Най - вълнуващия въпрос зимно време.
radius - майстор
Очевидно не сте разбрали какво написах.
Опитах се да бъда конкретен, а получих отговори по принцип.
preslav - майстор
пет авг 09, 2019 5:49 pmшоп написа:

Не го знам Антон и не му знам сметките. Загуби на топлина не се измерват в % а в Kw/h

Изолацията в момента е на смешни пари, а енергоносителите всяка година поспъпват. така, че да се сметне за: колко години ше се избие е въпрос без отговор.

Но в случая важното е: избие

Ми ще се избие и ще започне да носи печалба. Къща и подово се правят за срок на ползване мин 50 години.
Дори и за 13 години да се избие, следващите 37 носи печалба.... ами ако не са 13 год ами 7,5 год, защото енергоносителите поскъпват?! :idea:

Като цяло не познавам човек инвестирал в топлоизолация, който след години да не съжалява, че не е добавил сантиметри.
Ами в % си се смятат и загубите и печалбите, още повече ако с удвояване на инвестицията т.е. със 100% повече разходи получаваш под 50% увеличаване на печалбата.
Не съм му адвокат на radius, просто и аз си мисля, че има предел на удебеляване на изолацията, като за различните места в къщата този предел е различен.
Има и друг момент, по-точно моменти - първо-физически не може да се удебелява до безкрай, второ-все още няма данни или поне аз не знам за такива относно живота на изолаторите, като говоря за практически резултати, а не какво производителят е декларирал в резултат на лабораторни изследвания. В един момент може да се окаже, че тъкмо си избил парите на инвестицията и ще трябва да къртиш, вадиш и сменяш пластмасите.
Съвсем друго е когато се гони комфорт - имахме офис над гаражи, на всичкото отгоре половината под беше теракот - няма такъв ужас, в стаята може да е 26 градуса, а краката ти са лед. Подобна е ситуацията с последен етаж, а къщата има и двете. Съвсем скромен ми е опитът с къща, която лежи на земята т.е. няма мазета, гаражи и т.н. под стаите - къщата е над 20 годишна, тогава е нямало кой знае какви опции за изолиране на пода, пясък, а върху него талашитови плоскости - ами не е чак толкова леден подът, килимче, чехлички и вълнени чорапи се справят прекрасно.

Прикачен файл

313-poterya-tepla-doma.jpg
313-poterya-tepla-doma.jpg (15.31 KиБ) Видяна 1794 пъти
Hursa - майстор
На картинката - показана е двуетажна къща - поради това загубите през стените, процентно са по-големи. Къщата е с мансарден етаж - това също повишава относителните загуби през покрива. Затова процента на загубите през пода е относително по-малък. За едноетажна къща (добре изолирана от „всякъде”) - загубите през пода могат да бъдат и около 15%.
Например - поставяме „подово” на ламаринена барака, с ламаринен покрив, с вътрешна дъсчена облицовка (без изолация), прозорци с единично стъкло и метална врата, която дори не уплътнява. Ясно е, че в такъв случай процента на загубите през пода е относително малък - просто топлините загуби през другите елементи на конструкцията са много големи. Ясно е, че дали ще поставим 4 см ЕПС или 6 - на пода под тръбите - няма да свалим с много общите загуби - може да имаме относително топъл под, с цената на големи разходи и студено помещение. Обратно, ако изолираме стените на бараката с 20 ХПС, покрива с 30 см „нещо си”, поставим дограма и топлоизолираща двойна врата - загубите от помещението силно ще намалеят, но процентните загуби през пода - силно ще нараснат.
пет авг 09, 2019 11:44 pmradius написа:
Опитах се да бъда конкретен, а получих отговори по принцип.
Не. Принципно сте прав
пет авг 09, 2019 4:31 pmradius написа:
Всичко това беше разликата между 4 и 6см. А между 6 и 8 е още по-малка, камо ли 10см. Щото цените на матряла са пропорционални на дебелината, а ефекта не. Затова има оптимум, който не е на принципа на Мечо Пух!
Действително (до колкото и аз разбирам) има дебелина на изолацията, над която вече не си заслужава да увеличавате - ефекта ще е твърде малък, дори спрямо цената на евтин топлоизолационен материал - твърде дълго ще се изплаща.
Не сте „прав” в конкретиката (според мен).
Например имате помещение 33 кв м колкото е хола ви, под него има маза, чиято температура (въпреки, че не се отоплява) не пада под 10 градуса - дори навън да е - 12 градуса. Пресмятаме термичните съпротивления на пода с поставени 4 и съответно 6 см ХПС
- получаваме R4 - 1.5 - 1.6 ((m^2)*K/W) - при 4 см изолация на пода;
- R6 - 2.2 - 2,3 ((m^2)*K/W) - при 6 см изолация на пода.
Топлинните загуби през пода
Q = S * (Тп - Тм)/R, където S - площа на пода. Тп - средната температура на мазилката (под тръбите на „подовото” отопление) - те например, почти лежат на топлоизолацията (т. е. осреднената температура) - поради много тънкия слой и липсата на други термични съпротивления (като лепило за плочки и гранитогрес - например) - температурата ще е относително висока - нека е 30 градуса (макар, че вероятно ще е по висока). Тм - температурата на въздуха в мазата 10 градуса. R - термичното съпротивление на пода с изолацията (под замазката и тръбите) - преодолявано от топлинния поток Q (топлинните загуби през пода).
Топлинните загуби при 4 см ХПС - около 430 W. Топлинните загуби при 6 см ХПС - около 300 W. T. e. при 4 см изолация ще губите 130 вата повече през пода, отколкото, ако поставите 6. А това е почти 9 пъти разлика спрямо получените 15 вата. И макар, че не се отоплявате 360 дни в годината (както е сметнато) - пак двата сантиметра допълнителна изолация ще се изплатят за около 3 години. А това означава, че както 4, така и 6 см изолация на пода под „подовото” - са далече от „оптимума”. Може да се постави и повече със сравнително бърза във времето „възвръщаемост”.
Последна промяна от Hursa на съб авг 10, 2019 11:54 am, променено общо 1 път.
За стени- Колкото повече, толкова Мечо Пух е по доволен, но не повече от 30.
От 30 нагоре, както намекна Преслав.
За таваните е по голяма бира.
Въййй, Шопа не знай кой е Антон!!! Шопе тоя човек е един от Папите тука.
bobivg - специалист
Да налея малко масло в огъня. :popcorn:
Картинката е на страница 33, а как се смята b на предходната. mrrb.government.bg/docs/b27cfb5897a9483 ... e3697.docx

Прикачен файл:
1.jpg
1.jpg (65.66 KиБ) Видяна 1751 пъти


Фиг. 3. Uequiv,bf-стойност за подова плоча върху земя като функция на коефициента на топлопреминаване през пода и пространствената характеристика B′: а - бетонен под (няма изолация); b - пространствена характеристика В′, m


Ще вметна само,че с 5см XPS се получава стойност близка до U=0,5 W/m2K от графиката.
Ако някой иска да задълбае повече в сметките за пода - страница 55 https://www.mrrb.bg/static/media/ups/ar ... 9c9d25.pdf Такава е методиката за Европа, а също и в Америка.
preslav - майстор
съб авг 10, 2019 11:49 amHursa написа:
На картинката - показана е двуетажна къща - поради това загубите през стените, процентно са по-големи. Къщата е с мансарден етаж - това също повишава относителните загуби през покрива. Затова процента на загубите през пода е относително по-малък. За едноетажна къща (добре изолирана от „всякъде”) - загубите през пода могат да бъдат и около 15%.
Например - поставяме „подово” на ламаринена барака, с ламаринен покрив, с вътрешна дъсчена облицовка (без изолация), прозорци с единично стъкло и метална врата, която дори не уплътнява. Ясно е, че в такъв случай процента на загубите през пода е относително малък - просто топлините загуби през другите елементи на конструкцията са много големи. Ясно е, че дали ще поставим 4 см ЕПС или 6 - на пода под тръбите - няма да свалим с много общите загуби - може да имаме относително топъл под, с цената на големи разходи и студено помещение. Обратно, ако изолираме стените на бараката с 20 ХПС, покрива с 30 см „нещо си”, поставим дограма и топлоизолираща двойна врата - загубите от помещението силно ще намалеят, но процентните загуби през пода - силно ще нараснат.

Например имате помещение 33 кв м колкото е хола ви, под него има маза, чиято температура (въпреки, че не се отоплява) не пада под 10 градуса - дори навън да е - 12 градуса. Пресмятаме термичните съпротивления на пода с поставени 4 и съответно 6 см ХПС
Ти си знаеш твоята теория, а аз моята практика и наблюдения.
Първо - единици са тези, които строят едноетажни къщи в БГ. Дали е манталитет на българина, дали е от икономически съображения, но е факт, че българинът не живее като американеца от USA.
Второ - мазетата са вече рядкост при новото строителство, съображенията са икономически и това е обсъждано в други теми.
Трето - вече в твоята сфера (теоритизирането), от къде в същност мазето ще е с 10 градуса, а земята, в която е заровено ще е с по-малко?
Четвърто - мисля, че вече го споменах, субективното усещане за топло няма нищо общо със сметките, процентите и икономиите. Като човек, който се е топлил на подово, мога да кажа, че при температура в стаята от мижавите (според теб) 20 градуса, усещането е за топло като в стая с 24-5 градуса, която се отоплява на централно парно.
От тук се връщаме на мястото, в което ни се обяснява нееднократно, че всеки един градус в повече (в стаята) е нам колко си процента по-голяма сметка.
Hursa - майстор
Ами като гледам повечето къщи са едноетажни, но не за това бе коментара. И бе за отделно помещение, не за цяла къща, така че нека е „помещение на първи етаж”.
Мазето бе за опростяване, като граничен случай. То в случая снижава загубите (според мен, но принципно трябва да се докаже). Помещение, особено ъглово, върху грунд ще има по-големи загуби през пода и особено, ако е с подово отопление. Хубаво е да се даде методика за разчет загубите през пода, особено в такава тема за - подово отопление. За съжаление методиките са много, с различна сложност и са все относително обемни - свързани с не малко сметки. Има и значително опростени, но те не отчитат много фактори.
Тези 10 градуса ги взех произволно, за пример, че дори при такива условия загубите през пода ще са значителни (температурата в мазата може да се изчисли, но трябва да се направи баланса, между топлината, която постъпва и която се губи, а това означава да се получи формула на загубите от такова подземно помещение, по една от споменатите методики, както и формула на притока във вид например даден в предната реплика). Мазето - в случая - до голяма степен ще се „топли” от топлинния поток, от топлинните загуби - от „подовото” (в случая - "таванно").
Субективното усещане - и то има много общо със сметките, защото, ако се допусне грешка - може да ви е твърде студено, както обективно, така и субективно. Зависи от вида отопление, до някаква степен. Но си е субективно, за мен 20 градуса от подово съвсем не е топло помещение, а трябва да е 24 25. Проблема е, че с подово, при 25 в помещението ми е вече жега на краката, дори с обувки. Затова - за мен, подовото - не е комфортно отопление. А дали всеки градус в повече - увеличава сметките - без съмнение. Но отоплението, поне за мен е - за да е комфортно у дома - а не за да оцелея зимата.
pit55 - помощник
Някой да е ползвал pert/evoh/pert тръба на PIPELIFE? Гледам, че се продава под 1.12 метъра от един онлайн магазин. Ще я ползвам в сух под (фибран, фрезовани канали и алуминиеви пластини) и искам да знам дали е добра и дали се работи лесно с нея предвид сухия под?
brum - майстор
Темата е станала доста голяма и подозирам, че това което ще попитам вече е обсъждано. Потърсих, но не намерих резултати.

Как се справяте с водното подово в преходните сезони?
LazarGanev - "Велик майстор"
чет авг 15, 2019 8:26 ambrum написа:
Как се справяте с водното подово в преходните сезони?
Температурата на водата можеш да я сваляш до 20*С според сезона, така че не виждам какъв е проблема?

Тема "Водно подово отопление" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: