• 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 43
Всичко свързано с въздушния поток, който дишаме.
fox_vt - майстор
Абе да ти кажа то при вас във варна е едно от препъни камъчетата на всички климатици-влажноста.
preslav - майстор
fox_vt написа:
Абе да ти кажа то при вас във варна е едно от препъни камъчетата на всички климатици-влажноста.
Много си прав, но препъни камъка е еднакъв и за стандартните и за инверторните климатици.
Нека пак да кажа какво провокира въпроса ми - търсейки комфорт обикновено не питаме за цена, но търсейки икономичност търсим решение, което ще ни върне инвестицията в някакво време. До момента не видях "икономическа" обосновка за инвестицията в "инверторен" климатик. И за да съм напълно ясен ще кажа, че винаги ме е дразнело изтъкването на несъществуващи предимства - кажи си истината, а който разбрал-разбрал, непонятно ми е използването на лъжа за да продадеш стоката си, ама явно според правилата на пазарната икономика, на нашия пазар най-добре се търгува с лъжа!
darken_nz - специалист
preslav написа:
И за да съм напълно ясен ще кажа, че винаги ме е дразнело изтъкването на несъществуващи предимства - кажи си истината, а който разбрал-разбрал, непонятно ми е използването на лъжа за да продадеш стоката си, ама явно според правилата на пазарната икономика, на нашия пазар най-добре се търгува с лъжа!
То това си е едно от правилата. Не съществува фирма, или продавач, който ще ти каже цялата истина, който няма да търси начин да те метне.Може да ти се каже част, но не и цялата истина!
Другото дразнещо нещо е, че масово на народа се гледа като на стадо овце.
preslav - майстор
darken_nz написа:

Другото дразнещо нещо е, че масово на народа се гледа като на стадо овце.
Ама то си е точно така, с други думи както се е изказвал един от преподавателите на баща ми (това преди около 60 години) "Саздо докато има говеда ще има и касапи!"
fikata - майстор
докато има говеда ще има и касапи!"
Това са думи на проф.Брадистилов-математик във ВМЕИ /сега ТУ/. Казани след изпит,на който скъса/"закла"/ много хора и студентите му го бяха изобразили като касапин на една карикатура. :-D
preslav - майстор
fikata написа:
докато има говеда ще има и касапи!"
Това са думи на проф.Брадистилов-математик във ВМЕИ. Казани след изпит,на който скъса много хора и студентите му го бяха изобразили като касапин на една карикатура. :-D
Точно - подсети ме за името. Никога не съм виждал този човек, но си мисля, че е бил прав.
darken_nz - специалист
Прав - хайде до някъде.
Поне аз, ако видя, че човек полага искрени усилия, че се старае, че прогресира, но единствения му проблем съм аз няма да се правя на голям.
Преди всичко сме хора и съм сигурен, че въпросния професор също е бил зле по нещо и ако беше случил на ''подходящия'', тоест на човек като себе си най-вероятно щеше да е професор някой друг живот.
Иначе наистина за тарикатчетата, които искат само да си правят кефа по барчетата, да закачат мацките, да ходят пили и прочие - никаква милост, ако трябва и половината бих ''посякъл''!
Както и да е. Да не разводняваме.
Като говорим за инвертори на работа отначало бяха взели един евтин конвекционален, или там както се води, но това нещо започна постоянно да замръзва, стигнахме до там да си включваме духалки, защото тъпия боклук не работеше.Може и да са го взели прекалено евтин, но откакто взеха инвертора нещата са 6 - топло, приятно и няма тези проблеми със замръзването.
Някъде бях чел, че инверторите се справяли по-добре с ниски температури, не знам колко е вярно и колко не е. За икономии не знам и не съм се интересувал. Във всеки случай една печка, или калорифер биха изгорили в пъти повече за дадената мощност, а и до сега не съм виждал отопление, което е без пари.
8180 - майстор
Темата май се изчерпи, но си остана отворена.
Почти във всяко включване повтарях "съпоставима машинария", очаквайки по-разбиращ да подхване и сподели опит, знания, наблюдения и сравнения.
Според мен повечето търговски твърдения са верни, както и данните по табелките.
Просто техниката е напреднала и климатичната машина сама по-себе си е станала по-добра.
Това е съвпаднало с мощното развитие на електрониката, което позволява да имаме цял миникомпютър на цената на контактор примерно (като себестойност).
Напредъкът по линия на магнитите е позволил да се слагат масово по-добри DC мотори, които освен другите си предимства (вкл. по линия на комфорта) се управляват и по-лесно, с малката подробност, че "инвертори" вече не са нужни (в последното изречение не съм на 100% уверен в познанията си и терминологията).
До този момент климатиците с инверторно управление са били заслужено по-скъпи, поради което, вече търговски е доста примамливо, дари самите климатици да се обявят за "инверторни" и да продължат да се продават по-скъпо.
Накратко:
1. На пазара, съвременните климатици са основно "инверторни", оборудвани със всевъзможни достижения на техниката, които в комплекс определят и едно ново "поколение", с безспорни предимства по линия на комфорта, но не само.
2. Доколкото се намират "конвенционалки", те вероятно са по-старо поколение като машина и съответно с по-слаби възможности, колкото и електроника да вкараш в тях, дори и да ги направиш "инверторни".
3. Дискутираните въпроси с масло, студен старт и под., както и предлаганите (енергоемки) решения, за мен са по-скоро опити да се заобиколят (засега) естествени, нерешени, нововъзникващи проблеми, свързани със стремежа да се ползват климатиците за отопление до по-ниски външни температури. Не е толкова назад времето, когато "климатик" беше равно на "охлаждане".
4. В резултат - поставеният в заглавието въпрос (според мен и изчетеното в дискусията) е най-малкото некоректен и битува в покупателското съзнание с търговска угода.

П.П. За да не пропусна и аз аналогията с автомобила. От доста години под моторния капак и под таблото е запълнено с всевъзможни "скъпи и с кратък живот чудеса" на техниката и електрониката, но едва в последните години се забелязва някакъв по-съществен напредък по линия на икономичност.
Съчетано с противоречива законодателна инициатива - класове за енергийна ефективност и дневни светлини, примерно. Което на прост език означава ЗАДЪЛЖИТЕЛНО да си купуваме все по-нови и по-скъпи уреди, а София-Варна да караме с +0,5кWh (реално поне 2kWh), ПАК ЗАДЪЛЖИТЕЛНО. :?
preslav - майстор
Аз благодаря на 8180 за последния му обобщителен пост, благоаря и на всички взели участие в темата.
За мен темата също явно е изчерпана, но в същото време остава отворена заради постоянно развиващите се технологии и непрекъснатите промени в законодателството. Убеден съм, че след някоя и друга година, дори и да искаме няма да можем да си купим обикновен климатик, така както скоро ще стане с обикновените крушки, така както вече стана с обикновените (карбураторни) автомобили и т.н.
След всичко казано до момента за мен остана само един въпрос - трябва ли да караме климатика си (инверторен или обикновен) нон стоп, трябва ли да горим печката си нон стоп (била тя на дърва, въглища или електричество), трябва ли да изключваме от контакта зарядното след като Джи Ес Ема се е заредил или както се казва "за всяко идиотско деяние си има философско оправдание"?
Благодаря за вниманието!
abcdefghijklmnopqrstuvwxz - майстор
8180 написа:
Темата май се изчерпи, но си остана отворена.
Абе чакайте бе, ще вземете да я заключите тая тема докато напиша.
По-високият СОР при инверторите ги прави по-икономични от ОН-ОФФ.
Основните методи за повишаването му са: По-големи топлообменници (външен и вътрешен), Повишаване дебита на вентилаторите (външен и вътрешен), Повишаване КПД на компресора, Интелигентно управление, Използване на PMV или expansion valve и др.(за които не се сещам).
