• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
Заваряване, ковачеството, студената обработка, тенекеджийството и др.
emosms - специалист
вт яну 31, 2023 12:46 pmgogo7777 написа:
вт яну 31, 2023 11:53 amemosms написа:
Базик ли е за захарина ?? А ако има и цикламат ??

Не е бъзик, но той се добавя в "истински електролит" , където се следи pH. Наименованието му е Захарин Натрий C7H4NNaO3S
За цикламата не ми е известно......Виж сега.....електролитите в галванопластиката се базират на химически принципи, а не на вкусови :-D Няма как с оцет, готварска сол, лимони, сода, подсладители и чубрица от Кауфланд да направиш електролит за никелиране. :-D

ПП.....сега разбрах идеята ти като видях врътките и за какво са. Съществува вариант химически да патинираш никела. Нещо като питинговане. Ама съм забравил как се процедираше с никела и хрома. Матиране устройва ли те?
Добре де, на клипа не се ли вижда как никелира стомана с оцет и после си я полира с кечето?

И матов вариант ще е интересно, и т.нар. черен никел, за което виждам само клипчета, в което ползват готов продукт, или рекламират такъв, или поне не съм открил къде казват рецепти и химикали.
Мернах една рецепта за почерняне на никел, в загрят разтвор на азотна киселина (ок. 50 градуса) за 5-10 сек.

За тези врътки дори няма да си правя труда да търся фирма за никелиране, камо ли да организирам аз как да излезна в работно време, за такава глупост.
И така вършат работа и са по-добре (за мен) от вида в който бяха (оригиналния им).

Но и друг път може да се занимавам с хоби проект по ре-финиш, възстановяване на такива дреболии, и най-доброто е да има готови домашни решения.
За сатен никел, за мат, черен мат, черен сатен и т.н.
В случая, детайлите са хромиран цам някакъв.
nikolson - майстор
Не съм пробвал, копнато е от друго място в много далечно време (~15г) и, кой знае защо, запазено на компа. Ако пробваш, ще разберем работи ли. :?:
Приготвяне на електролита:
- меден сулфат - 60г.
- рафинирана захар - 90г.
- натриева основа - 45г.
- дестилирана вода - 1литър
Медния сулфат се разтваря в 0,25л. вода. След това се прибавя захарта и се разбърква до пълното й разтваряне. Натриевата основа се разтваря в друг съд с 0,3л. вода. Към втория разтвор при непрекъснато бъркане се прибавя първия.Долива се с останалата вода. Детайлите се обезмасляват със спирт, измиват се и се подсушават.За анод се използва чиста мед , а за катод - детала, който ще оцветявате. Захранващото напрежение е 4,5 волта и може да бъде използвана обикновенна батерия. Плътността на тока е 10mA/см. Продължителността на обработката е следната:
2 - 3.5 мин. - виолетов цвят
3.5 - 5 мин - син цвят
5 - 6.5 мин - гълъбов
6.5 - 8.5 мин - светлозелен
8.5 - 12 мин - жълт
12 - 13 мин - оранжев
13 - 15,5 - червенолилав
15,5 - 17 мин - синкавозелен
17 - 21 - зелен
над 21 мин - розовочервен
След Обработката детайла изисква идеално измиване.

И една рецепта, която не иска ток (извинете, че не съм я превел, аправих си труда само за химикалите):

Молибденовокислый аммоний (АМОHИЕВ ХЕПТАМОЛИБДАТ ТЕТРАХИДРАТ
(NH4)6Mo7O24.4H2O) - 10...20, хлористый аммоний (АМОHИЕВ ХЛОРИД )- 5...15. Температура раствора - 90...100°С, время обработки - 2...10 мин.
Перед обработкой предварительно обезжиренную деталь необходимо протравить в растворе едкого натра(НАТРИЕВА ОСНОВА) (50 г/л) в течение 10 мин., чтобы удалить пленку оксида с ее поверхности. Хотя его и не видно, но он есть всегда. Не держите протравленную деталь на воздухе, вырастет новая оксидная пленка. Дальше все просто - помещаем деталь в кипящий раствор, ждем сколько надо, промываем деталь водой, сушим. Смазывать необязательно, ничего плохого с алюминием не случится.
Правда, тут есть один тонкий момент. Состав плохо работает с шероховатыми поверхностями, деталь должна быть отполирована.
П.П. В оръжейните/авджийски магазини има препарати за студено анодиране на метали, но съм чувал, че не са много трайни. Даже има един Наталия, който е от време ОНО.
emosms - специалист
Това предполагам върху стомана ?
nikolson - майстор
Не, алуминий. Нали това търсиш?
gogo7777 - майстор
чет фев 02, 2023 1:55 pmemosms написа:


Добре де, на клипа не се ли вижда как никелира стомана с оцет и после си я полира с кечето?

Ами действай де. :drinkers:
emosms - специалист
чет фев 02, 2023 3:46 pmnikolson написа:
Не, алуминий. Нали това търсиш?
А върху цам дали ще стане (примерно да сваля целия хром/никел/мед на детайли като горните от снимката)... ?
И баш черно/ тъмносиво няма...
Върху алуминий, ако не са алуминиеви детайли (при сегашните проектчета всъщност нямам такива), ще тр. да се прибегне до алуминизиране на стомана и цам, което май не е постижимо вкъщи.

Чакам да дойде никела за тест.

Други търсения, електролизно - черен никел (мат/сатен) - върху стомана и върху хромиран и сатениран цам.

Почерняне на черна стомана с електролиза - първо поцинковане, после помедняване, става сиво-черно, мат (малко е спорно колко е плътно)
Почерняне на неръждавейка с електролиза - не знам.

Почерняне на черна и неръждаема стомана химически, неелектролизно - не знам... И май е пълен т*шак, поне методите без висока температура.

Почерняне с нагряване и топване в масло - предполагам работи И за черна стомана, И за неръждаема.
emosms - специалист
Тук има варианти за финиш на неръжд. стомана.

Леко жлътване може да се получи при загряване до 280-300 градуса (и с пистолет за топъл въздух може би).
Единия детайл ще е неръждавейка.
-https://makeitfrommetal.com/can-i-anodi ... t-want-to/
(има таблица 'heat coloring', температурите са във фаренхайт)
emosms - специалист
Дойде никела и успявам да му придам оттенък с втори меден електрод.
Но, основния проблем е, че не държи здраво - мога да го изтърквам (донякъде) с парче велтер.
Нито работя чисто, нито ползвам дестилирана вода...

За предварително почистване (забравих да го направя хубаво) - спрей обезмаслител за спирачки или ацетон да ползвам?

При чистото помедняване, почва да клепа някакво сиво черно - но пък единия детайл в дълбочина е 'хванал', и след последващите бани стои по-червен от другите.
Пробвах и чисто помедняване, защото в крайна сметка не знам върху хрома дали директно никел, или мед ще хване по-добре.
Въпреки, че съм търкал оригиналното хромирано със скочбрайт, и по ръбовете прозира до мед...

Та основния проблем е колко здраво държи. Другото - по-трудно при неконтролирани условия е да получиш лъскав и чист никел.
(в моя случай е по-лесно да получа оцветен от медта)
Ако държеше здраво, нямаше да е проблем да го полирам (като на клипчето със стоманения детайл), но полирпастата после сваля от покритието...
gogo7777 - майстор
Електролитите със соли ли ги направи или действаш по първоначалният план?
Върху хрома полагаш мед, а върху медта никел. След обезмасляване детайлите се топят в 10%-ен р-р на сярна киселина (може и солна, но препоръчвам сярна).....изплакват се обилно с вода и тогава топиш във ваната. Не трябва да пипаш детайлите с голи ръце защото ще ги омазниш отново.
чет мар 16, 2023 8:19 amemosms написа:
Нито работя чисто, нито ползвам дестилирана вода...
Ако не работиш чисто и прецизно, каузата ти е провалена :wink:
emosms - специалист
Точно сярна нямам. Солна (по-скоро кислол), а имам и една тубичка азотна...

Няма соли, при оцетния метод се получава меден/ никелов ацетат от самия метал, и това са солите.
Последния път дори не подготвях разтвора. Ползвах самите детайли като втори електрод, за да наситя разтвора със соли, и просто ги редувам (детайлите) за да следя колко се покриват.
Постепенно разтвора стана синьо зелен.

И понеже не намирам този чист прозрачен оцет, който ползват, правя разтвора с лимонтозу.....
С добавена готварска сол, и/ или сода за бъчви - малко дразни изкипяването и не виждам причина да го правя с това - няма с какво да следя ph, ако се налага да го повишавам със содата за бъчви. (не знам и дали се налага и колко, ако има с какво да го измеря...)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Тема "Материал никел" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: