Страница 1 от 1

Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: пет апр 05, 2013 2:58 pm
от bikerider_
Здравейте!
Имам счупен стержен на вилката (за незнаещите това е тръбата, която влиза в лагерите на челната тръба на рамката и свързва вилката с кормилото), който трябва да се смени. Вилката и колелото са леко настандартни, за това ми е по-лесно да сменя стержена или да направя нова вилка, отколкото да търся същата вилка.
Имам един огромен проблем. До колкото мога да видя, стерженът е набит във вилката. Това, което не мога да измеря е външният размер на стоманената тръба с шлиците и вътрешния на алумиевата, в короната на вилката, в която е набита стоманената тръба с шлици.
Имам вътрешния диаметър на стоманената тръба - 19.5мм и външния на алуминиевата -35мм. За вътрешния на алуминиевата се колебая между 25.5 и 26мм, както и за външния на стоманената.
Проблемът е, че ако набия прекалено голям D стоманена тръба в прекалено малък d алуминева тръба, втората ще се счупи, а при обратния случай може да се извади, въпреки рапидката, която е завита към двете.
Може ли някъде да се намери каталог с диаметри, понеже в китайските сайтове дават минимален и максимален диаметри - т.е. едва ли не могат да изработят почти всичко и ще излезе, че въпросните тръби не са стандартен, а поръчков размер.
Или по какъв начин да сметна какъв D стоманена тръба няма да счупи d на алуминиевата тръба?
Та това е короната с двете тръби: Изображение

Благодаря в аванс за съветите!

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: пет апр 05, 2013 9:50 pm
от velsi
bikerider_ написа:
се колебая между 25.5 и 26мм
Най-вероятно размерът е 25.4 мм - точно един цол (инч).
И това, което наричаш шлици не е точно шлици, а по-скоро накатка, за да може след набиването да се гарантира, че тръбата няма да се върти. Щом не можеш да измериш тръбата, предполагам е счупена така, че нищо не стърчи от нея. Махни рапидката и избий вътрешната тръба, така или иначе ще я сменяш. Тогава ще я измериш точно.

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: съб апр 06, 2013 12:12 am
от bikerider_
В това, което казваш има логика, за което благодаря! Макар че китайците произвеждат тръби всякакви по поръчка. Но... тази тръба, набита в алуминиевата тръба-корона е набита и в стержена и заварена за него в другия и край, като d25мм е на стержена, а D му е 28.6 т.е. 1 1/8 стандарт. И е напълно въможно тръбата 25.4 да е набита в тръба с d25мм - самия стержен. Остава въпросът колко ще е d на алуминиевата тръба-корона, с D35 - вероятно 25 точно или 24.5? Понеже алуминият е по-мек и се разширява по-лесно, може да се окаже, че накатка 0.4мм в диаметър му е малко? За две стоманени тръби, които са и заварени помежду си може да е достатъчно, но за стоманена, набита в алуминиева?
А и като избием стержена алуминиевата тръба ще се е оширила вече от набиването, така че няма да можем да измерим нейното d с точност. Поне ще имаме D на по-малката тръба от стержена, набита в нея. Остава да намерим d на алуминиевата тръба-корона на вилката.
В един китайски сайт намерих алу тръби d25/D35, но дали нашата корона е такава или 24.5 - не стига всичко, в долния и край има скосяване на ръбчето, което прави точното и измерване съвсем невъзможно. Но ме съмнява, макар и дебела 5мм алувиниевата тръба да може да понесе тръба с ралика 1мм в себе си, без да се пръсне или греша?

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: съб апр 06, 2013 11:35 pm
от velsi
Никога няма да вкараш тръба в тръба с 1 мм разлика. При лагерите например, когато се набиват на ос или в черупка разликата обикновено е около 5 стотни. Ако става дума за слобка с нагряване може стегнатостта да е и по-голяма, но пак е от този порядък.

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: нед апр 07, 2013 1:25 am
от bikerider_
velsi написа:
Никога няма да вкараш тръба в тръба с 1 мм разлика. При лагерите например, когато се набиват на ос или в черупка разликата обикновено е около 5 стотни. Ако става дума за слобка с нагряване може стегнатостта да е и по-голяма, но пак е от този порядък.
Сиреч дори 4 десети разлика е твърде голяма? Имам предвид ако диаметърът D на металната тръба е с 4 десети измерени от върховете на накатката по-голям от d на алуминиевата тръба d25? Все пак набиваме стомана в алуминий, който се оширява?

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: нед апр 07, 2013 2:37 pm
от velsi
Голяма е, да. Това е почти половин милиметър. Аз ти говоря за стотни. И кое те кара да мислиш, че алуминият се разширява?

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: нед апр 07, 2013 4:03 pm
от bikerider_
velsi написа:
Голяма е, да. Това е почти половин милиметър. Аз ти говоря за стотни. И кое те кара да мислиш, че алуминият се разширява?
Той е доста по-мек от стоманата. Според теб разликата е не повече от 0.1 между d на алуминиевата тръба и D на набитата в нея стоманена тръба? А дали сглобка с подобна малка разлика би стояла стабилна във времето при натоварванията, на които е подложена короната на вилката?

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: нед апр 07, 2013 4:16 pm
от bdz43r
По-мек не значи и по-еластичен.
Какво и е нестандартно на вилката, че не може да се смени цялата? Стерженът не е сменяема част по принцип и резултатите от неправилна интервенция по него може да са болезнени.

Re: Смяна на стержен на велосипедна вилка

Публикувано: нед апр 07, 2013 5:01 pm
от bikerider_
Ушите за оста са нестандартни и размерът на краката май.

Няма да го сменяме стержена, вероятно ще направим изцяло нова вилка, но въпросът е колко да е разликата в двата диаметъра хем за да се задържат заедно, хем да не се пръсне алуминиевата тръба-корона. 2 десети? 1 не е ли малко? Питам защото ако стоманената тръба можем да я измерим без изменения, след като я избием, то алуминиевата вече се е оширила при набиването на първата и измерването на нейното d няма да е точно.

Иначе за еластичността си прав - модулът на еластичност на алуминиевите сплави е 69 000, на стоманата - 190 000 - 210 000. Т.е. от много голяма разлика в диаметрите алуминиийят ще се скъса.