Страница 1 от 2

"по-голям" или "по-малък" климатик

Публикувано: пет фев 12, 2010 1:47 pm
от peter_m
Въпроса ми може да ви се стори малко объркан. :? Значи абстрахираме се от марките и цените на климатици. Всичко приемаме хипотетично. Приемаме, че имаме два климатика - малък и голям (по мощност). Големия е 2 пъти по-мощен. Поддържаме една температура. Според логиката малкия ще работи 10 минути, 10 минути ще почива. Големия ще работи 5 минути, 10 минути ще почива. Ще изхабят еднакво количество енергия. Кой-климатик е за предпочитане - големият - ще работи по-малко време (т.е. ще се амортизира по-малко) или пък е вредно честото пускане - спиране. Сигурно има и други доводи. Надявам се да схванахте питането ми.

Или по друг начин зададен въпроса. Ако пренебрегнем факта, че по-мощния климатик е по-скъп има ли смисъл да си купим по-мощен климатик отколкото е нужно за определена квадратура (като изключим факта че ще загрява (охлажда) първоначално по-бързо.

И един подвъпрос. Консумираната мощност, която се дава е при работа, нали. Не при работа/почивка, т.е. осреднено.

Публикувано: пет фев 12, 2010 2:07 pm
от vanko68
Съвременните климатици са инверторни и не работят по описания начин,а намаляват и увеличават оборотите на компресора при нужда. Големия климатик има винаги по-малък КОП или КПД,тоест винаги ще харчи повече от нормално оразмерения. Освен това нивото на шум при неговото вътрешно тяло ( и външно) ще е по-голямо и ще води до дискомфорт. Струята е с по-голям дебит и ще те дразни,Единственото предимство ще е облекчената работа на компресора,оттам и теоретично по-малкото амортизиране.
За по-лесно си представи една кола с малък мотор 1 000 см2 и втора с 3 000 см2. И двете ще те закарат от А до Б за един час с 90 км/ч,но втората ще гори повече ,но двигателя й ще е по-малко натоварен.

Публикувано: пет фев 12, 2010 2:09 pm
от torbalan
не вярвам да има съществена разлика...

то освен включване - изключване... други неща случват ли се с годините с климатика?

примерно този в колата през година-две трябва да се проверява, дозарежда и т.н.

може да ми е глупав въпроса, но никога не съм имал климатик в къщи...

vanko68 ти убеден ли си в това, което пишеш?
примера с двигателя ти хич не е подходящ...

Публикувано: пет фев 12, 2010 2:11 pm
от vanko68
Има разлика.Примерно Дайкин 25 с КОП = 4,5 и същия модел 50ка с КОП=3,6. Това са 25-30 % разлика в консумацията.
А в годините нищо особено не се случва.Желателно е веднъж годишно да се обслужи напълно с цел премахване на отлаганията по топлообменниците,турбините и корпуса + проверка как работи в отделните режими.

Публикувано: пет фев 12, 2010 2:16 pm
от torbalan
иначе по принцип съм съгласен с Венко, че е добре климатика да е правилно оразмерен....

все пак трябва да се има предвид, че той не работи в 100% от времето на максимална мощност...

има моменти когато работи примерно с 10% от мощността си и тогава ако сме сложили два пъти по-мощен климатик той ще трябва да работи с много малка част от възможностите си...

а в тези гранични случай термичните машини не работят както трябва...

Публикувано: пет фев 12, 2010 2:26 pm
от Чаро
Ванко, примера ти е неподходящ.
Приеми топлината като вода, а стаята като кофа.
Малкия климатик е маркуч 1/2', големия 1'.
Колко вода трябва да се напълни кофата?
Ако приемем, че и двата маркуча се захранват с ел помпи- малката работи повече време с по-малка консумация, а голямата по-малко време с по-голяма консумация...
Разликата не трябва да е голяма ..

Това с КОП-а явно бърка нещата, както и невъзможността за добавяне на буфер.



п.п.
Ако кофата е пробита и водата изтича по малко, представата е най-реална :lol: :lol:

Публикувано: пет фев 12, 2010 6:10 pm
от ivan_v
vanko68 написа:
Съвременните климатици са инверторни и не работят по описания начин,а намаляват и увеличават оборотите на компресора при нужда. Големия климатик има винаги по-малък КОП или КПД,тоест винаги ще харчи повече от нормално оразмерения. Освен това нивото на шум при неговото вътрешно тяло ( и външно) ще е по-голямо и ще води до дискомфорт. Струята е с по-голям дебит и ще те дразни,Единственото предимство ще е облекчената работа на компресора,оттам и теоретично по-малкото амортизиране.
За по-лесно си представи една кола с малък мотор 1 000 см2 и втора с 3 000 см2. И двете ще те закарат от А до Б за един час с 90 км/ч,но втората ще гори повече ,но двигателя й ще е по-малко натоварен.
Говорейки за инверторен климатик това е напълно грешно в случаите ,когато по-големия и по-малкия климатик са с един и същ компресор ( което в близките размери е често срещано).
По-големият е по-икономичен заради по-големите си топлообменници( еднакъв компресори ,но по-големия е с повече фреон)
Разликата в КОП идва от спада в ефективността на компресора при високите обороти (мощности) ,който при по-малкия не се достигат. Тук е мястото да припомним,че КОП се дава за номиналната мощност.
И така, когато малкият климатик работи на номинал той постига КОП малко по-голям от КОП на големия при неговия номинал ,но когато работят на едни и същи обороти по-големия климатик ще е по-икономичен заради по-големите топлообменници.

Публикувано: пет фев 12, 2010 10:20 pm
от vanko68
Изобщо не е така,погледни всяко едно сервизно и ше се убедите кой е по-икономичен. Няма как едно БМВ 750 да е по-икономично от едно Тико,колкото и да е голям " топлообменника " му.
Само да поясня за големината на топлообменниците - те не са изобщо ЕДИНСТВЕНИЯ критерий за икономичността на климатика.Едно е да конструираш 25ца с номинал 3 Квт и тегло на вътрешното 12 кг,а друго е да е 50ка с номинал 6 Квт и същото тегло. На кое КОПа ще е по-висок ???

Чаро- аре сега да допуснем,че едната помпа е Вида,а втората е Грундфос Алфа. Сега кво ще излезе?

Публикувано: пет фев 12, 2010 10:52 pm
от torbalan
даваш много неадекватни примери...
сложи двигател от тико на БМВ 750 и ми кажи колко икономичен ще е...

Публикувано: пет фев 12, 2010 11:25 pm
от dundurma
ейййййййййййййй пишкомерци :-D :-D :-D :-D