Ел. инструментите. Консумативи.
kozl - майстор
Писали сме почити заедно. Нема да си стривам мнението доста се потих да сричам над него :-D
Има тема де съм си описал проблемите с един полски акумулатор. "Обслужваем ли е необслужваемия акумулатор".
Разполагам с 2 лидълски и още 2 автоматични зарядни (некакви четайчета) и установих, че "поляка" им се опъна на автоматичните зарядни. Имаше достатъчен капацитет, стартов ток, върти пали по нищо не се разбира, че не е зареден. И ако немаше очо да сигнализира така щех да го возя, доде спре да върти, но очото почерня. Акумулатора необслужваем, но на тапи и гъстотата на електролита го издаде. Та го мериха с товарна вилка, там де продават акумулатори и те се заблудиха и отсякоха очото се е повредило, карай си колата. Но като ги накарах да проверят електролита и :shock: 50% заряд, требва да се дозарежда. Стартовия ток премериха 600А, вместо 900 по каталог, ама казват, то по каталога лъжат, да ама гъстотата не лъжеше.
Та за тоя акумулатор автоматичните ми зарядни се оказаха провал. Правих разни експерименти, включително го държах към стабилизиран токоизправител на 14,6 V сумати дни. Качва се напрежението на акумулатора, а гъстотата не. Това се случва с автоматичните зарядни - спират заряда по напрежение, а гъстотата на електролита почити не нараства. Наложи се да ползвам старото, ръчно, сделано в СССР зарядно. Напрежението на заряд уйде към 16V при ток доколко помня 6А при допустим 10А за 100 А часов акумулатор (1/10 от капацитета).
По принцип целата случка с поляка бе на дъртото пежо 305Д, де това му бе 4 акумулатор по спомени. Зарядно за акумулатори бях ползвал когато акумулаторите почваха да сдават. Понеже се бях заблудил от записките си, писах за рекорд 13 г с монтански акумулатор, но се оказа, че не съм си дочел записките, защото за тези години били два еднакви акумулатора. Обаче с поляка проблемите почнаха още в гаранционния му срок.
preslav - майстор
1.За нашия климатичен пояс гъстотата на електролита на зареден акумулатор, измерена при температура +25° С, трябва да бъде 1,28 г/см3. Акумулаторът е недопустимо разреден, когато гъстотата на електролита му спадне под 1,15, а полузареден— до 1,25.
2.Електролит с повишена гъстота е също опасен за «здравето» на акумулатора.
3.Допустимия минимум на разреждане е 1,7 волта на клетка или общо 10,2 волта, измерени на полюсите на дванадесетволтова батерия. По друг начин казано – допустимото разреждане може да бъде 25% за зимата и 50% за лятото.
4.Нивото на електролита трябва винаги да е 10—15 мм над плочите. То трябва да се проверява поне веднъж на две седмици.
5.Винаги първо се снема кабелната обувка от «минуса».
6.Зареждащия ток в нужните граници (14,2± 0,3 волта за дванадесет волтова батерия)
7.Ако при зареждане температурата на акумулаторните клетки превиши 40° С, токоизправителят трябва да се изключи от мрежата, докато температурата спадне на 25—30° С.
8.Акумулаторът е зареден, когато в продължение на два часа гъстотата на електролита се задържи еднаква или когато напрежението се задържи няколко часа на едно ниво (при нов и изправен дванадесет волтов акумулатор — около 16 волта). Сигурен признак за края на зареждането е започващото бурно отделяне на мехурчета в електролита (т. нар. «кипене» на акумулатора).
9.Поне веднъж на 6 месеца трябва да се провежда т. нар. тренировъчен цикъл.
10.Дори кратковременният престой на акумулатора в сухо състояние, щом като е бил веднъж с електролит, е пагубен за плочите му. Правилно е той да се зареди напълно и да се съхранява в хладно проветриво помещение. Веднъж на две седмици нивото на електролита трябва да се проверява и при нужда да се долива дестилирана вода, а веднъж в месеца да се зарежда поне за 2—3 часа. Добре е също на всеки три месеца да се провеждат тренировъчни цикли.
А ето и цялата статия - http://www.akumulatori.bg/12/%D0%9F%D1% ... 1%80%D0%B0
Точка 6 е с някакъв бъг в обясненията. Точка 9 е бля-бля. От точка 10 спокойно може да отпадне последното изречение и приказките за доливане на вода на неработещ акумулатор.
Не ми се пишеше и затова копирах всичко, но важното ми беше в точка 1. Плътността на електролита не е сигурен критерий за заредеността на акумулатора ако не се знае каква е била в ново състояние. Личните си акумулатори съм ги заливал с 1.25 с ясното съзнание, че при корав студ и леко разредена батерия електролитът може да замръзне. Полският акумулатор може да е бил предвиден за износ в топлите страни, тогава 1.28 не само не е нужно, но и скъсява живота на клетките. Очото също не е критерий - това си е денсиметър, който обаче мери плътността само в една клетка, имал съм случаи с ярко зелено очо и неработещ акумулатор, просто се е прецакала някоя от другите 5 клетки. Сегашните необслужваеми акумулатори имат добавки в електролита за по-бавно изпарение и разграждане на водата, но това не значи, че не "изсъхват" - имал съм случай, отворих един необслужваем, обърнах го и от клетките изпадна само нещо като като ситен пясък, залях го с дестилирана вода, заредих го и коригирах електролита до 1.28, нямам идея колко още е изкарал, вероятно не много, но 2-3 месеца никой не се появи с рекламация.
Създателят на темата ако беше си направил труда да порови в нета щеше да намери отговор на всичките си въпроси, но е по-лесно да питаш и да използваш термини, които другите не са чували.
Andri01 - майстор
т.8: .... не 16 в. , а 12,6-12,8 в. !!!!
Junak - майстор
чет яну 10, 2019 1:28 pmAndri01 написа:
т.8: .... не 16 в. , а 12,6-12,8 в. !!!!
Няма как свързан към зарядно да е 12,6-12,8 в. :? Така никога няма да се зареди. :)
Andri01 - майстор
Акумулатора се разскачва от зарядното и тогава се измерва напрежението му. Ако е зареден като хората и не е "сдал багажа",трябва да държи 12,6-12,8 в. в продължение на дни! А ако стои на подзаряд,трябва да е на около 13,6 в.
Junak - майстор
Сериозно? А това за гъстотата, пак в т.8 , да се задържи еднаква за два часа пак ли е при разкачен акумулатор? :? За един приятел акумулаторчик питам... :)
Andri01 - майстор
Просто професионален опит,нищо друго. Къде виждаш "гъстота" в "т.8"? :? :)
Junak - майстор
чет яну 10, 2019 4:59 pmAndri01 написа:
Просто професионален опит,нищо друго. Къде виждаш "гъстота" в "т.8"? :? :)
"8.Акумулаторът е зареден, когато в продължение на два часа гъстотата на електролита се задържи еднаква или когато напрежението се задържи няколко часа на едно ниво..."
kr1100 - майстор
чет яну 10, 2019 4:24 pmAndri01 написа:
Акумулатора се разскачва от зарядното и тогава се измерва напрежението му. Ако е зареден като хората и не е "сдал багажа",трябва да държи 12,6-12,8 в.
Не е меродавно. Държи посоеното напрежение , но на стартер го няма . Лоша вътрешна връзка м/ у плочите. Това с полски и чешки акумулатори.
Andri01 - майстор
Да,за това писах:"ако не е сдал". То си личи още като дадеш на контакт и пада,ако е дал фира. :)

Тема "Амперметър за зарядно за акумулатор" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: