Страница 1 от 2
Мощност, обороти, въртящ момент, икономичен режим.....
Публикувано: чет фев 25, 2010 8:41 pm
от ArturDent
Сега на темата: Понеже съм карал доста автомобили (предимно немски), съм установил следното:
На какви обороти трябва да караме автомобила си? Аз имам собствена схема.
Слагаш 5-та скорост и "вдигаш" 90 км/ч. Гледаш оборотите - това е режима в който автомобила (поне немските) имат най-голямо КПД.
Последното съм проверявал по характеристиките на двигателя.
Има особенно значение при дизеловите автомобили. Ето и примери
VW Passat B5, двигател AFN, 1.9, 1850-1950 об/мин
Opel Zafira, DTH 2.0, 2100-2200 об/мин
други за които, вече не помня точно...
Френските дизели 1800-1950 об/мин
Споделете мнения ако сте виждали графиките на въртящия момент в зависимот от оборотите.
Публикувано: чет фев 25, 2010 8:51 pm
от 25th Hour
Аз не разбрах какво имаш предвид. При какви обороти автомобила разполага с максималния въртящ момент ли ?
Публикувано: чет фев 25, 2010 9:05 pm
от ArturDent
Не, автомомобила има максимален въртящ момент при най-високите си обороти, а има най-голямо КПД при определени обороти.
При дизеловите е малко по-особенна графиката (зелената), а за бензиновите червената.
Edit: Когато писах, горното бях на някое и друго питие.
По надолу колега го е обяснил.
Идеята е да споделите опит (ако имате такъв), примкакви обороти, колата "дърпа" най-много.

Публикувано: чет фев 25, 2010 9:18 pm
от peter_m
Мисля, че колата е най-икономична (и се чувства най-добре ) при минималните обороти, при които дригателя работи стабилно (независимо на коя скорост е). Поне от лични наблюдения.
Това с 5-тата скорост и 90-те километра ... Не всички коли имат 5 скорости и са настроени при 90 км да са най-икономични. Това е някаква заблуда според мен. Може би от факта, че при даване на разхода при извънградско много често се посочва при 90 км/ч. Просто за да се сравняват различните коли.
Публикувано: чет фев 25, 2010 10:54 pm
от BAlexandrov
Зелената е графика на въртящия момент, а червената е на мощността на един и същи двигател.
Кога харчи най-малко не е много ясно, но общо взето мисля, че колегата е прав!
Публикувано: чет фев 25, 2010 11:12 pm
от 25th Hour
Въртящия момент на автомобила не зависи от оборотите на двигателя.
Въртящия момент се изчислява на база силата която произвежда в точно определен момент. А и въртящия момент на който и да е двигател се редуцира от скоростна кутия и диференциал. Така, че това е доста широко понятие.
По по темата- Имам Опел рекорд 1.8 пълен инжекцион 140 нютона при 3000 оборота. Максималната си мощност мотора обаче достига при 5600 оборота.
Рекорда НЕ МОЖЕ да се движи например с 90 километра на 5та предавка.Тогава оборотите са 1500-1600 и тресе...
Другото е Е270CDI 177 конски сили при 4200 оборота и 400 нютона при 1800 оборота...
Публикувано: пет фев 26, 2010 7:37 am
от ArturDent
25th Hour, на мен принципно са ми ясни нещата, но се чудех, как да задам въпроса, че повече от колегите да ме разберат. Вярно е че въртящият момент, не зависи пряко от оборотите. Но при различни обороти, се постига различен въртящ момент (на вала на двигателя).
Моите наблюдения са, че има едни обороти на двигателя при които той "се чувства" най-добре, не се брой на празен ход. И точно при тези обороти имаме най голямо КПД. Тук игнорираме загубите от съпротивлението на въздуха и т.н.
А CDI-то не върви ли с 90км/ч при тия 1800 об/мин на 5 предавка?
Публикувано: пет фев 26, 2010 8:07 am
от mitko414
Смятам, че двигателя се "чувства" най-добре на обороти около тези, на който посочват въртящият момент в каталозите. Например за
цитирания Пасат 1900 оборота.
Ако погледнем и графиката на въртящия момент и разхода на гориво и търсим къде започва максимума, то пак излиза около 1900 оборота, тогава ще получим максимум въртящ момент при най-нисък разход на гориво.
В един друг форум се разискваше и кога е най-удачно да се сменят скоростите, очерта се мнението, това да става около оборотите, при който се посочва максималния въртящ момент в каталозите.
Забележка: Не съм специалист в тази област и е възможно да греша, това са просто разсъждения.
Публикувано: пет фев 26, 2010 8:53 am
от torbalan
КПД-то освен от всичко друго, зависи и от натоварването на автомобила...
едно е да пердашиш по нанадолнище, а съвсем друго да си натоварен и да качваш нагоре ;)
Публикувано: пет фев 26, 2010 2:35 pm
от vanko68
Артур - Малко разяснения от знаещ ( завършил съм висше ДВГ ).Всеки двигател има една "тайна" характеристика - специфичен разход на гориво.Измерва се в гр/кс за час . Там,където тази цифра е най-малка,е най- голямото КПД на мотора,за което питаш. Общо взето там,където въртящия момент е най-висок,около средните обороти,там специфичния разход е най-малък. При дизелите е 1500-2000,за бензиновите 2500-3000 об.Двигателите така се настройват при проектирането още,че в зоната на най-често ползваните обороти да са най-икономични.