Страница 1 от 4

сериен правотоков двигател

Публикувано: пон фев 08, 2016 2:36 pm
от кандид
Имам проблем с разбирането на работата на сериините правотокови двигатели на празен ход.Изчел съм доста неща по въпроса,но все още не мога да разбера по същество как така нямат ограничение в максималните си обороти на празен ход.Може ли някой колега с повече познания от мен по въпроса да ме ориентира?

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: пон фев 08, 2016 4:21 pm
от todortv
Това разбира се е теоретично, като се пренебрегнат електро-механичните загуби.
По принцип такива мотори не трябва да се ползват с ремъци или да се пускат на празен ход.
Защото възбудителния ток е и ток на котвата. Когато няма товар(теоретично), тока ще започне да клони към нула, респективно и магитното поле на възбудителната намотка и оборотите (теоретично) нарастват безкрайно.
На практика оборотите могат да нарастнат до толкова, че да е опасно за механичната конструкция.

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: пон фев 08, 2016 11:42 pm
от pipilica
Ми скоро пробвах тая теория с един сериен генератор от тия старите, Г-нещо си, да проверя кво ще стане. Ми нищо не стана, стига до едни оброти и до там даже го мъчих и на 24 и на 48 волта вдига още малко обороти и грее доста, ма чак да се разхвърчи ротор и да е опасно няма такива работи. Е такова динамо, намотка в статора и намотка в ротора, естествено че изведох изводи от всички намотки и ги вързах серийно.Изображение
Ся не знам каква е точно разликата с мотор ма нищо не пречи да се пробва, ако набере опасни обороти го спираш.
Каква ти е идеята, да не си чел в Мазето по въпроса.

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: вт фев 09, 2016 7:04 am
от ArturDent
pipilica, това старо моторче има триене на лагерите и съпротивлиение от вентилатора за охлаждането.
т.е. не е идеалния празен ход.
Просто в един момент, на определени обороти, е постигнат баланс между енергията за задвижване и механичното съпротивление....

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: вт фев 09, 2016 11:20 am
от кандид
Tочно това е което не разбирам-къде е границата между теоретично и практическо.Казваш мотора може да достигне обороти които са опасни за механическата му конструкция.Но за един мотор това може да са 10000,за друг20000,за трети30000 оборота в минута.При ток,клонящ към нула имали нещо друго,което да ограничава оборотите на празен ход?Какво изобщо се крие зад термина-няма максимални обороти на празен ход ?

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: вт фев 09, 2016 4:24 pm
от todortv
кандид написа:
.....При ток,клонящ към нула имали нещо друго,което да ограничава оборотите на празен ход?Какво изобщо се крие зад термина-няма максимални обороти на празен ход ?
Триенето. Мощността на мотора.
При наличие на триене имаме товар и тока не е нула.

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: вт фев 09, 2016 5:42 pm
от vandu
Само да вметна. С намаляването на тока полето не се увеличава, а намалява.

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: вт фев 09, 2016 6:46 pm
от кандид
Защо тогава,както сам казваш се приема,че тези мотори не трябва да бъдат пускани без товар или да работят с несигурни предавки напр ремъчни?Щом има триене и полето намалява-не би ли следвало мотора да спре сам или поне да се установи на някаква постоянна скорост?

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: вт фев 09, 2016 10:11 pm
от fbr
Абе зависи, я пусни един стартер без товар и глей кво става.

Re: сериен правотоков двигател

Публикувано: ср фев 10, 2016 1:33 am
от pipilica
Ми пускал съм и стартер и пак не може да се разпадне, може да завлекат фтулките да опечеш намотките може да се прецака колектора. За по-малко от минута набира доста високи обороти и почва да грее, според мен няма и 5000 оборота, за сравнение ползвам колекторен мотор от пералня, той ако знаеш кви обороти прави на празен ход не е истина, и пак не се разпада.
Е то зависи колко време го мъчиш все пак.
ArturDent написа:
pipilica, това старо моторче има триене на лагерите и съпротивлиение от вентилатора за охлаждането.
т.е. не е идеалния празен ход.
Просто в един момент, на определени обороти, е постигнат баланс между енергията за задвижване и механичното съпротивление....
Лагерите ги бях промил с бензин да няма съпротивление и нямаше перка, опита го правих щото и на други места бях прочел тая теория та за това се занимавах с глупости, пък не ми се дават излишни пари да купувам мотор за някви опити. Освен това го напънах на цели 48 волта което доста над допустимите за него.
Ако някой има такъв мотор мое да пробва.