• 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
Предимства, недостатъци, цени, материали, планове, пасивни къщи и т.н.
BLUEPUPIL - майстор
8.Основи
8.1.Фундаментна плоча

Може да Ви се стори малко пресилено да слагаме фундаментна плоча на къща. Истината е, че в Б-я има вече къщи с ф. плоча. Те са върху неуплътнени насипи. Другата им употреба е, както вече споменах при предсказуеми свлачища с годишно движение под 1см. Представете си основа състояща се от долна плоча, гредова скара и горна плоча. Гредите са по-широки от обикновено. Целта е цялата основа да се придвижи леко надолу по склона, като едно цяло. Обикновено настъпва „разнивелиране“ на пода в рамките на 1-3мм на метър.

Иначе ф. плоча се прилага при по-високи сгради да речем от 8-10 етажа нагоре.

Има три типа ф. плочи:
1..Безгредова плоча, обърната на обратно.
2..Гредова плоча с по-гъсти греди, обърната на обратно.
3..Мазе с по-гъсти ст. бет стени и плоча отгоре, обърнати на обратно.


Прикачен файл:
1.jpg
1.jpg (48.32 KиБ) Видяна 1950 пъти
Прикачен файл:
2.jpg
2.jpg (97.86 KиБ) Видяна 1950 пъти
Прикачен файл:
3.jpg
Прикачен файл:
4.jpg
Прикачен файл:
5.png



Сега може да попитате, защо някой високи ЕПК блокове имат проблеми с „килването“.
Например тези в зона Б-@. Отговорът е, защото се комбинират няколко неприятни условия:
1..Глинести почви с ниска носимоспособност;
2..Ниво на подпочвените води над основата на фундаментната плоча;
3..Повече от (да речем по-безопасните за конкретните условия) 16-18 етажа.
BLUEPUPIL - майстор
Ето ги 3-те основни типа фундаментни плочи с включени и подвидове, така че стават 5:


Прикачен файл:
1.jpg
1.jpg (26.51 KиБ) Видяна 1903 пъти
Прикачен файл:
2.jpeg
2.jpeg (5.03 KиБ) Видяна 1903 пъти
Прикачен файл:
3.png
Прикачен файл:
4.jpeg
4.jpeg (7.47 KиБ) Видяна 1903 пъти
Прикачен файл:
5.jpg
5.jpg (41.18 KиБ) Видяна 1903 пъти
Последна промяна от BLUEPUPIL на вт апр 21, 2020 8:39 pm, променено общо 1 път.
BLUEPUPIL - майстор
Ето и фундаментна плоча за едноетажна къща от Австралия, излята на терена. През 3-4 метра има стъпки, които за БГ може да достигнат до 70-80см под терена- срещу замръзване. За 100м2 плоча ще отидат към 16 стъпки. Височината на ребрата, зависи от товарите и разстоянието между стъпките. Разстоянието между ребрата е 1м. Ширина на ребрата 15-35см; Дебелина на плочата 10-20см.

Прикачен файл:
10.jpg
Прикачен файл:
20.jpg
Прикачен файл:
30.jpg
30.jpg (102.02 KиБ) Видяна 1903 пъти
Прикачен файл:
40.jpg
40.jpg (79.98 KиБ) Видяна 1903 пъти
Прикачен файл:
50.jpg
BLUEPUPIL - майстор
Ето и поредната сграда, при която има смесване
на стоманобетон и стомана. Намира се на югозападния
ъгъл на булевардите България и Гешов. Въпросната
част от сградата е южното тяло, което е ст. бетонно
и завършва със сглобяеми ст. бет. колони (доколкото
успях да видя) и стоманени греди.
:)
BLUEPUPIL - майстор
Понеже ...... ми лази по нервите с
неговите комлексарски коментари и
малоценностни заяждания не мога
да се наканя да продължа темата за
основите на къщите. Но началният пост
от тази тема
viewtopic.php?f=47&p=1096845#p1096845
ме убеждава, че все още мога да
бъда макар и малко полезен за тези,
които искат да научат още работи.

Извинявам се на firefighterkn, че
прехвърлям отговора си тук.
пет мар 11, 2022 10:06 amfirefighterkn написа:
Здравейте на всички.
Предстои ми изграждането на едноетажна къща. 63кв.м - тухлена с колони пояс и гредоред. 20х10-5м дължина.
На място, на което имаше стара кирпичена без мазе къща, навремето за да е на по-високо от останалата част от двора под самата къща има глинен насип върху земята - почвата, най-вероятно с цел изолация или повдигане на нивото на къщата, спрямо двора.
Майсторът, който ще строи ми предлага за направата на основните да бъде - Тип фундамента плоча - 35см дебела с двойна скара, в която ще бъдат заложени колони 25х25 икомуникацията - мръсен канал и чиста вода.
Въпросите са ми :
1. За тази фундаментна плоча, трябва ли да се
прави възглавница от пясък и чакъл или трябва да се премахне въпросният насип от глина, или може само да се подравни и да започне да се лее бетонът?
2. Такъв тип фундамент ще "носи" ли тежината на сградата.?
Предварително ви благодаря.
:rock:
Не стана ясно тази ф. плоча ще се
вкопава ли на 70-80см под терена
против замръзване или ще се излива
върху терена?
И в двата случая насипът се премахва,
като във втория случай чакълът е
задължителен.

Ако е над терена не могат да се
насаждат ст. бет. колони както е
при традиционното изпълнение
например правено в Канада.

Прикачен файл:
1.jpg
1.jpg (59.25 KиБ) Видяна 1310 пъти
Прикачен файл:
2.jpg
Ако не се прави плоча на едноетажната
сграда на нивото под покрива и не се
вкопава ф. плоча на 80см, а само да
речем на 40см и над терена е още 20см,
общо става 60см. В тези 60см е възможно
да се оформят греди, които заедно с
колоните и гредите върху колоните ще
работят като рамки. Нагоре, няколко
стоманени греди на дългата страна в
средата над помещенията и отгоре дървен
гредоред и покрив с ламарина. В този
случай при икономично вкопаване от
40см е задължителна топлоизолацията
по периферията на основите изпълнена
по следния начин:
Прикачен файл:
3.jpg
3.jpg (45.09 KиБ) Видяна 1308 пъти
Прикачен файл:
4.png
4.png (68.75 KиБ) Видяна 1308 пъти
Прикачен файл:
7.png
BLUEPUPIL - майстор
Прикачен файл:
5.jpg
5.jpg (20.97 KиБ) Видяна 1308 пъти
Прикачен файл:
6.jpg
firefighterkn - помощник
Не стана ясно тази ф. плоча ще се
вкопава ли на 70-80см под терена
против замръзване или ще се излива
върху терена?
И в двата случая насипът се премахва,
като във втория случай чакълът е
задължителен.

Ако е над терена не могат да се
насаждат ст. бет. колони както е
при традиционното изпълнение
например правено в Канада.


1.jpg

2.jpg

Ако не се прави плоча на едноетажната
сграда на нивото под покрива и не се
вкопава ф. плоча на 80см, а само да
речем на 40см и над терена е още 20см,
общо става 60см. В тези 60см е възможно
да се оформят греди, които заедно с
колоните и гредите върху колоните ще
работят като рамки. Нагоре, няколко
стоманени греди на дългата страна в
средата над помещенията и отгоре дървен
гредоред и покрив с ламарина. В този
случай при икономично вкопаване от
40см е задължителна топлоизолацията
по периферията на основите изпълнена
по следния начин:

3.jpg

4.png

7.png
Благодаря ти за разяснението и мнението ти. В случая няма да се вкопава 80см. Ще се лее на нивото на терена Интересното е, че изпълнителят спомена за някакво икономично вкопаване, но определен не спомена за 40см. По-скоро част от въпросните 35см на плочата - да речем 10ще са вкопани а 25 ще бъдат над нивото на двора. В такъв случай ще могат ли да се заложат вертикалните стоманобетонни колони 25х25 ? в тези 35см плоча?
като върху зидарията ще се обхванат с стоамнобетонен пояс.Изображение
После продължаваме с гредоред 20х10
Затваряне на таван отгоре с талашит влагоустойчив 2"
Двускатен покрив с цигли Брамак - циментови
Определено ми изясни някой смущения, но се убеждавам, че когато тъкмо намеря отговорите - точно тогава се сменят въпросите. :?
А именно :
1- Под задължителния чакъл трябва ли да има така наречената " възглавница " от пясък - (около 10см) :?:
2- Защо чакълът е задължителен :?:
3- Трябва ли изграждането на дренаж около къщата при такъв тип ф.плоча :?:
Изображение
BLUEPUPIL - майстор
Опитах се да кажа, че този тип плоча,
излята на терена се комбинира с носещи
стени от лека зидария или панели от
стомана и/или дърво, така че натоварването
върху основите да е линейно.

Ако целта е да има ст. бет. колони и
тежък покрив от керамични или бетонни
керемиди то:
1..Изкоп с дълбочина мин. 60см; най-добре 70см;
2..Пясъчна възглавница 10см;
3..Чакъл, трамбован 10см;
4..Армирани ивични основи широки 100см,
вкопани мин. 40см, плюс над земята 20см-
общо 60см; най-добре вкопани 50см; плюс
над земята 20см- общо 70см;
5..Добрият дренаж при подобни плитки основи
е задължителен. Под „добър“ имам предвид
изтеглен на да речем 1.5м от основите и на
тези 1.5м се изградят бетонни пътеки около
къщата.

Ако нивото на подпочвените води е под 4-5м;
Няма опасни склонови оттоци на и скрито под
терена; На дъното на изкопа има здрава
основа, което би значело липса на ситни
глини и не добре сбити глини със средна
големина на зърната, то тогава идеята може
да се реализира. Добре е за основите
бетона да е В30 и бет. покритие на армировката
мин. 5см. Ако споменатият изпълнител не е
колега и не е наличен проект, то ще се
наложи някой, да ти „драсне“ армировката
за основите, за да не „зависиш“ от майстори,
които без проект най-вероятно ще омажат
работите.
Ако някои от горните препоръки не могат
са се изпълнят на 100%, се прави
олекотяване в три направления:
1..Замяна на керамичните или бет.
керемиди с ламарина;
2..Стени от дърво или стомана, напълнени
с вата;
3..Замяна на ст. бет. греди (пояси) над
колоните със стоманени.
BLUEPUPIL - майстор
вт мар 15, 2022 4:39 pmfirefighterkn написа:
=== Ще се лее на нивото на терена ===

BLUEPUPIL - майстор
Не успях да стигна да плочите и се налага ексклузивно прекъсване, посветено на провисването.
ср фев 08, 2023 1:04 pmskostadinov написа:
Добре де всички говорите за тези провисвания на плочи, греди и т.н. Някой може ли да ми обясни това нормално ли е? На мен някак ми се струва доста странно да имаш проектирана плоча в повечето случаи с пре-пре-пре запасено количество арматура. Отдолу под нея колони, греди, чудеса и накрая да провисне. Аз говоря с баща ми, който е строил доста неща, говорих и с разни приятели архитекти, които и строят и висчки казват, че ако всичко е сметнато правилно не би трябвало да има подобни провисвания.
Ясно е че почвата колкото и добре да е уплътнена ще сляга известно време след като се натовари с конструкцията отгоре и. Но това слягане как точно причинява провисване в плочи, греди и т.н.? Какво представлява това провисване всъщност?
Експлоатационен живот преди ремонт на конструкцията 50г. Ако провисването на плочата надвиши L(см)/250 в рамките на този период има наличие на не добри конструктивни решения и/или не добро изпълнение.

Избирате качествени камери за видео наблюдение, алуминиева дограма с прекъснат термомост, троен стъклопакет и здрав обков. Ако искате и плочите Ви да са качествени, настоявате да Ви ги проектират за L/250~L/500, кой колкото парички има. :lol:
Като L/500 e супер лукс за БГ. :shock:
И винаги напомняте да не се подценява дългосрочното провисване.
:wink:

За тези с по-скромни бюджети, давам следните препоръки за редуциране на провисването:
1..Големите помещения като холове и всекидневни се разполагат в средата на сградата по отношение на по-късата им страна. Което значи да има плоча с полета поне от двете дълги страни на помещенията. Като най-добре е да има плоча от четирите страни. Което значи пред прозорците да се пусне конзолна тераса или още по-добре голяма тераса с колони отпред.

2..Колони и шайби широки 25см, разположени във външните стени се затрудняват да удържат, деформират навътре и плочата допълнително провисва. Затова яки колони с ширина на късата страна от мин. 30см, което е доста благоприятно и при земетръс.

3..Дебелата гредова плоча 14-18см превъзхожда безгредовата и Ви съветвам да я предпочетете.

3..Ако смятате, че не си струва да се занимавате със сложен кофраж и заложите на безгредовата плоча, Ви съветвам да искате drop panels над колоните. Дори и колегата да Ви убеждава, че няма нужда от тях, не му се давайте. Наличието им редуцира провисването и решава перфектно болезнения проблем с продънването над колоните. Демек не се налага над колоната да се слага профилна стомана или пък да се наблъска гъста армировка, която прави доброто бетониране ад и понякога се минава разумната граница (особено при по-тънки безгредови плочи), след която съвместната работа на армировката и бетона е застрашена.



Прикачен файл:
Q0.jpg
Q0.jpg (84.65 KиБ) Видяна 754 пъти
Прикачен файл:
Q1.jpg



4..Ако държите на най-лесния кофраж, избирате опростената безгредова плоча, като искате да Ви я проектират с 2см по-дебела от изискванията на сметките. За 150м2 са допълнително 3м3 бетон, който с полагането се върти около 500лв(февруари 2023).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Тема "ПРОЕКТ ЗА СЪДЪРЖАНИЕ НА ТЕМА" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: