С настоящето искам да споделя моя опит с LED осветлението. Става въпрос за LED-лампа „направи си сам” за основно осветление на жилищна площ. Целта бе да се доближа максимално до стандартно осветително тяло. Светодиодните ленти не ми допадат. Освен това захранването трябва да е 12V, за да може да се захранва от акумулатор и да е максимално икономично. Направих две лампи, които поставих в банята. Там е единственото място без енергоспестяващи крушки, тъй като много бързо горят – явно заради честото включване.
1. Осветително тяло.
Имах опит в друга област с диоди от 1 ват, но икономически по-целесъобразно беше да избера 4-ватови диоди на Cree от серията МХ-6. Взех диоди, монтирани на PCB. Три диода последователно могат да се захранят от 12V без токоограничаващо съпротивление. Съпротивлението намалява КПД-то, а при захранване от акумулатор икономичността е изключително важна. Задължително се монтират на радиатор за отвеждане на топлината. Монтажът е с две винтчета М3, като РСВ се намазва със силиконова паста. При запояването на диодите се вземат мерки за отвеждане на статичното електричество. За радиатори избрах радиатори от стари процесори. Вентилаторът се маха. Маха се и металната подложка за контакт с процесора.
За тяло на лампата избрах най-евтиното от Практикер за 10-тина лв. Изрязва се пластмасовия гръб със зеге, така че радиаторите да могат да се захванат за гърба.
Основната лампа е с 6 диода на два радиатора, а над огледалото пред мивката лампа с 3 диода.
Един такъв радиатор е предостатъчен за 3 бр. 4-ватови диоди. При работа няколко часа с ток 0.9 А температурата на радиатора се качи до около 55 оС, т.е. в рамките на нормалното. Има възможност да се монтират и 6 диода, като се остави вентилаторът да работи (може и с по-ниско напрежение за да шуми по-малко).
Цветната темп. на диодите е 3500-4700 К. На мен ми изглежда много бяла, по принцип съм привърженик на по-ниска – около 2800 до 3000 К. От същата серия има диоди с 2700 К, но у нас никъде не можах да намеря такива. Затова на лампата с 3 диода сложих жълт филтър (от жълто канцеларско джобче) за проба.
2. Захранване
За захранване избрах захр. блок от стар компютър, който малко модифицирах. Първо свалих вентилатора да не шуми. После направих изхода за 12V регурируем – от 11 до 13.5 V (за това има много информация в интернет). Целта бе лесно да регулирам тока, респ. светлинния поток, без да използвам последователно съпротивление. Разбира се, има драйвери за LED, но това решение в този случай бе най-изгодно и най-лесно.
Захр. блок монтирах на външната стена над вратата на банята – там има една ниша, така че не се вижда. Включването на захранването става с шината PS ON, т.е. захр.блок е включен непрекъснато към 220 V, а ключът за лампата дава PS ON към земя. Консумацията на блока когато лампите не са включени е минимална (виж по-долу).
Опитът показа, че при консумация от 2.5 А захр. блок работи спокойно и без вентилатор.
Настройка:
Първоначално настроих тока на 0.8А през диод. Интензитета на светлината беше доста по-силен от енергоспестяващи крушки 20 + 8W. Цветната темп. обаче беше много висока, даже малко дразнеща. Затова реших да намаля тока, още по-вече, че животът на диодите силно зависи от темп на прехода, т.е. от тока, радиатора и топлинното съпротивление диод-радиатор. Накрая стигнах до следните параметри:
11.70 V, консумация 1.8 А, т.е. 0.6 А през диод.
Консумация от мрежата 220V – 1.8W при изключено състояние, 36 W при включено.
3. Изводи:
Най-големите предимства на този тип осветление са:
-- пълен светлинен поток още от самото включване (за разлика от енергоспестяващите лампи). Това е особено забележимо при по-ниски температури – зимата като запалите енергоспестяваща крушка навън, тя светва с много по-нисък интензитет и й трябват половин-една минута да светне изцяло. Този ефект при диодите отсъства напълно.
-- животът практически не зависи от честотата на вкл/изкл.
-- дълъг живот (над 50 000 часа) по каталог – ще видим колко ще изкарат.
-- липсата на каквато и да е поддръжка
Недостатъци:
-- като разход на енергия на практика не са много по-икономични от енергоспестяващите лампи. Може би това се дължи на различният светлинен спектър. Говоря само от моя субективен опит, не съм правил замерване с уреди.
-- цената като първоначална инвестиция
1. Осветително тяло.
Имах опит в друга област с диоди от 1 ват, но икономически по-целесъобразно беше да избера 4-ватови диоди на Cree от серията МХ-6. Взех диоди, монтирани на PCB. Три диода последователно могат да се захранят от 12V без токоограничаващо съпротивление. Съпротивлението намалява КПД-то, а при захранване от акумулатор икономичността е изключително важна. Задължително се монтират на радиатор за отвеждане на топлината. Монтажът е с две винтчета М3, като РСВ се намазва със силиконова паста. При запояването на диодите се вземат мерки за отвеждане на статичното електричество. За радиатори избрах радиатори от стари процесори. Вентилаторът се маха. Маха се и металната подложка за контакт с процесора.
За тяло на лампата избрах най-евтиното от Практикер за 10-тина лв. Изрязва се пластмасовия гръб със зеге, така че радиаторите да могат да се захванат за гърба.
Основната лампа е с 6 диода на два радиатора, а над огледалото пред мивката лампа с 3 диода.
Един такъв радиатор е предостатъчен за 3 бр. 4-ватови диоди. При работа няколко часа с ток 0.9 А температурата на радиатора се качи до около 55 оС, т.е. в рамките на нормалното. Има възможност да се монтират и 6 диода, като се остави вентилаторът да работи (може и с по-ниско напрежение за да шуми по-малко).
Цветната темп. на диодите е 3500-4700 К. На мен ми изглежда много бяла, по принцип съм привърженик на по-ниска – около 2800 до 3000 К. От същата серия има диоди с 2700 К, но у нас никъде не можах да намеря такива. Затова на лампата с 3 диода сложих жълт филтър (от жълто канцеларско джобче) за проба.
2. Захранване
За захранване избрах захр. блок от стар компютър, който малко модифицирах. Първо свалих вентилатора да не шуми. После направих изхода за 12V регурируем – от 11 до 13.5 V (за това има много информация в интернет). Целта бе лесно да регулирам тока, респ. светлинния поток, без да използвам последователно съпротивление. Разбира се, има драйвери за LED, но това решение в този случай бе най-изгодно и най-лесно.
Захр. блок монтирах на външната стена над вратата на банята – там има една ниша, така че не се вижда. Включването на захранването става с шината PS ON, т.е. захр.блок е включен непрекъснато към 220 V, а ключът за лампата дава PS ON към земя. Консумацията на блока когато лампите не са включени е минимална (виж по-долу).
Опитът показа, че при консумация от 2.5 А захр. блок работи спокойно и без вентилатор.
Настройка:
Първоначално настроих тока на 0.8А през диод. Интензитета на светлината беше доста по-силен от енергоспестяващи крушки 20 + 8W. Цветната темп. обаче беше много висока, даже малко дразнеща. Затова реших да намаля тока, още по-вече, че животът на диодите силно зависи от темп на прехода, т.е. от тока, радиатора и топлинното съпротивление диод-радиатор. Накрая стигнах до следните параметри:
11.70 V, консумация 1.8 А, т.е. 0.6 А през диод.
Консумация от мрежата 220V – 1.8W при изключено състояние, 36 W при включено.
3. Изводи:
Най-големите предимства на този тип осветление са:
-- пълен светлинен поток още от самото включване (за разлика от енергоспестяващите лампи). Това е особено забележимо при по-ниски температури – зимата като запалите енергоспестяваща крушка навън, тя светва с много по-нисък интензитет и й трябват половин-една минута да светне изцяло. Този ефект при диодите отсъства напълно.
-- животът практически не зависи от честотата на вкл/изкл.
-- дълъг живот (над 50 000 часа) по каталог – ще видим колко ще изкарат.
-- липсата на каквато и да е поддръжка
Недостатъци:
-- като разход на енергия на практика не са много по-икономични от енергоспестяващите лампи. Може би това се дължи на различният светлинен спектър. Говоря само от моя субективен опит, не съм правил замерване с уреди.
-- цената като първоначална инвестиция