Страница 1 от 2

Ел . двигател -спирачка

Публикувано: ср дек 17, 2008 8:21 pm
от kan4oto72
Един въпрос към електричарите. Как мога да ползвам трифазен асинхронен двигател за спира4ка изобщо възможно ли е .... или има някакво решение схема.... дайте акъл ...

*Мнението е модерирано въз основа на т. 4 от "Общи правила за ползване на форума"

Публикувано: ср дек 17, 2008 8:32 pm
от Милен
Ами кажи първо какво ще въртиш и спираш. И второ, защо реши да го правиш по най-трудния начин.

Публикувано: ср дек 17, 2008 8:33 pm
от Justy
Само с навит ротор. Даваш ротора накъсо. И не можеш да имаш голямо ПВ - не повече от 10 %.

Публикувано: ср дек 17, 2008 9:17 pm
от vankata
Много е просто-дръж го един-два мес.включен,на третия сам щего спреш :-D

Публикувано: ср дек 17, 2008 9:28 pm
от Милен
Ако се даде ротора на късо, мотора ще върти с номиналните си обороти.
За да спре двигателя с навит ротор е необходимо ротора да се включи към предварително оразмерени спирачни съпротивления. Стойноста им е по-голяма от тази на пусковите съпротивления.

Асинхронен с накъсо съединен ротор може да се спре с противовключване. Изключва се и отново се включва но с разменени две фази, после трябва да се изключи отново в момента на спиране, преди да се е развъртял обратно. Схемата е сложна и това е най-тежкия режим на работа за асинхронен двигател. Възможен е при малки мощности.

Ама спиране с двигателя си е отживелица, освен ако не е комбинирано с някакво електронно управление (честотно или векторно регулиране на скороста).

Между другото има телферни асинхронни двигатели с конусен ротор и вградена спирачка. При спрян двигател ротора се измества от една пружина аксиално назад и се зацепва спирачката която е на задния капак. При включване на двигателя ротора се измества напред, освобождава се спирачката и се завърта нормално. Такива се правят във Велико Търново - http://www.elmot-bg.com/bg/motorkkt.html

Публикувано: ср дек 17, 2008 9:35 pm
от Justy
Милене, вече губя форма - ротор накъсо с противовключване е много рисковано, особено при чести спирания. А за навития ротор - не беше ли с подаване постоянно напрежение на ротора.

Публикувано: ср дек 17, 2008 9:58 pm
от Милен
Не рисковано, а направо опасно. Така ще се растресе и изръмжи мотора че ще го откаже от подобни опити.
Подаването на постоянно напрежение е разновидност на опасния метод. Вместо разменяне на две фази се подава постоянно напрежение като тока трябва да е с 30-40% по-голям от номиналния. Ама не си е работа става още по-сложно.

На навития ротор като му намаляваме съпротивленията до нула се развърта плавно от малка скорост с голям момент до номиналната си скорост. Обратно като увеличаваме съпротивленията скороста намалява. Обикновенно с добавянето на още една група съпротивления освен пусковите се осигурява спирането. В този случай тия резистори по добре да си ги сложи в къщи. Ще греят като печка :lol:

Публикувано: чет дек 18, 2008 2:11 am
от Johny
Крановите двигатели са с навит ротор и се управляват чрез доп. съпротивления в роторната веерига. Комутира се с контролер. Когато сменяш посоката си е живо противовключване. Редно е да се каже, че не става от раз, но времето е колкото да преместиш ръчката на контролера от една позиция в друга, при което той преминава през нула.
Има схеми с кондензаторно спиране в статорната верига.
Вече има и компактни електронни устройства за управление на асинхронните двигатели:
http://www.politech-privod.ru/?id=40
http://www.germany-electric.ru/52

Публикувано: чет дек 18, 2008 7:22 am
от lyki
Питащия така и не се обади повече какво ще спира.
Няма смисъл при трифазни двигатели от гадаене ,хората отдавна са измислили с конусни ротор и статор.
Работил съм с такива на фирмата DEMAG чудесни и имат всякакви разновидности по мощност ,обороти и захващане.
При монофазните там вече е проблем,виждал съм във едни военни задвижки за мишени на изхода на валчето малка плоска шаиба обвита с пластина(обкована с нещо като кече за спиране) която в единия край се задейства от ел,магнитна бобинка включена паралелно на захранването.

Публикувано: чет дек 18, 2008 7:42 am
от sek.1
В работата имаме един севернокорейски струг който няма механичен съединител обръщането на хода и спирането става с двигателя с два контактора и един трипозиционен ключ за да спре бързо просто за малко включваш обратния ход и така стотици пъти на ден от 1986 година насам и двигателя никога не е изгарял.