Страница 1 от 1

Парна инсталация - как се пълни радиатор

Публикувано: ср окт 13, 2021 8:31 pm
от As09
Здравейте, имам парна инсталация на пелетна камина с колектори.
Как мога да напълня един радиатор, в който няма вода?
Имам това в банята, но ми майсторите ми казаха, че е за допълване на налягането https://postimg.cc/0KNfzvhb/474fe291

Re: Парна инсталация - как се пълни радиатор

Публикувано: чет окт 14, 2021 7:54 am
от kozl
Е как разбра, че в радиатора няма вода?
С какъв РС си? Това де си снимал е връзка с водопровода за пълнене и допълване на системата.
Изпълнителите на отоплителната система не ти ли оставиха инструкции колко да е налягането на този манометър при студена инсталация?
А относно радиатора пиши дали има кранчета на входа и изхода. На входа кранчето може да е термо-вентил. На изхода обичайно се ползват секретни (скрити) кранчета, които се отварят/затварят със шестограм.
Ако има и двете отваряш само едното от тях и отвиваш обезвъздушителя на радиатора (дано да има такъв). Радиатора трябва да почне да се пълни, а от обезвъздушителя да излиза вода. Втори помощник през това време следи манометъра на снимката и като почне да спада пуска по малко вода в системата, толкова, клкото да поддържа показанието на стрелката. Щом от обезвъздушитела спре да излиза въздух, а само вода, радиатора се е напълнил.
Ако няма обезвъздушител на радиатора викай тези де са го монтирали да го обезвъздушават. То обезвъздушаването в такъв случай зависи и от начина на изпълнение на тръбите до радиаторите, но аз немам намерение да гадая.

И понеже съм отговорник по топлото на 2 ЕС и осъзнавам, че някои от ползвателите си мислят, че радиаторите са им празни, останали без вода, защото са студени, а се оказва, че не е така.

Re: Парна инсталация - как се пълни радиатор

Публикувано: чет окт 14, 2021 8:54 am
от andy_forresite
С бавно развиване на винта на обезвъздушителя може да се провери какво има в радиатора - нищо, въздух, вода или смесица от последните две. Това е за ръчен обезвъздушител. За автоматичен - просто се натиска игличката, която е на същия принцип като автомобилна гума.
Системата е с разпределителни колектори. Така пише. Значи едната тръбата от топлия колектор захранва радиатор и друга тръба от другия колектор пък връща водата от същия радиатор. Двата колектора имат по един кран. Тези кранчета трябва да се отворят докрай, т.е. да се развият. Един от тях да е затворен и няма да се стопли някой радиатор защото водата не минава по този кръг. При наличие на термоглава й се задава най-високата възможна температура. При наличие на вентил на изхода (ниско долу където излиза тръбата от радиатора) му развиваме винта, болта, крана ... каквото има за развиване. Така водата ще минава безпрепятствено отвсякъде.
Каквото и да се развива по на този радиаторен кръг - студения, се прави бавно, защото водата е под налягане. Водата в системата ще се разпредели поравно между радиаторите - пълните вече няма да са пълни, а празният ще бъде пълен само донякъде. Вече имаме празни места в системата, следователно трябва да се отървем от въздуха. Тук зависи на каква височина са монтирани радиаторите. Ако неработещият е най-високо, тогава в другите няма да влезе въздух. Но ако са на едно ниво, количеството вода ще се разпредели равномерно. Ако са на две нива и неработещият (празният) е от ниско разположените - той ще се напълни за сметка на източването на някой от загряващите се. Задължително ще влезе въздух.
Как гоним въздуха. Отвиваме леко (1,5 оборота примерно) винта на ръчните обезвъздушители по всички радиатори. Тече ли само вода - завива се докрай. Където не тече вода, остава отворен. Отиваме при крана за допълване (от снимката червената врътка), развиваме го малко, не докрай, а малко. Системата трябва да се допълва БАВНО. Отиваме при най-нискоразположения радиатор, защото той ще протече първи след като му е развит обезвъздушителя, и като излезе само вода без мехурчета му завинтваме обезвъздушителя. После при втория прокапал, третия ... и така до последния. Малко ще се намокри в стаята където капе водичката, но едва ли ще е фатално. След като всички обезвъздушители са затворени докрай, тичаме бързо до кранчето за допълване, изчакваме налягането да се покачи до необходимото (поне 1 бар, но може и повече да трябва - 1.2; 1.3;) и затваряме хубаво червеното кранче.
Има вода навсякъде и вече да се пробва системата.