Страница 1 от 1

зависимост на тока от честотата

Публикувано: пет фев 18, 2022 9:20 am
от Stefan88
Здравейте , търсих доста в нета, както и в наръчника на Клиссаров , но не успях да намеря зависимост на големината на тока от честотата.Питането ми е практически насочено например имаме един ел. двигтел (помпа , вентилатор или нещо такова) , с помоща на честотен инвертор вдигаме честота на 60 hz , а напрежението остава номиналното. Какво ще се случи при тази ситуация. Дали мотора ще вдигне ток , или по някакъв начин ще облекчим работата му.

Re: зависимост на тока от честотата

Публикувано: пет фев 18, 2022 9:51 am
от fbr

Re: зависимост на тока от честотата

Публикувано: пет фев 18, 2022 12:00 pm
от Hursa
Мисля, че не е коректно така зададен въпроса. Ел двигателя вероятно е асинхронен. Вдигането на честотата ще увеличи оборотите му. Така ще се увеличи отдаваната мощност, тъй като задвижваната машина ще "черпи" повече механична енергия. (Поради повишените обороти на задвижваната машина, вероятно ще работи под товар. В зависимост от задвижваната машина - може да се повиши и съпротивителния и момент, а това ще изисква още повече механична енергия от ел двигателя, по-голяма отдавана мощност.) Електродвигателите могат в сравнително голям диапазон мощности да се саморегулират. Трябва да повишите напрежението, а то трябва да се повиши пропорционално (за съжаление не помня - за асинхронен двигател, каква е точно зависимостта, но може да се изведе) на повишаване на честотата за да се запази нормалната работа на ел двигателя (това при запазване на въртящия момент на двигателя, ако се е увеличил съпротивителния то и въртящия трябва да се увеличи в същата степен, т. е. ще е необходимо още по-високо напрежение). В противен случай ще се повиши т. н. "хлъзгане" - изоставане в ъгловата скорост на ротора спрямо "ъгловата скорост" на магнитното поле (условно) генерирано от статорните намотки (зависи с какъв запас по мощност разполага конкретния инсталиран ел двигател, може да се окаже недостатъчен). Това значително ще повиши тока в намотките на ротора, а това от своя страна в намотките на статора. Значително ще се увеличат електромагнитните загуби и двигателя ще започне да се нагрява твърде много. Ако увеличите напрежението с увеличаване на честотата ще се увеличи консумираната мощност - т. е. ел. двигателя пак ще се натовари, но загубите ще бъдат значително по-малко, ще се запази високото КПД и ефективност на ел двигателя - близки до номиналните. (Поне до колкото знам. :))