Здравейте,
Като за начало, бих препоръчал да погледнете следния линк:
http://www.pkl.hr/download/lezajevi/3-G ... alogue.pdf
Това е каталогът на SKF, но с известно приближение, може да го ползвате и за лагери от други фирми. Не споменавате какъв точно е лагерът, но в каталога пише, че за вътрешен диаметър от 10 до 18 мм допускът е -8 до 0 микрона. Казано по друг начин, ако оста е с диаметър да кажем 12мм точно, най-вероятно лагерът ще е набит със стегнатост около 4 микрона, в най-лошия случай с 8 микрона, или ще се хлъзга почти мазно по оста. Никакви десети, постарайте се диаметарът на оста да е в нулата! И мерим с дебеломер, шублерът не става за такива диаметри! Такива малки лагери, ако се набият много плътно, ще почнат да вървят много тежко и бързо ще се износят. Супер важно е оста да е идеално цилиндрична. Идеално цилиндрична значи под една стотна некръглост. Шийките на осите и валовете професионално се уточняват на кръгъл шлайф. Сега, не е ясно колко професионално искате да работите и какъв резултат искате да постигнете. Пригладете челно оста на струг, направете фаска и я хванете, например в универсал на струг, така че лагерът със сигурност да е перпендикулярен на оста и приложете усилието за набиване по вътрешната гривна на лагера. Става със специално изработен дорник, или с тръба с вътрешен диаметър, малко по-голям от диаметъра на оста. Ако използвате струг, хванете тръбичката в патронника на задното седло. В случая с колонна бормашина, оста в патронника на бормашината, лагерът на масата. Има опасност обаче, оста да се изкриви, ако е много дълга. Усилието трябва да е малко! Смажете оста и лагера с машинно масло или грес преди монтажа, за да се избегне задиране. Ако лагерът не трябва да се мести надлъжно по оста, бих препоръчал две зегерки преди и след лагера, които да го фиксират на точното му място. Същото важи и за монтажа на външната гривна на лагера в гнездото. Ако алуминиевата сплав е мека, резултатът трудно ще е добър в дългосрочен план.
Успех!