• 1
  • 2
Много интересна и все по-често дискутирана тема.
Svet - напреднал
Сравнително по-ефтин е спрямо дъбовия, та сме се спрели на него като вариант. Моля да ми кажете отзиви от бука като материал за паркет. Да не стане после ефтиното да ни излезе по-скъпо. Ще се радвам на всякаква информация и препоръки. Утре ще идва човек, който да измери влажността на помещенията (ново строителство е) и след това трябва да купим паркета. И сроковете ни са ограничени, до края на годината трябва да имаме някаква подова настилка.
hygro - майстор
Svet написа:
Сравнително по-ефтин е спрямо дъбовия, та сме се спрели на него като вариант.
Чудеса на този свят няма.
Svet написа:
Моля да ми кажете отзиви от бука като материал за паркет. Да не стане после ефтиното да ни излезе по-скъпо.
Ако разликата в цената не ви озорва прекомерно, инвестирайте в дъб.

Букът е за непретенциозни приложения. На всеки процент промяна във влажността, той променя размерите си с рекордните 0,31%, което е причина след време да се отварят фуги. Буковият паркет реагира доста буйно дори на малка грешка при определяне на влажността на замазката и се "надува".
Svet написа:
Утре ще идва човек, който да измери влажността на помещенията (ново строителство е) и след това трябва да купим паркета.
Максимално допустимата норма е 2% абсолютна влажност. Изискайте точна стойност на измерването, а не "... ами май (не) става...". Някои паркетчии ще назоват стойности от десетки проценти - считайте това за признак на некомпетентност. Влага над 10% се вижда с просто око например под вестник на пода.
Svet написа:
И сроковете ни са ограничени, до края на годината трябва да имаме някаква подова настилка.
С риска да се повторя - чудеса на този свят няма. Ако имате късмет влагата да е под 2%, поканете форумците на освещаването :)
Ако влажността е под 4%, е възможно да се постави паркета, ако се нанесе с хидроизолиращ грунд. Ако е повече от 4%, трябва да се осуши принудително.

И грундът и осушаването са сравнително скъпи. Понеже явно, че парите ви не са в излишък, по-добре инвестирайте в дъбов паркет, а за пусковия срок насочете реалистична дата. В никакъв случай не пренебрегвайте с лека ръка изискването за максимална влага- последиците наистина са катастрофални и може да се наложи отново да правите замазка и отново да си купувате паркет...

В краен случай сложете временно мокет без гумена подложка и без залепване, за да може да ползвате жилището докато "узрее" за паркет.
Svet - напреднал
Благодаря ти за ценната информация. А можеш ли да ми кажеш какво е мнението ти за масивните трислойни паркети от бук а и другите видове дървесина? Важи ли и за тях написаното от теб ?
hygro - майстор
Svet написа:
А можеш ли да ми кажеш какво е мнението ти за масивните трислойни паркети от бук а и другите видове дървесина? Важи ли и за тях написаното от теб ?
Влагообмен между дървесината, замазката и въздуха има непрекъснато. В сухи дни материалите бавно отдават влага, а във влажни я поемат от въздуха. При промяна на влажностното съдържание на дървесината тя променя размерите си. При нормална екплоатация, тези промени се поемат от еластичността на дървото, фугиращия материал, лака и лепилото. Но при пресъхване в паркета се отварят фуги, а при преовлажняване полученият натиск е толкова голям, че разрушава замазката, ако паркетът е залепен за нея.

Изискването за максималната влажност на замазката съществува независимо от вида на дървесината. То се нормира на база средногодишните климатични условия. Критерият за избор е минималният влагообмен, следователно и минимални напрежения в паркета. Затова в страни с по-влажен климат, например в Швейцария, нормата е 2,5%. Различните видове дървесина имат различна толерантност към неспазване на нормата. За бука толерантността е най-ниска, докато например махагонът е повече от два пъти по-нечувствителен.

Изискванията за влага важат и при други покрития, като например линолеум, защото излишъка й снижава адхезията на лепилото и води до некачествено залепване.
Svet - напреднал
Вчера идваха да измерят влажността на замазката в помещението, където ще се реди паркета и ми говориха не в проценти а в 'единици'. Какво значи 52 единици? Нормата била 58. Става ли за полагане на паркет ?
hygro - майстор
Svet написа:
Вчера идваха да измерят влажността на замазката в помещението, където ще се реди паркета и ми говориха не в проценти а в 'единици'. Какво значи 52 единици? Нормата била 58. Става ли за полагане на паркет ?
Вероятно измерването е извършено с диелектричен влагомер. Точността на тези прибори е доста ниска и затова производителите не ги тарират за отчитане на проценти абсолютна влажност, а в "относителни единици". Понякога, поради некомпетентност, ги наричат "проценти". Тези единици са специфични за всеки модел и не могат да се сравняват или оценяват без инструкцията на конкретния производител. Понякога с прибора се доставя таблица или графика, по която за различните строителни материали може да се направи преобразуване на единиците в проценти, но възможната грешката може да бъде много голяма. Все пак за практически цели на прибора може да се разчита, стига показанията да не са близо до граничните и ако рисковете не са прекалено големи. В практиката си съм имал случаи, в които при обективно недопустими съдържания на влага в замазката, електрическите методи са показвали безопасни нива.

Ако е необходима прецизност, се използват неелектрически методи, например калциево-карбидния метод.
Svet - напреднал
Ясно! Леееко са ни прекарали с това измерване :sad: Чудя се да разчитам ли на късмета си или да давам отново пари за ново измерване :x
hygro - майстор
Svet написа:
Ясно! Леееко са ни прекарали с това измерване :sad:
Не е точно така - не можем да търсим веднага преднамереност. Рискът от грешката при "лесните" методи се приема било поради некомпетентност, умишлено подклаждана от производителите на електронни измервателни средства или поради нехайство. За първата причина не можем да обвиняваме паркетчиите, защото самите те са жертви на заблуда. Виждал съм инструкции за експлоатация на такива прибори, които приличат на фантастичен роман.

Просто такава е масовата практика в България, защото калциево-карбидните прибори са по-скъпи, измерването с тях е свързано с проливане на пот при изсичане на пробата и смилането й, губи се повече време, пък и за всяко мерене се използват консумативи. По-тази причина преобладаващото болшинство паркетчии нямат такъв прибор, а за "надутите" паркети обвиняват съдбата. Вина имат и потребителите, защото често допускат в този случай паркетчията да се "измъкне", без да поеме теглото на гаранцията за паркета.

Правилният подход в паркетчийската практика изисква обследване на цялата площ с помощта на диелектричен или резистивен влагомер, при което да се набележат репрезентативни точки, които след това да се проверят с калциево-карбидния влагомер. Съгласно DIN4725/5 се иззема поне една проба на всеки 200m2, но не по-малко от три проби на една замазка (на едно жилище). За съжаление това е практика само в няколко от големите паркетни фирми.
Svet написа:
Чудя се да разчитам ли на късмета си или да давам отново пари за ново измерване :x
Допускам, че замазката Ви е годна. Все пак съветът ми е да направите каквото трябва или... пуснете фиш за тото :)
ТА на какво це спря? бамбууча,трислойка или истинско?
1- здравейте на всички. Нов съм във форума,но го чета от доста време.
2- не съм специалист( дори точно обратното) но за бука мога да кажа че има много силни вътрешни напрежения и силно се измята. Въпрос на избор,но аз предпочитам дъбовия паркет
  • 1
  • 2

Тема "Буков естествен паркет" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: