2.jpg
2.jpg (82.55 KиБ) Видяна 800 пъти
2metraninja - специалист
Блу, по точка 1А - уви, живота ми се разви малко по-иначе откакто си го бях планирал и докато получа всички разрешителни за строежа, вече време да кова стени нямам много, но всичкото време и пари инвестирани в проекта до тук са си вече инвестирани и трябва да продължа по този път.
По точка 2B - живот и здраве да се нанесем, ще дам доста точен отчет колко ми е излезнало като пари и понеже съм вечния оптимист - залагам 5 лева че ще е ми е излезнало наистина по-евтино от монолитното.
Точка 3С - мне, по проект изобщо не съм имал никъде видимо дърво. И по-добре, че доста от гредите ми в следствие на това, че обърках почти всичко, което можеше да се обърка по съхранението и сушенето на част от материала, тук-таме малко почерняха/посиняха (за това мога цяла отделна тема да напиша) и даже и да обичах вида на дървото, моите вече са грозни и не искам да ги гледам изобщо :D Или да вярвам че дървото е "живо" и екологичносъобразен материал. Нищо подобно. Наистина смятах че ще ми излезе най-евтино и лесно така.

Също така твърдо вярвам, че стените ми ще са си с отлични експлоатационни качества и дълговечност, въпреки ниската им стойност и просташкото изпълнение без фенси менси системи. Единственото място, където смятам че може да се обърка нещо е да ми влиза вода между стиропора и дъсчената обшивка изпод касите на прозорците или покрай вратите/праговете. Ще трябва голямо внимание да отделя там и на технологията, и на изпълнението.

Знам за термичната маса и за дишането на зида, но в случая не ме грее (pun intended), защото моята къща е от дърво.

Не ми е толкова голям прелета над голямата като квадратура, но сравнително тясна и дълга всекидневна. То пък ако 4 метра и половина не може да премости това дърво - ебаси... И даже няма да се ходи по подпокривното пространство. Освен паяците. Разгледах как се свързват стоманени I греди с дървени такива, ако като сложим гредореда над всекидневната ми се стори че нещо е нестабилно или недай си Боже - провисне, мога да добавя реактивно едно или 2 П-та по дължината на всекидневната. Но нали все пак конструктор го е смятал тоя таван?

Аз и преди те питах като я спомена - каква е ролята на ламарината? Паробариера?

Това, което пишеш за паробариерите припокрива моите съмнения относно ефективността на реалното им приложение.
2metraninja - специалист
пет яну 29, 2021 5:05 pmBLUEPUPIL написа:
1.jpg


Тази схема е отлична, но има 2 специфики. Тези 14 см изолация, която е между гредите е за някой по-топъл регион. А моите греди са дори по-тънки - 12 см, което е пък съвсем недостатъчно за зимата. Това ни води до картинка 2 и нуждата отвън да се слага още изолация:
пет яну 29, 2021 5:05 pmBLUEPUPIL написа:
2.jpg
Която обаче изолация (слоя rigid 50 cm insulation, който е обикновено ЕПС) не е достатъчно паропропусклива за да може да съхне ОСБ-то като се намокри и недостатъчно изолираща, така че ОСБ-то под нея е доста по-студено от въздуха, който стига до него и точката на оросяване се измества и по ОСБ-то се получава конденз. Тази схема е отречена в Канада и в САЩ и на цели квартали им свалят стиропора от фасадите, а отдолу мухлясъло и изгнило ОСБ.
BLUEPUPIL - майстор
пет яну 29, 2021 5:06 pm2metraninja написа:
Аз и преди те питах като я спомена - каква е
ролята на ламарината? Паробариера?
От всички, които се ползват, като се изключи
припокриването и отворите за монтаж, само две
имат претенциите да са 100 процентови:

1..Алуминиево фолио; :supz:

2..Стоманена ламарина. :heart:
2metraninja - специалист
пет яну 29, 2021 5:17 pmBLUEPUPIL написа:
пет яну 29, 2021 5:06 pm2metraninja написа:
Аз и преди те питах като я спомена - каква е
ролята на ламарината? Паробариера?
От всички, които се ползват, като се изключи
припокриването и отворите за монтаж, само две
имат претенциите да са 100 процентови:

1..Алуминиево фолио; :supz:

2..Стоманена ламарина. :heart:
Да, звучи логично, но пак практическото приложение и ефективността на високотехнологичнната и високоефективна паробариера, в крайна сметка зависят от майсторлъка или мотивацията на бай Пешо, който ще я монтира и как ще я уплътни където трябва да се засреща или снажда. Било то между отделните парчета, или където се срещат стени и таван. Предполагам че в пода ще се залее с мазилката и там няма да има потенциално дупки.
BLUEPUPIL - майстор
пет яну 29, 2021 5:16 pm2metraninja написа:
Тази схема е отлична, но има 2 специфики. Тези 14 см изолация, която е между гредите е за някой по-топъл регион. А моите греди са дори по-тънки - 12 см, което е пък съвсем недостатъчно за зимата. Това ни води до картинка 2 и нуждата отвън да се слага още изолация.
Слагаш две дървени колонки по 10 или 12см
(общо 20 или 24см), разминати на шахмат да
намалиш дървения термомост. Става убийствено.
:-({|=
PIP - майстор
Понеже съм дърводелец преди да строя също обмислях и смятах къщата да я правя от дърво, но за съжаление сметките не ми излязоха. До момента в моята къща съм вкарал 55м3 дървен материал при положение, че е масивна конструкция.
Успех ти пожелавам
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 61

Тема "Строя дървена къща с фрейминг в Пловдив" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: