71evin написа:Благодаря за отговорите. Такава ли трябва да е бобината https://www.niva-faq.msk.ru/tehnika/ele ... ig/z_2.gif
На снимките е показана обикновена индукционна бобина с отворен магнитопровод.
Индукционните бобини с отворен магнитопровод не стават, защото имат голямо омическо съпротивление - 3,5 - 4 Ома. Падът върху тях ще е голям и загубите съществени. Бобините със затворен магнитопровод са нискоомни - 0,3 ...0,5 Ома, като за променливия ток тяхното съпротивление е главно индуктивно. Освен това обикновените бобини са автотрансформатори, което означава, че има галванична връзка между първичната намотка и високоволтовата. Двуизводните със затворен магнитопровод са трансформатори с отделни намотки. В автомобилните двигатели тези бобини правят две искри - едната в цилиндъра, където има компресия, а другата в съответния цилиндър, където следва изхвърляне на изгорелите газове, Тъй като изгорялата газова смес е йонизирана, нейното съпротивление е ниско и енергията отделена от искрата там е малка, докато в цилиндъра с компримирана, дисперсна, бензино-въздушна смес съпротивлението на аерозола е високо и основната енергия се отделя в тази искра. Тъй като токът за двете искри е еднакъв по големина, но напрежителният пад е различен, оттам и мощността е различна. Времето за горене на двете искри също е еднакво, но двете енергии са различни. Вторичната намотка на тези бобини е сравнително голяма - към 3 кОма.
Спомените ми са отпреди 35 години и повече, когато в КЕАЗ Пловдив се правеше опит за внедряване на високоенергийни запалителни системи, като тогавашните образци на бобини ги правехме в Елхово.
Ето една такава бобина, останала от миналите времена на веселия славен турнир в Ашби де ла Зуш, която беше правена в КЕАЗ Пловдив от инж. Траянов (Мир на праха му!). Тя разбира се не е двуизводна, а автотрансформаторна:
Прикачен файл:
![IMG_2641[1].JPG](./download/file.php?id=117262)
IMG_2641[1].JPG (40.4 KиБ) Видяна 2210 пъти
При голям ентусиазъм високоволтова, нискоомна бобина може да се направи и самостоятелно вкъщи, но има особености. Ползва се "Ш" образен магнитопровод, като макарата се изработва от стъклотекстолит с по-дебела основа. Вторичната се прави секционирана чрез допълнителни фланци от стъклотекстолит, а секциите са винаги четен брой. Цялостният каркас се обмазва допълнително с епоксидна смола. В основата на вътрешните преградните фланци на всяка секция предварително се прави отвор към съседната секция за връзка между тях. При навиването на секционните бобини началото на нечетните се извежда през тези отворите на дъното към четните. След навиване на секцията проводникът се прекъсва и започва ново навиване, като се почне от началото на навитата вече секция, което начало е изведено в дъното на съседната. Особеност е, че посоката на навиване е ОБРАТНА спрямо първата. Тоест, четните секции се навиват в една посока, а нечетните в обратната. По този начин отделните секционни бобини се свързват последователно в електромагнитно отношение, но галванично те са свързани дъно към дъно и връх към връх. Това предотвратява близостта на разнопотенциални проводници в една секция. При четен брой секции началото и краят на цялостната намотка винаги са отгоре на макарата.