Да разгледаме еднакви по отдавана мощност конвенционален (ON-OFF) и инвертор със същата максимална мощност.
Прилики: Външен топлообменник, вътр. топлообменник
Разлики:
1. ОН-ОФФ няма никакъв датчик във външното тяло (инвертора има 3 бр.), така той не знае каква е външната темп., темп. на външ. топлообменник, или какво става с външното тяло. Заради тази липса на датчици и заради работата на макс, много често тези климатици се заскрежават дори при външна темп. +10гр. – лошото е че не се сещат да се размразят (следи се темп. на вътр. топлообменник и косвено се съди за заскрежаване – доста неточно). Така ефективната площ на външ. топлообменник намалява драстично и СОР-а се срива в този режим.
2. Много по-често заскрежаване на ОН–ОФФ (сравнено с инвертор работещ на 30-50%).
Тъй като ОН-ОФФ работи на максимална мощност, вътр. топлообм. е горещ (примерно 60гр.) а външния е с 10гр.(примерно) по-студен от външ.температура, така ако външната температура е +9 градуса външният топлообменник ще е с температура минус 1 градус и се заскрежава (СОР се срива). Тъй като съди косвено и следи темп. на вътр. топлообменник която вече е паднала до 42гр.(примерно), а във софтуера е заложено под 40гр.(примерно) да включи дефрост, климатика продължава да работи неефективно (незнайно колко време) докато стане буца лед (харчи пак толкова и топли - нищо). В този момент ако падне под 40гр. темп. на вътр. топлообменник вече ще включи дефрост, НО вече има буца лед която иска голямо размразяване – как ще разбере че се е размразила като няма кьорав датчик отвън – ами пуска размразяване за 10мин (примерно) пък к’вото стане. В общия случай се разтопява малка част (половината) от буцата, която почва да се трупа наново (продължава да работи с много лош СОР). Дори вече да падне темп. на вътр. топлообм. под 40гр. не се стартира дефрост защото трябва да се изпълни условието за минимална работа на компресора 45мин (примерно – за всеки модел е различно). Така още 40мин. може да работи със много лошия СОР (при под 40гр. на вътр. топлообм.) и пак толкова си харчи. Цикъла май се затвори и има едно измъкване – да стане пролет.
Ще кажете – да са го направили да включва размразяване на 45гр. на вътр. топлообм. – Да де ама като падне външната на -5гр. и той не може да дигне вътре 45гр. на топлообм., тогава ще прави дефрост по време на всеки 45мин.(примерно) – има-няма нужда ще прави (пак голям разход).
Един беше измерил температура на външния топлообм. +59градуса в режим дефрост (прекалено много харч) – като няма датчик- няма кой да спре навреме.

При същите условия инвертора работещ на 30-50% от мощността няма да смъкне темп. на външ. топлообм. с 10гр, а със 3-5 градуса, така темп. на топлообм. му ще е +6гр или +4гр. и ще работи без грам скреж даже ще пее. Тука се знае (три термо датчика на външното, два на вътрешното) каква е външната темп., темп. на външ. топлообм. и по тях се определя дали да се прави дефрост или не. Спиране на дефроста ако тепм. на външ. топлообм. превиши 16гр.(различна според марката) или продължи 15мин. Пести се в този режим – не се претопля излишно външ. топлообм.
3. ОН-ОФФ работи винаги на макс (при голямо налягане), докато инвертора може да работи на 15% от мощността си (някой модели и по-малко).
Ако инвертор работи на макс (най-неикономичен режим), СОР е почти като на ОН-ОФФ, защото при високите налягания има големи загуби. (може да сметнете при макс колко е СОР-а). При номинал (към 70%) е по-голям, а към 30-50% от мощността е максимален (някой производители го дават, други - не).
Предполагам, всеки е помпил гуми на кола с помпа. Най-лесно се помпи като е мека (прим. 0,5Атм.) – без усилие през почти целия ход вкарваш въздух (почти целия ход е полезен). Обаче като мине 2,2Атм. почва да се помпи много трудно при което във 90% от хода не се върши никаква работа (докато не повишиш налягането в помпата над 2,2Атм. в гумата няма да влезе нищо). От 0 до 2,2Атм. харчиш сила а никаква работа не вършиш – чиста загуба. Не работи ли така компресора?
Основно тези загуби са избегнати при инвертора като работи на 30% примерно.
При много ниски обороти на компресора (обща консумация примерно 100W), постоянните консуматори (вентилатори и елекроника) стават голяма част от общата консумация и СОР-а намалява (но пак е доста по-голям от ОН-ОФФ заради ниските налягания). Тая минимална консумация е различна при различните инвертори (примери - 70, 90, 100, 250, 300W). Сметнали са че под тази консумация е по-добре да изключи.
Отделно при работа на 30% от мощността инвертора (12-ка примерно) работи като за 4-ка (четворка) със същите топлообменници на 12-ка (работи с три пъти по големи топлообменници от колкото му трябват), т.е. СОР се повишава.
Голям външен топлообм. – много вземаме от вън.
Голям вътрешен топлообм. – много даваме вътре.

4. Инверторното управление създава изкуствено трифазно, сунусоидално (или близко) напрежение с променлива честота и амплитуда, като по този начин се постига много добър въртящ момент при много ниска честота на въртене (об./мин.).
На моя му дават минимум 18 Hz, максимум 130 Hz.
{Може да се постигне четвърт оборот за една минута при същият въртящ момент – няма грешка – не се ползва при компресорите де.}

5. Инвертора има Pulse motor valve (PMV) или expansion valve - Регулира изпарението на фреона в зависимост от много променливи които се следят от електрониката, като скорост на компресора, стойностти на температурата от датчиците, според заложената програма за управление в софтуера.
ОН-ОФФ има капилярка която има определени параметри и не може да се променя – за каквито условия е сметната - около тях ще работи добре. Ако е добре за +7градуса няма да е добре за мунус 5 градуса и обратно, ако е добре при мунус 5 гр. няма да е добре при + 7 гр. – затова при избора трябва да се гледа какво пише в документацията и предимно при какви условия ще работи климатика.
Не казвам че няма да работи извън диапазона си а че няма да работи ефективно (СОР-а ще е много по-малък) оттам и изходната мощност още по-малка.
6. Маслото (така дискутирано тук).
Инвертора си има подгряване на маслото като решенията са различни (чрез подаване на напрежение на намотките на компресора, нагревател в картера, нагр. извън картера). На моя примерно се включва под +5гр. и се спира над +7гр. или старт на компресора. Пробвано – работи – харчи 25W.
При ОН-ОФФ не се зная има ли, няма ли (зависи от модела най-вероятно).
7. Мое мнение: Който и да е климатик ако духа горещо си е чиста загуба. (Най-често ОН-ОФФ работи така).
Щом духа горещо, значи изходящата тръба на топлообменника е даже още по-гореща а това горещото не сме го взели и вкарали в стаята. След като излезе и му падне налягането фреона ще се охлади до по-висока температура от колкото ако бяхме го охладили с 20 градуса надолу (преди да излезе от вътр. топлообм.). Така той е с по-висока температура и по-малко взема от външната температура. – Така мисля аз.
8. Компресорите в инверторите са трифазни (различни видове, кои по-добри, кои не толкова), но с по-голямо КПД от монофазните изполвани в ОН-ОФФ.
“Опитвайки се да го управляваме в широк диапазон, може ли да считаме, че ще е все оптимален (икономичен)?”
– Инвертора е почти равен на ОН-ОФФ само когато работи на максималната си мощност (и то ако температурните условия са най-изгодните за ОН-ОФФ), във всички останали режими е по-икономичен (да не казвам много).
Извинявайте че стана дълго, ама който не муе интересно да не чете. Може да съм пропуснал нещо – все пак има върху какво да мислите.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 43

Тема "Кое прави инверторните климатици по-икономични?" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: