Малко дисертации по темата. http://www.dissercat.com/search?keys=%D ... 0%BE%D1%80 Но са на руски. Надявам се да съм помогнал.
truff написа:Малко дисертации по темата. http://www.dissercat.com/search?keys=%D ... 0%BE%D1%80 Но са на руски. Надявам се да съм помогнал.Проблемите с ламинарния поток
Всеки топлотехник знае, колко важна е турбулентността на горещите газове, отделените при изгарянето на сместа от гориво и въздух. По тази причина производителите на котли търсят и постоянно усъвършенстват конструкцията им в посока постигане на оптимална турбулентност на газовете. Именно с турбулентността на горещите газове възникват проблеми при някои, предимно по-стари в техническо отношение, триходови котли. Когато постъпва в тръбите, горещия газов поток е турбулентен. Но при движението си в тях потокът става ламинарен. Проблемите се дължат на образуването на слой от газове с по-ниска температура, разположен непосредствено до вътрешната повърхност на тръбата. Температурата на горещите газове, вътре в тръбата е значително по-висока от тази на образувания слой. Следователно, той играе нежеланата роля на бариера, която възпрепятства топлоотдаването.
Постигането на максимална турбулентност
За решаването на описания проблем се използват т.нар. турболатори. Предназначението им е да не допускат потока от горещи газове да стане ламинарен. Технически запазването на турбулентността на потока се постига чрез различни решения - диафрагми, планки, спирални лопатки и др. Най-общо, всички водещи производители на пламъчнотръбни котли залагат на специфични решения, за да се запази турбулентността на горещите газове и да не се допусне образуването на бариера, понижаваща ефективността на котела. Монтирането на турболатори не само не допуска превръщането на потока в ламинарен, но и съдейства за повишаване на турбулентността му, т.е. способства за повишаване на КПД на котела. Обикновено турболаторите се монтират на последния ход на котела.
Друго важно предназначение на турболаторите е да се постигне относителна равномерност в дебита на потока горещи газове, преминаващи през тръбите. За целта се използват различни специфични като конструктивно изпълнение турболатори. По този начин, чрез избягването на топлинната стратификация на тръбите, на практика се увеличава живота и се интензифицира топлообмена през стените им, коментират специалисти. В заключение, би могло да се отбележи, че турболаторите се разглеждат като ценово ефективно решение за намаляване на температурата на газовете в димохода, т.е. за постигане на по-висок КПД.

Колега благодаря за линка