Тъй като темата е доста обширна и не може да се обясни явлението на две-на три, то при всяко следващо допълнение и корекция в сметките, автоматично изникват нови пропуски и допълнителни сметки, като в края на краищата излиза че грешката всъщност е вярна. Така първият път пренебрегвайки факта че моторите са реактивни консуматори и изчисленията бяха сведени само до активен товар. В същото време при натоварване на мотора, неговата реактивна съставка намалява и се усилва активната и се увеличава фактора на мощността cosФ,поради което при увеличаване на честотата и напрежението, мощността при натоварен мотор действително ще се увеличи от което следва че за една и съща работна мощност, за високи обороти ще е нужен по-малък размер мотор.
В режим на празен ход обаче се повишава само пусковата мощност и след развъртането на мотора, мощността рязко спада, съответно спада и фактора на мощността. В режим на празен ход мощноста ще бъде еднакво малка за всяка резлична честота. Затова реактивни консуматори не бива да работят на празен ход, защото действат неблагоприятно на захранващата мрежа. Така ако сложим по-мощен мотор от нужното, той ще работи в режим близък до празен ход с много нисък cosФ и загубите на енергия ще бъдат големи. По тази причина за висока честота трябва до подберем по-малък размер мотор, съответно и за по-малък работен ток и го натоварим толкова, колкото мощността на мотора позволи, без да се забавя значително неговата скорост. Така фактора на мощността ще се увеличи и той ще консумира по-голям процент активна енергия. Това не значи че трябва да натоварим мотора максимално, защото при забавяне на скоростта му нещата се обръщат и cosФ отново се намаля.
Тъй като в началото както споделих че мощността (активната) е пряко зависима от честотата, то производителят не би могъл да даде фиксирана паспортна мощност на мотора, тъй като тя е различна за различната честота. Дава се само допустимият ток, който е константа.
пет сеп 25, 2020 5:05 pmangelfilev написа:
пет сеп 25, 2020 11:42 ampeppone1 написа:
В предното ми мнение имаше грешка в изчисленията и пренебрегвайки факта че всеки мотор е реактивен консуматор, то консумираната мощност няма да бъде равна на отдадената полезна магнитна мощност. Именно затова тя се изчислява по формули и не може просто да се измери с измервателен уред. Така при увеличаване оборотите на мотора, фактора на мощността cosФ пада, а оттам и полезната магнитна мощност в режим на работа на мотора. Но при положение че сме вдигнали напрежението, то в ротора на мотора ще се получи по-голям пусков момент и след развъртането му той ще спадне до номиналната си сила, равна на тази при ниската честота. В случая за стъпковия мотор, който при ниска честота ще има малка пускова сила и мощност при работа 11,2W, като пусковата мощност ще бъде близка до работната. Така при пускане на натоварен мотор, роторът плавно ще се развърти до достигане на нормалните си обороти. Но ако увеличим честотата, то при 24V и същия ток 2A, общо пусковата мощност за двете фази ще скочи на 96W, но след рязкото развъртане на ротора, тя ще спадне до номиналната си 11,2W поради намаляването на cosФ. Така може да се приеме че мощността на стъпковите мотори е стандартизирана, като може да се увеличи само пусковата мощност, но именно тя е най-важна, понеже всяко тяло което ще задвижим има маса и инерция и силата е най-голяма в момента на неговото задвижване, след което тя намаля.
От тук следва че за по-високи обороти, можем да подберем по-малък размер на мотора с оглед само на пусковата мощност. Така може да се каже че стъпковите мотори са стандартизирани по-скоро за ниски обороти и при високи обороти, той няма да се използва рационално. Така че ако искаме и при високи обороти пусковата мощност да е равна или близка до работната и да използваме малък размер мотор, то той трябва да се пренавие с по-дебела жица и с по-малко навивки и да се захрани с висока честота и по-ниско напрежение.
Поради фактора на мощността реактивната мощност трудно ще се измери и електромерите отчитат само активната мощност, поне текущата, за един час работа може би електромера изчислява и фактора на мощността. Но при измерване мощността на празен ход на телоподаващ заваръчен апарат (от предишната ми тема) който реално консумираше 3KW, а електромера отчете едва 200W, а кабелите като и трансформатора доста загряваха. Очевидно cosФ e бил много нисък, а може и това е причината съвременните инверторни климатици да са толкова икономични, най-вероятно електромерите не могат да измерят реалната им реактивна мощност.
Въпреки че всеки уред е снабден с кондензатор за конпенсация на CoscФ, но понеже всички ел. уреди са включени в обща мрежа заедно с другите апартаменти в блока, разделени единствено от електромера, то един кондензатор няма как да компенсира мощността и нергията му ще се угаси от всички уреди включени във всичките апартаменти.
Опитах да открия нещо вярно относно "стъпков мотор", но не успях.
Мисля, че ако прочетеш нещо за начин на работа и управление на стъпков мотор ще си промениш мненията.
Най-напред ще забележиш, че стъпковите мотори се захранват с постоянен ток и аналогии с телоподаващо, 3кв някакъв мотор,апартаменти в блока и пр. са неуместни.
За мощност при стъпкови мотори се коментира само във връзка с пресмятане на захранване.
Как може да намериш нещо вярно, след като не знаеш какво търсиш?
С постоянен ток работят само колекторните мотори с навит ротор!
Не можеш да пресмяташ мощността на захранването, без преди това да пресметнеш мощността на товара. В противен случай ще направиш или прекалено мощно захранване, консумирайки излишна енергия или недостатъчно мощно. Стъпков мотор може да захраним и директно с променливо мрежово напрежение 50Hz, с пусков кондензатор, както всеки асинхронен мотор. В този случай трябва да се придържаме към спецификациите на производителя и захранващото напрежение да не е повече от 2,8V.