• 1
  • 2
Всичко свързано с тоците ми е слабост, опитайте се да ме затрудните.
brum - майстор
съб юни 13, 2020 10:10 pmhidrazin написа:

Его на, дори на 5-ти май при мен е надхвърляло 1200W/m2 а такива дни имам и март, и април, и сега...


05.05.2020.jpg


P.S. Данните са от четири пиранометъра. Истински пиранометри...
Явно нещо ми се губи. Чета, чета, намирам разни данни и калкулатори и всичкото показва, че максимланата мощност на м2 се очаква да е около 1040W при липса на облаци. Аз ли на грешна информация попадам, или измверванията по-горе са с някакво отклонение?
hidrazin - майстор
ср юни 17, 2020 11:06 ambrum написа:
Явно нещо ми се губи.
Така е но ме мързи да обяснявам. Измерванията се правят с 10 броя пиранометри CMP11
Няма как всичките да бъркат... :-D
Приеми като факт че при определени специфични условия може да стигне и до 1400 W/m2 макар аз да не съм забелязал при мен много над 1300
Разбира се това са стойности недостижими за София град по понятни причини.
:partyman:
brum - майстор
Ще помоля за малко повече детайли. Много ми се иска да разбера подробностите и особеностите. Ще ме чопли от вътре дълго време и ще е яко четене ако има неща дето не ги разбирам :) ...

Имам и още един въпрос, защото явно имаш опит с тези неща. За гъвкавите монокристални соларни панели се говори, че имат доста по-къс живот. Ако тези панели седят прибрани на тъмно и не са огънати докато се съхраняват това пак ли е така - 3 до 5 години живот? И в какво точно се изразява по-късият живот? По-бързо достигане на 20% спад в мощността ли?
brum - майстор
Тъй, заръчах нов панел и с лекота извади 4А ток на късо. Питах търговеца "к'во правим" и ми изпрати втори панел за да замени лошо работещият срещу 15 долара. Чак не повярвах.

Остава въпроса какво му има на старият панел, че така му е паднала мощността. И двете половини на панела работят абсолютно идентично и дават един и същи ток на късо. Т.е. малко вероятно да е механична повреда. Да "остарее" толкова бързо изглежда странно, но друго логично обяснение нямам. Другото лято пак ще премеря тока и ще пиша.

Междувременно измислих предназначение на лошо работещият панел. Разделям го на 2 части, закачам му един китайски евтин контролер и го оставям на предното стъкло на колата вързан към запалката. Поне ще поддържа акумулатора идеално зареден :) . Разделям го на две, за да има за двете коли. Пък и трудно се събира в този си вариант на предният прозорец.
shadow__01 - майстор
ср юли 15, 2020 1:49 pmbrum написа:
Междувременно измислих предназначение на лошо работещият панел. Разделям го на 2 части, закачам му един китайски евтин контролер и го оставям на предното стъкло на колата вързан към запалката. Поне ще поддържа акумулатора идеално зареден :) . Разделям го на две, за да има за двете коли. Пък и трудно се събира в този си вариант на предният прозорец.
При повечето автомобили "запалката" не е свързана към акумулатора постоянно. Обикновено напрежението там се появява след завъртане на ключа в първа позиция. При твоите коли може и да не е така. Но ако е, няма да зареди нищо при отворена верига.
brum - майстор
И при двете е свързана директно без да минава през контакт. Личният ми опит до тук показва, че на японските е през контакт, а на немските и американските - директно.

Ако минава през контакт се намира точка под таблото която е постоянно захранена и се ползва тя :) .
Antonii - майстор
На моя немски автомобил е през контакт, но интересното е, че се не се изключва веднага като се махне контакта, а след известно време.
Ползмам 40W монокристален китаец от 2016та за къмпинг цели, както и за поддръжка на акумулатора на колата когато не се ползва. Тяговото акумулаторче на системката още е живо.
Абсолютно енергонезависим съм, за осветление, поддръжка на акуто на автомобила и зарядка на телефона. Даже имам излишък.
За такива малки системки какви MPPT контролери, какви глупости. За големи разбирам, но тук явно и толкова са си умни. Евтини китайци с надпис MPPT?!!
Никаква информация за схема, марка- модел контролер, сечение кабели, DC предпазители...
brum - майстор
Варианти различни, всеки умен по различен начин. Факт е, че някой от тях не са най-читавите. Но спрямо PWM контролер би трябвало да дават едни 20% повече мощност, а аз си ги искам тези 20%.

Вариант 1 - контролер с BQ24650 (обикновено са по 5A). С няколко резистора се програмира Vmpp-то на панела и максималното напрежение на акумулатора. Струва 10-15 долара. Недостатъка е че не следи динамично какво е Vmpp, а следи едно статично зададено. А статично зададеното трябва да се съобрази с конкретният панел и с пада на напрежението по кабелите до панела спрямо максималният ток на панела. Т.е. при достатъчно добра постановка върши работа.

Вариант 2 - MakeSkyBlue 20A MPPT V119 WiFi. 37-38 долара, Истински MPPT контролер, но без дисплей и без контрол на товара. Връзваше се през телефона към него, задаваш му всичките параметри на акумулатора и той си работи след това.

Вариант 3 - Tracer1206AN, 10A. Малко под 50 долара. Истински MPPT контролер с контрол на товара. За да го настроиш обаче се иска цъкане по копчетата и по менютата.

При мен започнах с един панел от 80W, но от тук нататък ще съм с два такива. Зареждат втори акумулатор (Exide Equiptment Gel 80Ah, тягов) който се използва за компресорен хладилник, зареждане на батерии, телефони и компютри. Вторият акумулатор се зарежда и от алтернатора през VSR (самоделно) което при достигане на 13.8V напрежение на алтернатора затваря и при падане под 13.3V прекъсва веригата към вторият акумулатор. Така стартерният акумулатор си седи и се ползва по предназначение. Той не е годен за разряд над 20-30 процента, защото започват едни процеси дето му скъсяват живота.

И с малко сметки успях да огранича тока на зареждане на вторият акумулатор на 20-25A. Толкова е максималният препоръчан от производителят. Ограниченото го постигнах с добре сметнато съпротивление на кабелите между стартерният и тяговият акумулатор. Опитно потвърдено, че при разреден до 70% тягов акумулатор тока седи в допустимите граници. Като стане драма и контролера избибитка, че скоро ще гаси хладилника просто паля двигателя за час-два за да дозаредя.
  • 1
  • 2

Тема "Соларен панел за ток - ниска мощност" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: