абе и аз не съм експерт ама айде и аз да изкажа "експертно" мнение
най напред - изглежда скъпа машинка
ама толкова скъпа че чак се чудя що не сложи танкети и на Z
и ти си забелязал си луфтовете, аз не съм пробвал всички възможни варианти на практика, но до тук какви изводи имам - в най общия случай не е толкова важно кое ще се движи, разликите са малки, по важно е да се наблегне на правилно поемане на натоварването, всеки профил, всяка сглобка, всеки елемент поема по различен начин натоварването в различните направления, трябва правилно да се комбинират за да се поеме натоварването от всяко направление с минимални отклонения
в по специален случай обаче - мотора на Z тежи доста, винт и 2 направляващи тежат повече от 4 линейни лагера, общото тегло на Z става доста по голямо, това може да е в + за големи натоварвания, например за фрезоване на желязо тежестта помага да поема вибрациите от рязането и по малко да се предава на цялата конструкция
ако е обратно - мотора стационарен, движат се лагерите и гайката на винта - по леко е, съответно могат да се постигнат по големи скорости и ускорения на Z
визуално което мога да преценя е че централното задвижване на Y ще даде по голямо отклонение в краищата от колкто Z, долната греда на портала също трябва да е хоризонтална, а двете греди трябва да спънати за вертикалното натоварване, плочата за шпиндела е добре, може само 2 малки плочици да сложиш където е сглобката със направляващите, да стъпват на по голяма площ, повече резултат ще даде ако се спъне и с горната плоча, триъгълника е най здравата фигура
така както е в момента може да имаш вибрации при по голямо натоварване, винаги има какво да се подобри, всичко съм казал много сбито като крайни изводи каквито съм си правил до сега, надявам се да е ясно
но като цяло ако отклонението при 20кг натоварване ти е 1-2 десети в цялата работна площ и във всички направления - супер си
и в този ред на мисли - някой тествал ли е сходни профили желязо и алуминии - колко провисват от собственото си тегло, примерно прът няколко метра? и как се държат при натоварване, тия дни си играх с плътен прът диаметър 12мм - желязото ми се струва доста по здраво от алуминия

най напред - изглежда скъпа машинка

и ти си забелязал си луфтовете, аз не съм пробвал всички възможни варианти на практика, но до тук какви изводи имам - в най общия случай не е толкова важно кое ще се движи, разликите са малки, по важно е да се наблегне на правилно поемане на натоварването, всеки профил, всяка сглобка, всеки елемент поема по различен начин натоварването в различните направления, трябва правилно да се комбинират за да се поеме натоварването от всяко направление с минимални отклонения
в по специален случай обаче - мотора на Z тежи доста, винт и 2 направляващи тежат повече от 4 линейни лагера, общото тегло на Z става доста по голямо, това може да е в + за големи натоварвания, например за фрезоване на желязо тежестта помага да поема вибрациите от рязането и по малко да се предава на цялата конструкция
ако е обратно - мотора стационарен, движат се лагерите и гайката на винта - по леко е, съответно могат да се постигнат по големи скорости и ускорения на Z
визуално което мога да преценя е че централното задвижване на Y ще даде по голямо отклонение в краищата от колкто Z, долната греда на портала също трябва да е хоризонтална, а двете греди трябва да спънати за вертикалното натоварване, плочата за шпиндела е добре, може само 2 малки плочици да сложиш където е сглобката със направляващите, да стъпват на по голяма площ, повече резултат ще даде ако се спъне и с горната плоча, триъгълника е най здравата фигура

но като цяло ако отклонението при 20кг натоварване ти е 1-2 десети в цялата работна площ и във всички направления - супер си
и в този ред на мисли - някой тествал ли е сходни профили желязо и алуминии - колко провисват от собственото си тегло, примерно прът няколко метра? и как се държат при натоварване, тия дни си играх с плътен прът диаметър 12мм - желязото ми се струва доста по здраво от алуминия