Страница 1 от 3
Разстояние между заземителни колове ?
Публикувано: чет фев 18, 2010 9:41 pm
от stevebradata
Искам да попитам имам следната ситуация. заземителния триъгълник ми се намира от единия заземителен кол на горния ред на около 3 метра а от долния на около 3 метра. Някъде ми минава през главата че трябва разстоянието между заземителните колове да е минимално 2 пъти дължината му за да не се припокриват зоните. Дали найстина има такова нещо за да знам дали да местя триъгълника дали с наредба е определено това място или и така няма да имам проблем със съгласуването за напред
Публикувано: чет фев 18, 2010 10:25 pm
от Милен
Които ти каже еди колко си метра няма да е прав. Разтоянието се смята по методиката за изчисляване на заземители. За да правиш някакви сметки ти трябват например и специфичното съпротивление на почвата което трябва да се измери на самото място.
А иначе ориентировъчно колкото е по-голямо разтоянието толкова по добре и евентуалното застъпване на зоните на отделните заземителни колове е по малко и съответно и съпротивлението ти е по малко. Според мен ще е по добре трите заземителя в триъгълника да ги наредиш в линия по средата между двете крайни вериги. Така ще са на максимално възможното разтояние между тях. А колкото до разтоянията в между коловете в линията поне 2 или дори 3 дължини на кола.
Какви са тези заземители, за кави мрежи са и какво заземяваш толкова усилено.
Публикувано: чет фев 18, 2010 10:35 pm
от stevebradata
това е за фотоволтаичен парк този триъгълник е единия има още един които е за мълниезащитата както и това дето съм дал на реда с кръгче за заземяване е на фундамента на конструкцията за панелите. На всеки ред имам по 6 фундамента и под всеки имам кол той е на билбочина около 1,5 под кота нула и там се набиват коловете по един за всеки крак. Те помежду си са свързани и всичките ми 9 реда са свързани с триъгълника този и другия които е за мълниезащитата . Там съм хванал и ГРТ- то както и трафа неговото заземяване.
Публикувано: чет фев 18, 2010 10:42 pm
от Милен
Работата е сериозна и си има проект от който не трябва да се отклоняваш. Внимавай особенно с трафа ако по проект не са обединени с тези от уредбата не ги обединявай, ако са обединени и така е начертано и някой се е подписал под това нямаш грижи. И изобщо за да нямаш грижи караш като е по проекта без да си правиш рационализации.
Къде е този фотоволтаичен парк който строите, каква мощност е и с какви панели коя фирма го прави дай малко повече информация.
Публикувано: чет фев 18, 2010 10:50 pm
от stevebradata
Парка е в божурище и ще е за около 100 Кв панелите ще са на Шуко MPE 220Wp SP04 . А колкото до проекта той не е още готов правим го в момента а мен ми беше просто интересно за външното си има проектант който ще го направи и ще си заземи и трафа и всичко , но аз за себе си мисля земното на трафа да не до обединявам с останалото земно , но ще почета още малко да видя какво ще се получи. Но ми се върти през главата че един специалист по заземяване и мълниезащита

нещо говореше, че и заземяването на трафа трябва да се свърже с останалото земно.
Публикувано: чет фев 18, 2010 10:58 pm
от Милен
Изчакай проекта да стане готов и тогава действай по него на сигурно.
Публикувано: чет фев 18, 2010 11:10 pm
от ivo_dedko
Милен написа:Изчакай проекта да стане готов и тогава действай по него на сигурно.
След като направиш всичко по проекта, задължително викни лицензирана лаборатория която да направи измервания и да ти даде протокол.
Виж как е в проекта, но според мен ще е по добре да се направи с дълбочинни заземители.
Публикувано: чет фев 18, 2010 11:19 pm
от Милен

Без протоколи от лаборатория (вече Орган за контрол от вид С) нама кой да им пусне обеката в експлоатация.
Публикувано: чет фев 18, 2010 11:25 pm
от ivo_dedko
Милен написа:
Без протоколи от лаборатория (вече Орган за контрол от вид С) нама кой да им пусне обеката в експлоатация.
Това имам предвид и аз.

Публикувано: пет фев 19, 2010 3:24 pm
от duudah
От това което ти чета ми се стува че прекаляваш с тези заземители
9 реда, всеки с по 6 фундамента със заземител с други думи 50 и кусур заземителя. Заземяването на трафа и на централата ми се стува по-логично да са свързани.. най-малкото ще се получи по-добро ниско съпротивление и по-голяма площ на разсейване. Вече инверторите ако са в табла на гърба на панелите има логика нулата от тях да се заземи на всяко табло. Ако не са свързани може и да се получи някаква потенциална разлика, която не знам до какво ще доведе. Впрочем проекта за ниската страна също трябва да е от проектант и да си е подпечатан.
Дай си емайла и ще ти пратя една книжка където е обяснено как се подобрява заземлението и има едно номограма с която да пресмяташ ориентировъчно такива неща. Много е важно при такова проектиране да знаеш съпротивлението на почвата... по мои наблюдения в практиката когато не се знае съпротивлението на почвата пишат по-малко заземители и после слагат колкото са необходими.
После чисто практически ти каквото и да си мислиш и както и да го проектираш ако при изпълнението заземлението ти не излезе по някаква причина се слагат допълнителни колове докато излезе. По принцип се набиват коловете по проект, защото не можеш да минеш без броя, който е определен ако искаш да спазваш проекта и после да извикаш орган за контрол да ти го измери на момента и да ти каже още колко кола да забиеш докато работниците са ти още там, но като стигнеш до този момент ще си говорим пак ;)
поздрави
Милен