• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Заваряване, ковачеството, студената обработка, тенекеджийството и др.
edemy2001 - специалист
За останалия след леенето алуминий правя в леярската пръст форма и изливам слитък за следващото топене. Готовия детайл от леенето в гипсовата форма - на едната снимка в едър план съм заснел единствените две шуплички, които се появиха след фрезоването. Вероятно има и други, но при фрезоването, заради "замазването" са се скрили.
Прикачен файл:
0043.JPG
Прикачен файл:
0047.JPG
Прикачен файл:
0051.JPG
0051.JPG (112.35 KиБ) Видяна 1038 пъти
Прикачен файл:
0052.jpg
0052.jpg (54.83 KиБ) Видяна 1032 пъти
Прикачен файл:
0053.JPG
0053.JPG (110.94 KиБ) Видяна 1038 пъти
Последна промяна от edemy2001 на чет сеп 03, 2015 1:54 pm, променено общо 2 пъти.
edemy2001 - специалист
В друга подобна тема беше поставен въпроса за самата пещ. За да не пиша в две теми за едно и също избрах тук да напиша как я направих.
На стара тенджера с подходящи размери изрязах отвор на около 5 см. от дъното с ъглошлайф. Там е направен входа за газовата горелка. След това смесих перлит с шамот и вода така, че да се получи еднородна смес, без да се натрошават перлитените зърна. Шамота е дотолкова, че да може да спои след изсъхването перлитените зърна. Перлита осигурява термоизолацията, а шамота е спояващия огнеупорен материал. От въпросната смес насипах на дъното до височината на отвора в тенджерата. След заравняване на дъното на бъдещата пещ, го оставих за около два дни да засъхне до някъде. След това с подходящ материал се оформя кофраж за стените на пещта. В моя случай използвах 10 литрова бутилка от минерална вода, напълнена с вода и затворена с капачката. Сложих я върху отлятото и засъхнало вече дъно. В отвора за горелката сложих парче ПВЦ тръба ф 60 (или подобно - вече не помня точно...) възможно по-тангенциално на бутилката. Напълних със същата смес от перлит, шамот и вода. След около седмица извадих бутилката и ПВЦ тръбата. Оставих още за една седмица да съхне. След това купих "пърлачка" от най-големия размер, който намерих и запалих за първи път пещта. За около един час на почти най-слабия възможен пламък. След това започнах в следващия половин час да увеличавам по малко газта докато започна вътре да се зачервява вътрешната стена на пещта. За около още един час задържах газта така, че вътре да светят стените ярко червено. След това за първи път сложих потата. След около три годишна употреба вече има изронване на огнеупорния материал от стените и мисля напролет да изкъртя огнеупора и да го направя наново.

Най-напред бях направил пота от стар пожарогасител, както показват и описват в нета. Оказа се лош избор. За около 4 - 5 стопилки и потата се пробива - алуминия разтваря част от метала а останалото се "изяжда" от окалината. Тогава в местен склад за цветни метали си поръчах парче хромникелова тръба с ф 95 (това беше в момента най-големия наличен диаметър) със стена 2.5 мм. От парче хромникелова ламарина със същата дебелина заварихме дъно. Вече две години я използвам тази пота по около два - три пъти на месец. За момента няма следи от износване.

Благодаря за вниманието! Очаквам въпроси...
:partyman:
edemy2001 - специалист
angelfilev написа:
edemy2001 написа:
Обикновен строителен гипс смесен с гипсова мазилка на KNAUF в съотношение 1:1. В гипсовата мазилка има ситен кварцов пясък и забавител на застиването - удължава времето за работа със сместа. Може да се добави и до 20 % стрит перлит като пълнител и термоизолатор. Сместа се прави относително редичка (гъста боза) за да може да се налива върху модела. Ако ви се стори все пак бързо застиването на сместа може да добавите 2 - 3 капки на литър смес ръждопреобразувател (разредена ортофосфорна киселина)...
Свърши ми наличната гипсова мазилка и ме домързя да отида и купя нова торба, реших да пробвам да направя формата само с гипс. Сложих арматурната мрежичка и всичко както го правя и със сместа. Оказа се лош избор. Изгарянето на останалия восък продължи повече от 24 часа и в крайна сметка не беше изгорял напълно и когато започнах отливането се вдигна пушилка и алуминия изкипя. :?
Обяснявам си дефекта с липсата на кварцов пясък. Кварцовия пясък осигурява и известна порьозност и термоизолация и ако има неизгорял восък то изпаренията преминават през порьозния слой. Освен това заради термоизолационните му свойства не може да се загрее в дълбочина формата, където има евентуално проникнал восък.
Освен това непълното изгаряне на восъка го отдавам и на факта, че нямам специална пещ с контролирана температура. По правило восъкът се изгаря като се изпича формата при 420 - 440 градуса. А в обикновената фурна едва ли се достига тази температура. До сега не съм я мерил, но днес като изпичам поредната форма, ще измеря и ще напиша колко е.
Така, че грешките учат - повече никога няма да използвам чист гипс... :)
edemy2001 - специалист
След като фурната работи около 4 часа, температурата вътре е 280 градуса. Ще трябва да помисля за начин да вдигна поне до 350...
edemy2001 - специалист
Получих поръчка за Капланова водна турбина. След като изчислих формата и големината на лопатките направих модел от пластмаса, от който направих силиконова форма. Отлях три восъчни лопатки, направих и восъчен шпиндел на струга, залепих лопатките на шпиндела, гипсова форма, варене, печене и днес отлях алуминия. За мое голямо учудване още от първата отливка стана много сполучлива. :-D (Често се случва при отливане на ново изделие да направя мноооого грешки и да се наложи да правя всичко отначало! :wink: ) Много съм доволен от резултата! Сега следва да отрежа леяка, да поработя с пилата, след това на струга и накрая полиране на лопатките. И ако даде Господ в началото на ноември да отивам на монтаж!
Диаметър на турбината 210 мм. диаметър на шпиндела 60 мм.
Прикачен файл:
01.jpg
Прикачен файл:
05.jpg
Прикачен файл:
06.jpg
Прикачен файл:
07.jpg
Прикачен файл:
08.jpg
Kirilpm - специалист
Евала,майсторско изпълнение на доста сложен детайл.
edemy2001 - специалист
Kirilpm написа:
Евала,майсторско изпълнение на доста сложен детайл.
Има мноооооого по-майсторски от моето. Благодаря все пак!
След промените по форума известно време не можех да влезна. Ето всъщност крайния резултат след обработката и боядисването:
Прикачен файл:
10.JPG
Прикачен файл:
11.JPG
Прикачен файл:
12.JPG
Прикачен файл:
13.JPG
Прикачен файл:
14.JPG
Фитилчо - майстор
Браво, страхотно ти се е получило!
Майстор си, особено в сравнение с мен :) но ме мотивира ако се закъса, да се заема да си направя нещо.
По принцип тук в София има леари и се ползват тяхните услуги. :roll:
edemy2001 - специалист
Преди няколко дни пробвах нова за мен смес на маслена основа за формовъчна пръст. Резултата е доста обнадеждаващ. Рецептата е елементарна и достъпна. Отработено дизелово моторно масло (по-гъсто от това за бензиновите двигатели) и суров цимент от торбата. Сместа я бърках с дрелка с бъркалка за строителни смеси. Добавях по малко масло, докато сместа при стискане в шепа се слепва без да залепва по ръката и като се пречупи получената "пресовка" се отчупва чисто, без да се рони. Проблем при отливането е образуването на големи количества газове от маслото. Решението е много елементарно. Преди да се разделят двете половини на касата и да се извади модела се надупчва формовъчната смес с "шиш". В случая аз използвувах парче добавъчна хромникелова тел за аргон с диаметър 1.5 мм. С въпросното телче направих "тегели" през около 2 - 3 см. по цялата площ на касата. При мен се появи обаче друг проблем. Тъй като използувам самоделни дървени каси, се оказа, че въпросната формовъчна смес трудно се задържа по гладките стени на касата. Ще се наложи да направя канали по стените. Това е малък проблем в сравнение с качеството на отливката. Получава се отлична отливка с минимална необходимост от механична обработка. Дори бих казал, че е близка по качество до отливката в гипс.
Тъй като не снимах при пробите, не разполагам със снимков материал, но при следващо използване на този метод и консумативи, ще направя снимки за тук.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Тема "Отливане на алуминий" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: