Най - вълнуващия въпрос зимно време.
bulhomes2 - майстор
Имай впредвид, че като източваш ризата започва да ръждясва. Мокър метал в контакт с кислород и колкото почесто го правиш, толкова по-бързо ще я хвърлиш.
PCL82 - майстор
Не е вярно, че гравичачна система не може да се изгради в едноетажна сграда. Това е т. нар. етажно парно. Принципа е пак гравитачен, т.е. се разчита на различното тегло на горещата и студената вода. При един етаж се прилагат други фокуси, за да се компенсира малката денивелация.

-ползват се високи радиатори над 1м и камина с възможно най-ниска среда между изводите. Средата на радиаторите да е над средата на камината поне с едно 50см.

-прави се компромис радиаторите да са на вътрешни стени, за да се скъси тръбната мрежа и оттам да се мамалят диаметрите на тръбите и броя на чупките.

-допълнително налягане се печели от топлинните загуби на топлите тръби, които минават под тавана на стаите. Колкото водата изтива повече, толкова по-тежка става и тръгва на долу.

Системата е приложима за сгради с високи тавани- над 2,5м, това са старите сгради с етажи по 3-4м.

За добра ефективност една гравитачна система тя трябва да се изчисли за:

-температурна разлика на горещата и студената вода по-малка или равна на 20 градуса
- температура на подаващата 80 градуса, на връщащата 60 градуса, вместо 90/70 градуса, което е по-лесно но по-неефективно.
-ако се ползва антифриз тръбите трябва да се преоразмерят за по-голям дебит.

Всякакви изпълнения без предварителни сметки водят до несигурен резултат!
emilvtc - специалист
PCL82, това ако е възможно ще е супер :)
А разширителния съд на системата (отворена) на каква височина се поставя?
PCL82 - майстор
Ето, че форумът се оправи, а аз се върнах. Системата на етажно гравитачно парно е с горно разпределение и изглежда така: Връщащата тръба минава под дюшемето или над подовия перваз. Тръбата обикаля под радиаторите и завършва в котела/камината. Подаващата тръба започва от котела/камината качва се право нагоре, колкото под тавана колкото да има място за разширителния съд. Съда не трябва да е висок, за да не се намалява височината на тръбата. Няколко сантиметра под РС от тази тръба тръгва хоризонтална тръба с наклон от 1 до няколко %, позполяващ отделяне на въздуха и парата през РС. Тръбата върви под тавана и за всеки радиатор се спуска отклонение от нея.

Подаващите тръби загрозяват помещенията, но не трябва да се изолират и обличат, защото охлаждането им създава част от циркулацията. Прахът който се трупа по тръбите, трябва да се чисти редовно, за да не опушва стените около тях.

Да се каже какви тръби да се ползват, не е възможно без сметки. Сметките не са сложни, но искат малко съобразяване и наблюдение на някоя стара инсталация. Ако решиш да се захванеш, потърси в някоя библиотека учебник по Отопление и вентилация. Има да прочетеш 10 страници прости принципи и решени примери, да си набавиш три таблици от интернет и да нацъкаш всичко в една екселска таблица.

После идва майсторът оксиженист. Най-малкото ще трябва да се заварятапо-широки изводи на камината от фабричните- 1", 1 1/4", 1 1/2", 2" според сметките. Да се направи подходящ РС. Да се набавят кранове за радиаторите с диаметър 3/4" или 1". 3/4" все още се продават по магазините, ако няма стават и сферични. Стругар трябва да престърже щепселите на радиаторите според крановете. Радиаторите да са алуминиеви, чугунените са много инертни, и обемеисти. Панелните не стават,защото имат много тесни канали и изводи.
emilvtc - специалист
Май трябва да се замисля сериозно за варианта, който предлага PCL82.

Голямата автоматизация (циркулационни помпи, контролери, ел.вентили и др.) води до големи проблеми. Малката автоматизация води до по-малки проблеми ... :-D

Предполагам, че сложната система с принудителна циркулация на топлоносителя ще е по-ефективна, но спре ли тока имаме проблем... Акумулатора и UPS-а са временни решения и като се изтощи акумулатора - стоим на студено, за да не повредим системата ... Това не ме кефи.

Би било чудесно, ако може системата да се изгради като има ток - циркулационна помпа, като няма ток - гравитачно въртене на водата. Превклчването не е проблем и да е ръчно.

До колкото схващам проектирането на подобна комбинирана система трябва да се започне с проектирането на "гравитачната" система, а после към нея да се добави автоматика и циркулационната помпа.

Ще съм ви много благодарен, ако ми дадете заглавия и автори на някакви книги, описващи гравитационни отоплителни системи. Или пък линкове към сайтове или др.

За гравитачната система :
Тъй като скоростта на циркулация при нея ще е ниска (сравнена с принудителна циркулация с помпа) то за да имаме нужното топлопренасяне трябва да се увеличат диаметрите на тръбите, така че за единица време да преминава същото количество топлоносител.

Позабравил съм физиката и незнам дали ако вертикалната тръба свързваща РС към камината (както PCL82 описва системата) се направи с много по-голям диаметър -оримерно Ф150-200мм и се термоизолира - това би спомогнало за повишаването на скоростта на циркулацията на топлоносителя през системата ? Вие акво мислите?

От друга страна - зачетох се за двигателя на Стърлинг и се чудя може ли с негова помощ да подпомогнем гравитачната циркулация с помпа задвижвана от него? Някой чувал ли е за такива системи ?
PCL82 - майстор
Предлагам ти следното решение:
Изчисляваш гравитачния кръг с разлика в темературите на горещата и студената вода 20-25°C. Помпата ще я свържеш със инжектор (други имена са:помпа на Вентури, струйна помпа). Така когато пуснеш помпата температурната разлика ще падне например на 10°C и системата ще работи по-ефективно. Инжекторът се прави просто от разбробито тяло на филтър 1", дюза от щуцер на мека ръзка 1/2" и дсен щепсел за радиатор 1". (завива се на мястото на тапата)

Ще можещ да постигнеш предварително подгряване на връщащата вода и да избегнеш конденза от съвсем съдената вода повреме на разпалването. (подобно на трипътен вентил)

Ще можеш да обособиш отделен кръг за бойлер и други балансиращи консуматори

За книга бях попаднал на една в библиотеката на ТУ-София, с кафява корица "Наръчник по отоплителна и вентилационна техника", авторите не помня, издание 76-78 година.

Таблици и полезна информация има тук (на немски):
http://www.bosy-online.de/Schwerkrafthe ... er%20Druck
http://www.bosy-online.de/hydraulischer ... chnung.htm

За инжектора:
http://de.wikipedia.org/wiki/Strahlpumpe
Английскa каминa с инжектор:
http://www.charnwood.com/pdfs/Instructions/SLX45.pdf

Прикачен файл

Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (86.04 KиБ) Видяна 5147 пъти
baikiro - специалист
Нещо подобно ли..?

Изображение

КПД-то е по малко от 40%

май с генератор е по лесно..!
kapanec - специалист
Колега за твоя случай ми се струва отговора за много лесен :Та значи камина Прити с водна риза без да е включена към радиатори по следния начин на изходящата тръба на камината се закача(или връзва) един разширителен съд Стандартен продават се по магазините с тръбичка за да се вижда до къде е пълен мисля че 12л е достачен пълни се ризата на печката с вода съответно и разшрителния съд е пълен, и само се долива когато видиш че е намаляла при угасена печка иначе (топа и студена вода и се пука ризата) .Остави си един допълнителен извод с тетка и кран на изходящата и когато спре тока прехварляш само на тоя вариант с разшрителния съд прехварлянето е със спирателни кранове.според мен е това вариянта който те интерисува.
baikiro - специалист
kapanec написа:
Колега за твоя случай ми се струва отговора за много лесен :Та значи камина Прити с водна риза без да е включена към радиатори по следния начин на изходящата тръба на камината се закача(или връзва) един разширителен съд Стандартен продават се по магазините с тръбичка за да се вижда до къде е пълен мисля че 12л е достачен пълни се ризата на печката с вода съответно и разшрителния съд е пълен, и само се долива когато видиш че е намаляла при угасена печка иначе (топа и студена вода и се пука ризата) .Остави си един допълнителен извод с тетка и кран на изходящата и когато спре тока прехварляш само на тоя вариант с разшрителния съд прехварлянето е със спирателни кранове.според мен е това вариянта който те интерисува.
А според мене ако направиш това небива да палиш печката тоия разшерител от 12 лт ще заври след 15 мин. :?
kapanec - специалист
за да заври и трябва доста огън а и да заври няма да изкипи ,да се прецака водната риза или да гръмни няма да има проблеми сигорен съм защото съм го виждал това изпълнение но без системата с радиаторите и печката си работеше така няколко години само с разширителя вързан към ризата

Тема "Защита на камина с водна риза" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: