shulio написа:Трябва да правиш разлика между "хлабина в двоицата винт-гайка" и "клас на точност в линейни размери на винта".Lumin написа: това означава че и хиляда пъти да придвижваш портала, при положение че моторите не изпускат стъпки /за стъпкови мотори/ , накрая ще спреш на нулата, без отклонения.
Отделен въпрос е готовият детайл дали отговаря на зададените в програмата размери.Точно там се проявява посоченият клас на точност.
"
Аз си мислех, че е грешка в позиционирането. Тоест греши 5 стотни на всеки 300мм и се натрупва. Така как го обясни ти - си е предоволна точност.
Защо след като маркера за който говорех ще се движи по зададените параметри казваш, че ще има отклонение в детайла - нали машината се е движила точно
В природата на СВД, поради факта че имаме съчми в гайката и предварителна напрегнатост на сглобката, на практика имаме нулева хлабина.Тоест при смяна на посоката на въртене на винта нямаме загуба на размер.
От друга страна да допуснем че двигателите отработват точно зададените от компютъра позиции.Ако стъпката на винта не е точно число /тук идва класът на точност/ , а нещо приблизително, то придвижването на инструмента няма да отговаря на зададеното. Тук идва да поясня, че всеки път ще имаме един и същи резултат - например искаме придвижване в едната посока 1200мм, а след измерването му/не знам в домашни условия с какво/, сме получили 1200.05мм.Както се казва, това да му е кусура.
Продължавам да твърдя че има много други фактори в конструкцията на една машина, които оказват повече влияние на неточността отколкото СВД.Направляващи, стабилност на основата и портала, закрепване на шпиндела и качеството на самия шпиндел.Не на последно място моторите и електрониката която ги управлява.Какво като комютъра е дал коректно заданието, а мотора изпуска стъпки /за стъпкови мотори/.Точно тук имаш натрупване на грешки , ако системата не е с обратна връзка за контрол на позицията.Нещо което обикновено не се слага на хоби машини по разбираеми причини.
Само за пример ще кажа че във по-старите металообработващи CNC машини се използваха трапецовидни винтове и се задаваше в програмата стойността на хлабината във винт-гайка измерена на самата машина.Същият компенсационен механизъм е заложен и в масово използваният Mach2 /3.В настройките може да укажете колко е хлабината на вашата машина по всяка от осите и програмата ще добавя всеки път тази стойност към заданието за размер.