Най - вълнуващия въпрос зимно време.
telefonche - помощник
Здравейте,
Има ли някой който може да помогне със съвет
Каква смесителна група с колектори да избера за 8 кръга водно подово? Препоръчайте ми марка. За сега няма да слагам ел. задвижки, но за следващата зима ще се монтират. Има много предложения на пазара, но не искам да се окажа с нещо, което след 2/3 години няма да има подръжка. Искам нещо, което ще работи безпроблемно във времето.
Virtex - майстор
и един въпрос от мен - по принцип ел. задвижванията с ON/OFF режим ли са или имат възможност за частично затваряне / отваряне ?

Как се регулира температурата плавно при водното подово ?

Първият въпрос е породен главно от факта, че често (дори изцяло) преобладават ел. задвижвания с on/off функция - описан е тока на консумация при съответният режим (ако е NC - ток при Open, ако е NO тока на затваряне). Може би се бъркам и се надявам да е така :)
LazarGanev - "Велик майстор"
Задвижките са он/оф, а регулирането е плавно, тъй като подовото е много инертно
brum - майстор
Има и пропорционални задвижки. Контролират се с напрежение от 0 до 10 волта. Но за подово не мисля, че са удачни.
telefonche - помощник
А като си купя колекторите към коя вода да ги включа към топлата или студената?
radius - майстор
:) На топлата е колектор с дебитомери, на студената със задвижките. Ако няма задвижки ,може би може да се спести единия.
telefonche - помощник
Може ли да предложите марка за помпената и колекторите? Н пазара много предложения но само човек с опит може да каже кое е ок
resistbody - майстор
Горе долу каква помпа е необходима за подово с 650-800м тръба(16х1.5) на кръгове под 70м(колектора мисля беше 11 порта)

Въпросът ми е породен защото имам една помпа дето я взех на далавера, но ако не ми върши работа да я дам на комшията за радиатори че му трябва..

Освен това, коя е разумната изолация ЕПС под подовото ? Фундамента ми е изолиран с 10см епс...
Мислех да слагам 8см под тръбите със 7см замаска
Sybev - помощник
Здравейте на всички.
Понеже прекарах доста време в четене, препрочитане на статии, в духа на форума реших да споделя какви сметки правя и с ваша помощ да сортираме вярното от грешното и така да се унифицира някакъв алгоритъм за бъдещи ентусиасти. Смятам, че моя пример е добър понеже е масов и по сложност най-лек вариант, понеже става въпрос за малко апартаментче 3-стаино с около 75 квадрата чиста площ и може да се мине без ОВК проект. За големи къщи нещата сигурно са по сложни, особено в частта с дебити и напори.
Какво имаме:
- Всекидневна – 30 кв. м.
- Спалня 1 – 14 кв. м.
- Спалня 2 – 16 кв. м.
- Баня – 5.5 кв. м.
- Мокро – 2 кв. м.
- Коридор – няма да го вкл в сметките понеже ще се бъде покрит от останалите кръгове

1. Стъпка 1 – определяне на необходимия метраж тръба

Започваме изчисленията с определяне на необходимия метраж тръба, с която да се накрие цялата квадратура. Формулата, която ползвам е (ще ползвам обяснения вместо традиционното им изписване): площта на даденото помещение делено на стъпката, през която ще се полагат тръбите и всичко това умножаваме по 1.1 (това е зареди удължаване на кръга поради чупки и завои)
И така за гореописаните помещения получаваме следните метражи тръба (стъпката, която ще ползвам за инсталацията е навсякъде 10см=>0.1м):
- Всекидневна – (30/0,1)х1,1 = 330м
- Спалня 1 – 154м
- Спална 2 – 176м
- Баня – 61м
Или общо 721м тръба ще са ми необходими за покриването на целия апартамент с тръба като ще се полага дори и под кухни, легла, гардероби и т.н. (тук не вкарах и мокрото понеже не ми се иска да му отделям отделен кръг, но може би ще го покрия от тръбата за малката спалня)

2. Стъпка 2 – определяне на броя кръгове за всяко помещение

Тук всеки, който дори и малко се е поинтересувал от подово знае, че препоръките са за тръби с фи16 до около макс 80 метра и фи17 до около 100-110 метра. (споделям масово мнение, моля да не бъда нападван, знам, че доста хора споделят за безпроблемност и с по големи кръгове, но там вече точните изчисления с проект са важни, а за направи си сам, смятам, че това са водещите размери.)
- Всекидневна – 330м / 4 = 82,5м + 2м = 85м (изчислената необходима тръба 330 метра ще я разделя на 4 кръга, за да получа кръгове с дължина около 80 метра и добавям 2 метра за прехода от колекторната кутия в двете посоки /пресичам коридор широк 1м/
- Спалня 1 – 154м / 2 = 77м + 10м = 87м
- Спалня 2 – 176м / 3 = 59м + 10м = 69м на кръг (с тези кръгове може би ще покрия и мокрото помещение)
- Баня – 1 кръг с дължина 61 м
Необходимата ми тръба за тересиране на апартамента е: 4х85 + 2х87 + 3х69 + 61 = 787м

3. Стъпка 3 – определяне на нужната необходима мощност

Информацията, която ще изпиша съм я намирал между доста теми от различни съфорумници, просто ще се опитам да събера всичко и да го подредя в правилния ред. Целта ни тук е да разберем колко Вата подовото, което сме намислили да положим ще отдава, за да затопли помещенията. Важно е да знаем колко топлина отдава 1 л.м тръба (в случая фи16). Най вероятно някъде има таблици, аз обаче не успях да открия. За сметка на това намерих числа, а до колко са вярни надявам се знаещите да кажат. Ще ви покажа 2 варианта на тия сметки, всеки да си пресметне, кой от двата е по добре.

А) В едно мнение на знаен съфорумник се споменава, че с достатъчно голяма точност може да се приеме, че 1 л.м. тръба фи16 отдава 10W енергия, т.е. при нас със стъпка 10 см за 1 кв м нашето подово ще отдава енергия от 100W.

Б) За тези изчисления се изхожда от това, че при нормални обстоятелства подовото не бива да надвишава 29 градуса температура на пода и за да не стане това се приема, че то има отоплителна мощност между 70 и 100 W/m2 (Сами виждате, че тук пак стигаме до случай (А)). Как се стигна до тия числа ли?
Приемаме 10W на квадратен метър за всеки градус, с който температурата на пода е над тази на въздуха в стаята (тук също има формула за извеждането и получаването на тия 10W, но и без това съм достатъчно подробен, не мисля да издребнявам). За температура на въздуха в стаята приемаме 22 градуса, а за температура на пода максимално допустимите 29 градуса, т.е. имаме температурна разлика от 7 градуса.
Тази разлика умножаваме по 10W и получаваме, че за да вднигнем температурата в помещението с 1 градус са необходими 70W на квадратен метър. Това число ни ограничава и гарантира, че няма да превишим тия 29 градуса на пода, а в същото време, ще успява да повишава температурата при нужда. Ако се привишът тези граници вече подовото започва да става вредно за здравето, понеже ще се повиши температурата на пода над 29 градуса. Тези топлоотдавания са с температура на водата 35 градуса.
Да се има в предвид, че тук не са включени усложнения като загуба на топлината от вентилация, степентта на изолация също е решаваща, така че тия 70 вата без изолация може да са си малко, но това ще го разберем след като се изчислят и топлинните загуби. Нека сега да видим в моя случай какво получавам
- всекидневна – 1 кръг ми е с площ от 8.5 м2 (85м тръба делено на стъпката 10 см ни дава тия 8.5 м2). От тук => 8,5*70W = 595 W ще отдава 1 кръг по 4 кръга = 2380W ще влизат в стаята от подовото
- спалня 1 – 8,7 м2 * 70W = 609W по 2 кръга = 1218W
- спалня 2 – 6.9 м2 * 70W = 483W по 3 = 1449W
- баня – 6.1 м2 * 70W = 427W

Тук ще вмъкна и числата от изчисленията, които съм правил за топлинните загуби като тези загуби съм добавил и допълнителни едни 20%, за да бъдем от сейфти страната
- Всекидневна загуби 1560W постъпващи 2380W т.е. излиза, че имам 152% запас на мощност, с който да се покрият вентилации и други загуби. Тези постъпващи ватове са с температура на водата от 35 градуса, така че дори и да имаме грешка някъде, винаги може да се вдигне постъпващата вода, а и съм приел загубите с 20% отгоре от това, което сметнах, че ще бъде.
- Спалня 1 загуби 1100W постъпващи 1218W
- Спалня 2 загуби 1140W постъпващи 1449W
- Баня загуби 480W постъпващи 427 тук малко не са ок нещата и ще трябва да мина на стъпка 5 см най вероятно . Нарочно направих така изчисленията, за да се види, че дори и с тези груби сметки обикновен човек би могъл да открие къде системата му е уязвима.
Важно е тук също да се отбележи е, че тук говорим за полагане навсякъде из помеженията и съответно какво ще влиза като топлина, но е редно да се вземе също предвид каква част от всяко помещение ще бъде покрито с мебели, където отдаването на топлина няма да е според горните сметки. Да предположим, че във всекидневната от 30 квадрата имам 5 квадрата накрити от кухнята. Т.е. 16% от помещението ми е затапено. Там не знам какво ще е топлоотдаването, но ще е силно компрометирано и няма да е приетите от мен 70W…ами дивани, секции. После да не оставаме изненадани, че дори и с малка стъпка, добър дебит, добра изолация и пак не се получават нещата. Горното важи особено за спалните където буквално в нашите мини квадратури имам около 30% свободна площ

4. Стъпка 4 – определяне на дебит и напор

Тук нещата без проект май няма как да бъдат сметнати вярно, но нека Ви кажа какво изнамерих.

Дебит:
Започваме с температурната разлика на влизащата и излизащата вода. Тя е добре да бъде 5 градуса (35-30)
Друготто необходимо е числото 1.163 кВт. Това число е енергията, която е необходимо за повишаването на 1 градус на 1м3 вода или с подробности За повишаването с 1 градус на 1000л вода са необходими 4186000 J = 1 000 000 калории = 1 000 килокалории = 1163W = 1.163 кВт
След като знаем температурната разлика и числото 1,163 можем да изчислим необходимия дебит на всеки 1 кръг. Формулата е постъпващата мощност от всеки 1 кръг делено на числото получено от умножаването на 5*1,163 или 5,815W

- Всекидневна 595W / 5.815W = 102 л/ч делено на 60 = 1,70 л/м. Това е необходимия дебит вода за час, за да може след превъртане на 1000 литра вода през кръга отдадената енергия да бъде достатъчна да повиши температурата на въздуса с 1 градус

1,70л/м за кръг, а ние имаме 4 кръга. Сумираме и получаваме дебит от 6,80л/м Правим това и за останалите помещения и накрая виждаме общия дебит.
Много пъти е писано, но нека го има още веднъж. Дебита е функция на мощността на инсталацията и желаната температурна разлика, а напора зависи от пада на налягането в тръбната мрежа при желания дебит или за да знаем необходимия дебит, с които системата трябва да работи при дадена температурна разлика трябва да съберем дебитите на всички кръгове, докато за напора се взима този кръг, за който съпротивлението е най голямо.
- Спалня 1 – 609W / 5.815W = 105л/ч / 60 = 1.75 л/м * 2 = 3,5 л/м
- Спалня 2 – 483W / 5.815W = 83л/ч / 60 = 1.38 л/м * 3 = 4,14 л/м
- Баня – 427W / 5.815W = 73,4л/ч / 60 = 1.22 л/м

Сумираме всички дебити = 6,8 + 3,5 + 4,14 + 1,22 = 15,66 л/м т.е. трябва да имаме помпа осигуряваща ни този дебит за системата ни

Напор:
В моя случай всички тръби са разположение хоризонтално. Нямам катерещи щрангове, но все пак характеристиките на помпите показват вертикално налягане. Използваме следната формула
H = (L * K) + Z/10
Където
L е общата дължина на цялата система
К е коефицент на загуби на налягане поради триене в тръбата ( посочени са в характеристиките на тръбата в MPa)
Z е коефицент на затихване на налягането в допълнителните елементи. Например Z1 – 1.7 термостатен вентил; Z2 – 1.3 смесител; Z3 – 1.2 фитинги. Да речем, че имаме 3 кръга по 120м тръба, 18 фитинга, 3 термостатни вентила, 1 смесител. Тръбата – гофрирана неръждаема стомана ø16 mm с коефицент на загуба 0,025MPa.
H = (120*3*0,025) + ((1,7 * 3) + (1,3 * 1) + (1,2 * 18))/10 = 9 + (5,1 + 1,3 + 21,6)/10 = 11,8 m
Горното е взето от интернет и е да покаже само начин за пресмятане на напора. Аз все още нямам тази информация и не мога да направя сметката

В общи думи това е всичко, което съм намерил и синтезирал за себе си. Реших да го споделя, защото всекидневно има хора, който искат да направят сами водоно подово, а с оглед на всичко поскъпващо около нас , всеки може да спести някой лев. Пак казвам това според мен може да се води базов случай и най-лек като за сложни системи безспорно е добре да си сверим часовниците, за да не плащаме двойно и тройно. Също така се надявам знаещите и можещите да отбележат къде са допуснати грешки и да може да се коригира до вид верен за ползване от всички хора. Аз самият идният месец ми предстои да направя подово и ще представлява почти на 90% това, което съм описал по горе, с малки корекции по едната стая и банята, но просто за примера реших да използвам тези данни, та след като стане и е работещо, едва тогава ще знам до каква степен всички тези сметки са вярни. Още веднъж ви моля да коментирате и открием грешките.
Поздрави
Последна промяна от Sybev на пон фев 14, 2022 2:14 pm, променено общо 1 път.
Krasi_S - специалист
Answers: 1
Здравейте, колеги!
Имам въпрос, който ме мъчи и не успях да си изясня от прочетеното до момента.
Имам инсталация с пелетна камина (11kW) и 6 радиатора. Понеже имам мощност, искам да добавя още една стая (30кв.м.), която да бъде с водно подово. Мисля да я разделя на 4 кръга с тръба ф16х2. Засега смятам да използвам някой от готовите комплекти за подово, които се продават по специализираните магазини със смесителна група, циркулационна помпа и съответната бройка колектори с дебитомери.
Та въпроса ми е при така получената конфигурация с две помпи дали ще има нужда от хидравличен изравнител? Нямам друг буфер, освен разширителния съд 8л в камината. Най-вероятно системата ще работи, въпроса е как? Какво да очаквам като резултати и/или евентуални проблеми?

Тема "Водно подово отопление" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: