• 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 103
Място за идеи и желания за проектиране и изработка на готови проекти.
PhD - специалист
"Платката я купих СГЛОБЕНА-ТЕСТВАНА ,за да избегна собствена грешка,защото от електроника не разбирам.
Оказа се ,че когато настройвахме макс. тока по остта "Х" той не реагираше на въртене и аз купих нов тример 1Ко ,както е по задание. Смених го ,но и стария резистор (тример) се оказа ,че свален от платката работи .
Така че ос "Х" само грее но не бачка. Първи въпрос към вас е дали смятате ,че драйвера е изгорял?"


Много е вероятно драйвера да е заминал. Един съвет - гледате колко са по стойност мощните резистори умножавате по 2(толкова е допустимия изходен ток на L298) и нагласяте полученото произведение като напрежение на извод 15(което се задава от потенциометрите).

Следващ и много по-сериозен въпрос към вас е :
При 30V захранване, и 2А ток по насторйки на платката,се оказ ,че с MACH3 неможем да догодим скопостна работа ,дори и на единия мотор. Имам впредвид,че той работи стабилно (на полустъпка) с не повече от 200 об/мин .
Драйвера и мотора греят въпреки че е студено ,а на драйвера има радиатор с вентилатор,както е видно на снимките . 200-тате оборота в мин. са на око ,но не мисля ,че бъркам много.


Може би няма да е лошо да си нагласиш стъпките за милиметър приблизително и после да задаваш скоростта. 200об/мин ми се струват малко, но пък то си зависи от двигателя изцяло. Ако е от стари флопита или принтери може и да е така. Ако е нов, с голям въртящ момент(1-2Нм) тогава има нещо по драйвера и настройките в мах3, незнам.

А то,както гледам може да иде до към 200V .Може и да греша позовавайки се на неграмотността ми в точно тия води.
Но ако съм прав,то по спецификацията на драйверите ми ,дадена от Сириус ......а там пише "35V и 2.5А" ,то ще се окаже,че тия мотори не мога да ги въртя с повече от 200 об/мин ?!?!


При драйвер с L298 повече от 40-45 волта неможе да подаваш - ще изгориш чипа. Така че каквото постигнеш с този драйвер - това ще е от гледна точка на електрически параметри. По принцип е хубаво да се използва драйвер с дискретни транзистори, за да може да си вдигнеш напрежението на двигателя, а от там и оборотите.
MaK - помощник
tsenkov написа:
Колеги, стъпката на ремъка НЕ оказва влияние върху предавателното число,както и броя на зъбите на паразитното/паразитните/ зъбни колела.
lasers написа:
...X е директно свързан към ремъка...
Ako масата е директно свързана за ремъка (като при принтери , плотери и др.) преместването за 1 оборот е бр. на зъбите на ремъчната шайба * стъпката . Тогава ремъка предава като зъбна рейка . Ако имаше втора ремъчна шайба с винт-гайка стъпката няма да има значение (n1/n2).
tsenkov - специалист
MaK написа:
tsenkov написа:
Колеги, стъпката на ремъка НЕ оказва влияние върху предавателното число,както и броя на зъбите на паразитното/паразитните/ зъбни колела.
lasers написа:
...X е директно свързан към ремъка...
Ako масата е директно свързана за ремъка (като при принтери , плотери и др.) преместването за 1 оборот е бр. на зъбите на ремъчната шайба * стъпката . Тогава ремъка предава като зъбна рейка . Ако имаше втора ремъчна шайба с винт-гайка стъпката няма да има значение (n1/n2).
Прав си. А аз се чудех какво означава това. Малко е екзотично като задвижване /поне за мен/ и не очаквах тоя вариант.Аз предпочитам винт- гаика.
nightborn - помощник
Благодаря на всички ,които дадоха мнение по моя въпрос от предния ми пост.
Проблема ,обаче все още виси нерешен:(
Ето какво установих днес :
Оказа се ,че съмнвенията ми за контролера и драйвера на остта Х са си здрави. Установих това като размених местата на инегралките L297 на хикса и игрека.
Като опитах да завъртя мотора на хикса ,се получи "нещо като въртене". Оказа се че измъквайки от цокъла интегралката на хикса,без да искам съм изхвърлил и джъмпера . Зарадвах се и реших че лошото въртене на мотора се дължи на това че няма ел. връзка на никое от трите крачета на дъмпера. Съответно,понеже не го намерих ,просто съедих със спойка тия два крачета ,които са за полу стъпката. И тогава дойде изненадата . При опит пак да подкарам мотора ,се оказа че той отнове е мъртъв.
Като разединих наново двете крачета на джъмпера ,мотора пак тръгна макар и не както трябва :( И така .....
Като взех да се взирам в платката ,забелязах че игрека и зета са изпълнени аналогично като елементи и пътечки,докато хикса е доста видоизменен и освен че пътечките не са изобщо същите,ами и на пръв поглед още се забелязва наличието на още един кондензатори един резистор ?!?!?!
Честно казано вече съвсем запецнах...
Преди да ми хрумне да разменям интегралите ,взех да меря на ЕлПеТе - кабела на изхода ,на кой пин какво ниво излиза. Оказа се че на хикса и на пина за посока и на пина за стъпка има 4.6V. а на игрека на пина за дир има почти чисти 0 волта а на пина за степ има 4.6. На зета пък на дира има 4.6 а на степа съответно почти 0.
Ако някой знае за какво иде реч да помага ,моля !!
alien - специалист
dir - показва последната посока на оста, това че имаш ниско или високо ниво показва на къде си въртял последно
step - имаш настройка в мач3 - активно ниско или активно високо ниво - т.е. постоянно ниско ниво и импулса за стъпка е високо или обратно - постоянно високо ниво и импулса ти е ниско
PhD - специалист
Към колегата nightborn - буферите в тази платка с какви елементи са изпълнени? Имам предвид схемите или елементите(ако има такива), които обработват сигналите от ЛПТ порта към L297. Ако са направени с ULN2003 трябва да се сложи по един резистор между всеки извод, който е изход и + на схемата. В един от тъй наречените контролери на сириус тези резистори ги няма. При мен изобщо нямаше импулси от тези буфери към Л297 и за това не ми вървяха моторите. Резисторите може да са от 3к3 (3,3килоома) нагоре. Но може и да не ти е това проблема.
PhD - специалист
Един въпрос към колегите: попадали ли сте на такива мотори, които имат по-голям въртящ момент в униполярно свързване, от колкото в биполярно. Тази седмица развъртах точно такъв мотор - много ми е странно, при условие, че това което съм чел и гледал би трябвало да е наобратно - фул степ биполярен режим по-голям въртящ момент от униполярно свързване. Едно уточнение - мотора е Marengo ILL това пише на него, 24V, 1.2A.
lasers - помощник
Благодаря на колегите отзовали се на моя проблем.
Резултатите са следните:
1.Намалих честотата на 25kHz и изместването вече го няма при правите линии
2.Проверих си за пореден път step/per unit и съм поставил числата изчислени автоматично.
3.Припоих си контролера за всеки случай особенно при оптроните - 6N137

В крайна сметка чертае идеално и точно прави линии и правогъгълници, но при окръжностите има проблем:
-там където свързва началото и края на окръжността се получава отместване по Х с около 0,15 при окръжности с диаметър 5mm. При по-големите окръжности d=20mm няма такъв проблем, но при по-малките окръжности d=3mm разместването се вижда-дори приличат на заоблени квадрати, като обикновенно това се получава при смяна на посоките.
Пуснак К-сам, но там не ми чертае окръжностите със зададения радиус - прави ги еднакви.
Във файлове със комбинирани координати (abs и inc) ми показва само abs.

Може би Мах3 има настройка, която не знам, защото при опция от general config - CV mode ми прави по грозни кръгчетата отколкото при exact stop.

Накой сблъсквал ли се е сподобен проблем?
nunep - специалист
lasers, би ли пратил G-файла за проблемното кръгче: e_box@mail.bg
MrMurdjo - майстор
Почвай сега да вдигаш полека ускоренията на моторите, малките окръжности затова ги бърка по форма, Мах3 в режим на постоянна бързина просто закръглява малките дъги, защото зададеното в конфигурацията ускорение е малко спрямо линейната скорост, заложена в Г-кода. Явно трябва опитно да установиш къде е границата. Ако му зададеш ниска скорост на изпълнение, най-вероятно окръжностите ще се получат точно. Това може да го ползваш като тест. Като цяло, колкото по-стръмни са склоновете на графиките за ускорение и скорост, толкова по-точно трябва да работи. Ако механиката и моторите го понасят.
Ако пък не ти прави добре прави или близки до правите ъгли, в общата конфугурация долу в дясно му задай примерно да превключва сам на от постоянна бързина на точен стоп при ъгли по-големи от 75 градуса.
Също там му дай да гледа напред в кода поне 200 линии, аз съм му задал 300 и да си прави сметката предварително.

Разминаването на началото и края много вероятно се дължи на луфт, тъй като рязко обръща посоката при тези малки ходове.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 103

Тема "CNC електроника, управление на стъпкови и серво мотори" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: