Страница 1 от 1

Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: съб апр 13, 2013 10:55 pm
от MrMurdjo
Опитвам се да помогна на един приятел с проблем в машина, която не е в София. Сама по себе си е компресорна станция някаква, с микропроцесорно управление. Последното няма отношение, проблемът е силов.
Машината се захранва от трифазната мрежа през трансформатор 1 КвА или повече. От него се подават 230 в към електроника и изпълнителни устройства - вентили и контактори. Изглежда е проектирана да се захранва и със 115 в.
Проблемът е един трансформатор, захранващ електронната част.
Оригиналният има първична намотка от две секции по 115 в. Начало край, начало край излизат на един куплунг и в зависимост от замостяването там трафът работи или на 230, или на 115 в (двете секции в паралел). Едната секция е изгоряла. По косвени данни (максимални токове на стабилизаторите на напрежение към електронната част) ни изработиха подобен, даже и малко презапасен. (Оригиналният е запоен директно на печатната платка и такъв вече не може да се достави от никъде, затова присадих куплунг и новият траф се включва там, като самият той е монтиран отделно в таблото.) Напреженията излязоха, електрониката заработи, но ... първичната (пак едната секция) отново изгоря.
Електрическата схема не е подробна, но все пак се вижда, че част от контролните устройства (сензори за положение на пропорционален клапан, за налягане на масло и т.н.) се захранват със 115 в и те идват точно от куплунга, където става замостяването на двете секции и по-точно от едната секция (която гори).
Въпросът ми е: срещали ли сте подобно решение - първичната да се използва в автотрансформаторен режим за получаване на 115 в между средата и единия извод към 230 в.?
Ако разсъжденията ми са вярни, и някой не е правил рационализации, то остава някои от тези продполагаемо маломощни консуматори да товари едната секция и от там тя да гори.
Просто искам да си сверя часовника с хора, които се занимават с ремонт и поддръжка на подобни машини, ако има такива сред нас.

Re: Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: съб апр 13, 2013 11:08 pm
от MIRO_073
Щом е бил директно на платката е с малка мощност. Според мен директно късо би го изгорило като начало на анализа. Проверете бобините на клапани и каквото там има като консуматор на изгарящата секция. Може и да направите и два отделни трансформатора на 230/115V и да замените съществуващия.

Re: Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: съб апр 13, 2013 11:43 pm
от gogo7777
По 115 волтовата верига има укъсено реле или електромагнитен клапан.

Re: Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: нед апр 14, 2013 9:08 am
от pansim
Не знам доколко ще е полезно моето мнение, но категорично съм за два отделни трансформатора.
И колегите са прави - трябва нещо да го товари в 115 волтовата част, щом два пъти вече гори.

Re: Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: нед апр 14, 2013 12:24 pm
от MrMurdjo
Благодаря за отговорите. Наистина изводът се натрапва от самосебе си, че нещо товари там намотката. По-скоро, понеже не се занимавам пряко с такива машини, малко ме учуди решението от къде да вземат тези 115 волта. Самият оригинален трансформатор е произведен някога от HAHN (Германия) в стандартен размер на сърцевина, кутия и растер, по техния асортимент за 35 вА, но е навит по спецификации на клиента, не е серийно производство.
Напоследък се загледах по още две машини, използвани в промишленото производство. И двете се захранват от трифазната мрежа, и двете имат много мощни собствени трансформатори, които развързват машината от нея и дават набор от напрежения - 24, 115, 230 волта. Вероятно това е стандарт и изискване към такива машини, имам предвид галваничното развързване от ел. инсталацията.
Аз също обмислям вариант за отделен траф на 115 в, но ще трябва да се прекрояват някои връзки на самата машина. До тук съм съхранил 1:1 свързването, само трафът е изнесен извън платката.
Тъй като от куплунга за захранване на трафа се отвежда 230 в, към множество релета на самата платка, а освен това на нея има и полупроводникови схеми за контрол и обратна връзка дали дадено устройство е включено (реално през него протича ток), се опасявам, че довеждане на 115 в от друго място може да наруши работата им.

Re: Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: нед апр 14, 2013 4:31 pm
от lecki
Сложи предпазител преди съответните консуматори
като стоиноста му около номиналния ток в първичната намотка.
Измери съпротивлението на консуматорите, както казаха
може да има късо някъде.

Re: Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: нед апр 14, 2013 5:47 pm
от PCL82
Това да се ползва първичната намотка в автотрансформаторен режим не е нестандартно решение. Има го в повечето стари магнетофони и грамофони от ламповата и началото на транзисторната ера. Първичната намотка захранва моторчето на грамофона/магнетовона, което често е за 110/127В, а трансфорамторът може да се превключва на различни мрежови напрежения.

Сложи предпазители във всички вериги както те посъветваха, стига изключването на някоя верига да не съсздава опасност за хората, машината или процеса. Това трябва много добре да се обмисли!

Re: Питане към колеги, занимаващи се с промишлени машини

Публикувано: пон апр 22, 2013 9:15 pm
от MIRO_073
Колега MrMurdjo какво стана с машината?