Страница 1 от 3

Тема за начинаещи

Публикувано: вт яну 08, 2013 10:14 pm
от soton
Ще я караме като в училище:
ПЪРВИ УРОК
Който не знае закона на ома да си ходи дома.Тази максима важи за всички, дето изобщо уважават техническите науки.Който не го знае:http://ucha.se/watch/548/Zakon-na-Om.А за да го разберете на практика правите следната постановка на масата:
1.вадите трите батерийки от една запалка и светодиода,като преди това посещавате Илиенци и си купувате най - тъпия евтин китайски мултицет(няма да ви е яд ако го изгорите).
2.Премервате напрежението на всяка от трите батерийки,а след това и на трите заедно,като гледате да са свързани правилно последователно - трябва да е някъде около 4.5 в.(три по 1.5).
3.Свързвате диода така,че да светне(ако го свържете наопаки няма да свети и няма да изгори)
4.Докато свети премерете напрежението върху диода, а ако искате и тока през него.Това всъщност е и напрежението,което дават батерийките.

Сега сядате и почвате да мислите:научили сте няколко важни неща от практическата електроника.
1.Напрежението на батерийките от този тип е около 1.5 в.без товар,но като ги натоварите то спада.
2.Измереното напрежение върху светещия светодиод е неговото работно напрежение.Ако сложите друг цвят диод то ще е друго защото другия диод може да има друго работно напрежение.То е дадено в спецификацията на всеки диод.Ако свържете още един диод последователно на първия няма да светнат и двата - това е защото работното напрежение на сумата от двата диода е по голамо от напрежението,което отдават батерийките.
3.Ако сте измерили тока научавате,че това е работния ток на диода


За днес стига.За домашно може да премерите колко е напрежението върху бушоните в таблото(между двете винтчета - от горе и от долу):ще ви учуди резултата,ама за него ще говорим следващия път.И не забравяйте да превключите мултицета на положение"променлив ток"!

Веднага се намери някой да напомни че трябва да се каже "напрежение" а не ток,това добре говори за тези дето се интересуват - значи внимават.Тука може малко да се занимаем с този уред дето се нарича "мултицет".За да не се чудите понякога защо се появяват странни резултати от някое измерване никога не забравяйте,че каквито и да са тези уреди,колкото и да са скъпи,те винаги мерят ТОК.Там на входа на тези джаджи има няколко последователно свързани съпротивления през които протича ток,който по закона на Ом създава спад на напрежение,което се обработва след това и се появява на екранчето.
Закона на Ом,както и закона за всемирната гадост винаги е в сила - не се мъчете да търсите начини да го излъжете,няма да успеете!Ако сте измерили напрежението върху "бушоните",както сме свикнали да наричаме предпазителите,сте видяли че то не е нула и това също трябва да го помните.Например ако имате от стария вид спада върху тях може да достигне 5,6,7 и повече волта,което умножено по тока през тях е една загубна мощност,която вие си плащате всеки месец и се чудите защо изчисленията ви не съвпадат съвсем с показанията на електромера.Разбира се това важи и за съвременните автоматични предпазители,но не в такава степен,особено ако са от реномирана фирма.Появиха се в тъговската мрежа всякакви ментета - внимавайте как са изписани имената на фирмите върху тях:например MULTI 9,какъвто е надписа на предпазителите на МЕРЛИН ЖЕРЕН ,може да го срещнете като"MULITI 9" и разни други варияций.Те на вид са абсолютно същите,но като качество са безобразни.Един от сигналите че даден предпазител е некачествен е ако жужи или е топъл.
Да продължим с въпроса за спадовете:
Има един закон от физиката за запазване на енергията,тя не може да изчезне а само да се превърне от един вид в друг.В запалката има 3 батерийки по 1.5 в.,което прави 4.5 в.(не винаги точно)а светодиода има работно напрежение определено по ниско.Защо не изгаря? - защото батерийките също имат собствено съпротивление и когато протече ток през тях тяхното напрежение спада,в случая точно толкова,колкото е работното напрежение на диода.Ако замените тези батерийки с някакъв мощен източник на напрежение диода веднага ще изгори.
По надоло някой питаше дали 9 волтовите батерийки тип "Крона" имат голямо вътрешно съпротивление;всички източници имат някакво и за да го открием трябва да го премерим и понеже това не е лесна работа е по просто да го сравним с някое друго и така да съдим за качеството на дадена батерийка например.Като се говори за качествени стартерни акумулатори,каквито са тези в автомобилите,срещаме между рекламните глупости и един параметър:стартов ток.При два акумулатора с еднакъв капацитет този ,който има по голям стартов ток има съответно по ниско вътрешно съпротивление.Щом искате да знаете колко е този параметър за извстните източници на ток попитайте Google за "internal resistance" и там в картинките ще намерите всичко.Само за пример трябва да знаете,че едни от най-добрите акумулатори в момента са Lipo (litij-polimer),които позволяват разряден ток около 20-30-40 и повече пъти собствения капацитет,което значи, 50 а/ч акоумулатор може да отдаде 1000 - 4000 А.За сравнение вашия автомобилен акумулатор се счита много добър ако отдава 300 - 500 А.Вътрешното съпротивление на литиевите акумулатори е от порядъка на единици милиома.
За да проверите една батерийка дали е читава обикновено мерите напрежението,но това не съвсем показателно за състоянието и.Най добрата батерийка е тази,която отдава най голям ток,което означава,че има най-ниско вътрешно съпротивление.Вземете еднакви батерийки или акумулатори прясно заредени.включете мултицета на ПОСТОЯНЕН ТОК на максимален обхват и премерете тока на късо на всеки акумулатор или батерия - има разлики нали!
Още малко за спадовете,понеже те повечето пъти са си чиста загуба.На последък много модерни са луничките и то тези на 12 в.Много хора си правят сами осветлението с тях и непрекъснато питат по форумите защо лампичките светят различно или по-слабо и т.н.Виновни са спадовете:спомнете си закона на Ом и сметнете тока през една такава лампичка,напримар 24W при 12 V тегли 2А.Сега си преставете че свързвате две такива ламбета паралелно,като втората е на разстояние 5 м.от първата.Включвате и виждате че втората свети малко по слабо от първата,която е близо до трафа.Вземете мултицета и с дълги проводници премерете спада върху проводниците между двете лампички- ще видите че не е нула и ако са тънки жичките ви той ще е доста голям.Кофти,но това значи да увеличите диаметъра на проводниците.

Темата за спадовете е безкрайна и заема почти половината от всички дискусий и анализи в електрониката,та за това още има какво да се говори.
Едни от най често срещаните въпроси касаят изправителите:почти всеки се е срещал с този проблем.За да разберете ведъж за винаги какво представляват изправителите ще разгледам един полупроводников диод.Вземете един какъвто и да е диод и го свържете в най простата верига - батерийка,лампичка и диодче.С мултицета премервате напреженията върху всеки от трите екемента.Ако сте свързали правилно диода ламбето ще светне и върху него трябва да се появи напрежение,което заедно с това върху диода ще е точно равно на напрежението на батерийката.Тока през трите е еднакъв и е причината за тези спадове,които определят мощностите разсеяни от всеки елемент.Полезната работа тока върши в лампата,а тази в диода си е чиста загуба.Счита се усреднено,че спада върху диода е около 0.7 в.Изнамирате една графика на вилтамперна характеристика на полупроводников диод и я разглеждате внимателно.Там се вижда,че горе в дясно има едно завойче при около 0.7 в.след което става стръмна,което означава,че след тази точка колкото и да увеличавате тока през диода спада върху него остава почти постоянен.Тази част се използва за режим като стабилизатор на ток.
Значи като резултат от измерването откриваме една загубна мощност,която се разсейва от диода,а тя никак не е малка:например при ток 10 А тя е около 7Вт,което вече е проблем,защото тя трябва да отиде някъде.В справочника за този диод пише колко вата може да разсее той със и без радиатор.Повечето хора си мислят че като увеличим радиатора още и мощността също ще се увеличи,да ама не-максималната мощност,която е дадена в справочника е при безкраен радиатор и идеални топлопреносни характеристики,което е в кръга на фантазията.
Същата характеристика имат и тиристирите и транзисторите при отпушено състояние.
Как да намалим тази паразитна мощност?
Сега за сега в света не е намерено друго решение освен да намалим тока през диода и да работим в онази част на характеристиката,която е преди завойчето,в хризонталния участък.И това се прави просто като се свързват паралелно много диоди.Това може да си го проверите като свържете много диоди.Ще забележите ,че колкото повече са диодите,толкова по нисък е спада върху тях.Всичките тези мощни диоди,дето се произвеждат от фирмите в същност се състоят от много полупроводникови преходи върху една подложка.

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: вт яну 08, 2013 10:43 pm
от sstefanov
Последователно на диода свържете резистор около 100 ома, за да ограничи тока. Все пак батерийките дават 4.5V, а диода се пали на около 3V. При 4.5V през диода ще протече доста голям ток, който може да го изгори.

Освен това напрежение не се мери на "променлив ток" :!:

Моля, когато пишете за начинаещи да се съобразявате и с подробностите, защото иначе на съвестта ви ще тежат изгорели уреди, части и др. неща.

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: ср яну 09, 2013 12:13 am
от Junak
sstefanov написа:
Последователно на диода свържете резистор около 100 ома, за да ограничи тока. Все пак батерийките дават 4.5V, а диода се пали на около 3V. При 4.5V през диода ще протече доста голям ток, който може да го изгори.
:? А защо не изгаря, когато е в запалката :shock: Напрежението пак трябва да е къде 4.5V. :?

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: ср яну 09, 2013 12:17 am
от sstefanov
Защото в запалката батериите са слаби (с голямо вътрешно съпротивление) и под товар отдаваното напрежение бързо спада.
В условието не пише какви са батериите и ако се използват, например нови AA алкални батерии без резистор, диодът бързо ще замине. Може да го пробвате :)

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: ср яну 09, 2013 12:19 am
от Junak
Ааа, пише, пише...

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: ср яну 09, 2013 12:22 am
от sstefanov
Вярно пише, не съм го прочел внимателно.

Е, казах ви как ще стане и с други батерийки. :)

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: ср яну 09, 2013 6:20 pm
от Luiji
Ей такава тема търсех от много време :prayer: :supz:

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: ср яну 09, 2013 7:30 pm
от a3ot
Зад.2:
Има ли значение, коя фаза поред ще се свърже към определен уред(двигател)?
Сборно ли се определя напрежението? - 1+2+3 =380в?
а) 1(2,3)+N=?
б) 1+2(2+3, 1+3)=?

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: ср яну 09, 2013 8:39 pm
от shadow__01
a3ot написа:
Зад.2:
Има ли значение, коя фаза поред ще се свърже към определен уред(двигател)?
Сборно ли се определя напрежението? - 1+2+3 =380в?
а) 1(2,3)+N=?
б) 1+2(2+3, 1+3)=?
Каква е целта на задачата?
При трифазен двигател има значение за посоката на въртене. Иначе се води 3x380V. Не се събират, делят или каквото и да е друго.

Re: Тема за начинаещи

Публикувано: чет яну 10, 2013 10:48 pm
от soton
Тука начинаещи наричаме хора с образование но без практика,а такива като теб ще наричаме "нищо не знаещи".За да вденеш поне малко питай за тези си въпроси Уикипедията и после тука.