Историята на Трабант започва малко по-рано. В следвоенните години в окупираните немски територии е било забранено производството на автомобили. Когато през 1949 година се допускат известни изключения, в съветската окупационна зона, в завода на Ауди в Цвикау се възобновява производството на предвоенната малолитражка DKW F8 под означението IFA F8. В условията на почти напълно разрушената производствена инфраструктура и пълната липса на доставки от Рурската индустриална зона, продукцията е по-скоро символична.
През 1954 година се взима решение за производство на автомобил в условията на остър недоимък от суровини и производствени възможности. За 18 месеца е трябвало да се конструира автомобил по следното техническото задание:
- малогабаритен автомобил с две основни и две допълнителни места
- тегло до 600kg
- разход на гориво 5,5 L/100km
- годишна продукция 12000 броя
- производствена цена 4000 източногермански марки
- неметална каросерия
На 7.10.1957 година първият предсериен P50 излиза от завода. Въпреки, че разработката се проточва повече от планираното, резултатът е перфектен – изключително сигурно и същевременно евтино за производство превозно средство, в което са употребени минимум дефицитни материали. Кръстник на името „Трабант” става изстреляния три дни преди това първи ИСЗ „Спутник”.
По мое лично мнение, имайки предвид в какви условия е създадена тази кола и какъв резултат е постигнат, Трабант е достойно за уважение постижение на инженерната мисъл, без прецедент в историята на автомобилостроенето.