Страница 1 от 5
Лаишки въпрос за заземяване
Публикувано: вт сеп 08, 2009 4:23 pm
от capri77
Здравейте,
Предварително се извинявам за лаишкия въпрос.
Та когато човек докосне фазата би го ударил ток защото веригата се затваря през тялото на човека и земята. Доколкото знам веригата е заземена при трафопоста. Та въпросът ми е защо е необходимо това заземяване в трафопоста, в смисъл защо земята въобще трябва да е част от веригата. Мисля си, че ако не беше така, нямаше да има нужда от заземяване/зануляване на консуматорите, ДТЗ итн.
Сигурен съм че има причина, но питам от любопитство
Благодаря
Публикувано: вт сеп 08, 2009 6:39 pm
от zz_stefanov
Не мисли, че ако едната линия не е заземена няма да има напрежение спрямо земята. За пример ще дам един монофазен агрегат на който не е заземен нито единия извод, като пробваш и двата извода фазомера си свети.
Именно заради това едното се заземява, та корпусите на уредите да не са под напрежение при утечка (при двупроводна инсталация). При 3/5 проводните инсталации е прибавен допълнителен проводник за заземяване. Той осигурява допълнителна сигурност и сработването на ДТЗ при утечка.
Публикувано: вт сеп 08, 2009 7:01 pm
от lz1wvm
Много точно обяснение.

Re: Лаишки въпрос за заземяване
Публикувано: вт сеп 08, 2009 7:35 pm
от stefan_gb
capri77 написа:
[quote="capri77"] Доколкото знам веригата е заземена при трафопоста. Та въпросът ми е защо е необходимо това заземяване в трафопоста, в смисъл защо земята въобще трябва да е част от веригата.
Не мисля че е много точно обяснението и примера даден от колегата zz_stefanov.
Трябва да рзграничим понятията като мрежово напрежение междо L и N и напрежение създадено от източник галванично раделен от мрежата. Трафопоста не е с изолиран звезден център, а заземен.
В трафопоста има понижаващ трансформатор които има 3 вторични намотки свързани в звезда и този звезден център ти е именно проводник N , и напрежението междо него и всяка фаза е 220-230V а междо фази 380-400V. Ако неизползваш този проводник няма как да имаш ток с това напрежение.
Заземителя е повторител на проводника N, тои е тоководящ и защитен
Ако следищ темата capri77 и влезе Милен сигорно ще го обясни по добре от мен

Публикувано: вт сеп 08, 2009 8:23 pm
от Милен
Публикувано: вт сеп 08, 2009 8:30 pm
от lz1wvm
stefan_gb не се задълбавай излишно.Корпуса на агрегата не е от пластмаса...намотките в него също.Както и да го погледнеш сравнението си е логично.

Публикувано: вт сеп 08, 2009 9:11 pm
от zz_stefanov
Милен написа:Като нагледен материал това е достатъчно http://www.schneider-electric.bg/docume ... ystems.pdf
Да, но трябва да се разбере. Вчера се човърках в инсталация на сграда от преди 1944

. Била е без неутрала(по скоро с незаземен център, че таблото откъм входа си е трифазно), после го заземили, но оставили предпазителите по нулите. Преди тези предпазители са пазили не само от късо между двата проводника, а и между който и да е и земята. Сега тяхното наличие създава опасност от удар от ел ток.
Много селски къщи и сега са така.
Публикувано: ср сеп 09, 2009 3:35 am
от bonjyr89
"Та въпросът ми е защо е необходимо това заземяване в трафопоста, в
смисъл защо земята въобще трябва да е част от веригата. Мисля си, че ако не беше така, нямаше да има нужда от заземяване/зануляване на консуматорите, ДТЗ итн. "
Забавен въпрос
Земята винаги е част от веригата.
Re: Лаишки въпрос за заземяване
Публикувано: ср сеп 09, 2009 5:40 am
от 2v6
capri77 написа:Здравейте,
Предварително се извинявам за лаишкия въпрос.
Та когато човек докосне фазата би го ударил ток защото веригата се затваря през тялото на човека и земята. Доколкото знам веригата е заземена при трафопоста. Та въпросът ми е защо е необходимо това заземяване в трафопоста, в смисъл защо земята въобще трябва да е част от веригата. Мисля си, че ако не беше така, нямаше да има нужда от заземяване/зануляване на консуматорите, ДТЗ итн.
Сигурен съм че има причина, но питам от любопитство
Благодаря
Заземяването се прави за по-голяма безопастност.
Примерно може да си сложиш разделителен трансформатор след електромера. Включваш печката - няма никакви проблеми

Дори да пробие единия извод към корпус няма да има опасност от токов удар
Ако включим обаче още един уред и на него даде на корпус другия извод на трансформатора и човек се хване за двата уреда
А когато кабелите са дълги задължително правят капацитивна връзка към земята, така че и без да е заземен единия извод на трансформатора в трафопоста има възможност за протичане на токове към земята.
Публикувано: ср сеп 09, 2009 10:03 pm
от alsted
@2v6, може да те "гръмне" 220V, но може и да не те...зависи дали едноименни или разноименни краища са дали на корпус.Виж при трифазните, ако пробивът е между различни фази тогава ще те "тресне" 380V, което напрактика е доста по-опасно.Това доста ми се струва, че е и причината изобщо за заземяването.Дълбоко в себе си обаче съм убеден, че при развързан звезден център на трансформатора НН и особено при наличието вече на дефектнотокови защити безопасността би била по-голяма!Работех като поддръжка в завод, където една цяла машина за производство на хартия, беше реализирана с развързан звезден център-впечатленията са ми основно в положителна насока.