• 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 336
Най - вълнуващия въпрос зимно време.
LazarGanev - "Велик майстор"
28кРа са 2.8м воден стълб, най-малката помпа 25/4 дава воден стълб 4 метра, т.е. твоето "програмче" ти казва това, което ти казаха всички - че няма нужда да работиш с доста по-скъпата тръба ф20, защото така или иначе ще ползваш една и съща помпа :)
2v6 - майстор
mindless написа:
Очевидно всички отговорили са за това да сложа 16мм тръба. Промених параметрите на проекта в програмчето и резултата е, че навсякъде, дори и в малките стаи ми направи повече кръгове, а общия спада в налягането с 16мм тръба е 28kPa, а с 20мм е 18.3kPa. Това процентно е сериозна разлика, но не ми е много ясно в пари за помпа и за ток, колко би била т.е. в дългосрочен план кое е по-добрата алтернатива. Ако някой може да даде някаква идея в тази насока ще съм благодарен.
Щом ти харесва задай в "програмчето" 18 kPa :idea:

П.П. Очевидно не си ми чел поста, но ако 16мм не ти харесва може да ползваш 18мм.
mindless - специалист
Малко нямах време напоследък да се занимавам с това, за това не съм писал от известно време.

Поиграх си пак с програмката, защото ме усъмниха резултатите от посления път и се оказа, че наистина има грешка. Резултата с 16мм-та тръба е за вода 40°C, което е стойност по подразбиране и аз не съм я бях променил. Другото интересно е, че работих с добавката на програмката за тръби REHAU и там всичко се смята с тяхните тръби, но явно те или са прекалено гладки или има някаква грешка при стойностите им за спад в налягането, защото дават с около 80% по-добри стойности от аналогични по диаметър тръби.
Та след тези ми наблюдения реших да повторя изчисленията със стандартни Pex-Al-Pex тръби 20, 17 и 16мм при едни и същи условия. Температура 35°С и ΔТ-5°С. Резултатът е, че при 16мм тръби и ΔТ-5°С имам недостиг на отопление от около 6-7W/m² в повече от половината помещения и спад на налягането от 31.4kPa. При промяна на условието ΔТ-2°С, което естесвено предизвиква по-голяма скорост на циркулация, отоплителната мощност е почти достатъчна с изключение само на 2 помещения, на които им липсва по 2W/m², но както може да се очаква спада в налягането вече е абсурдните 95.8kРа.
При 17мм тръби ситуацията не е особено по-различна, при ΔТ-5°С почти същия недостиг на отопление от 5-6W/m², но при по-поносим спад в налягането от 22.6kPa, а при ΔТ-2°С, вече недостига е пак поносим около 2W/m², но спада в налягането е 66.8kPa.
При 20мм тръби при ΔТ-5°С имаме подобни резултати с недостиг от около 5-6W/m², но при спад в налягането от 12.9kPa, а при ΔТ-2°С, където вече няма проблеми с недостиг на топлина спада в налягането обаче е 35.5kPa.

Опитах с по-голяма ΔТ, но при всички размери тръби скороста на циркулация спадаше драстично и имаше недостиг на отопление от 15-17W/m².

И тук естесвено възникват, няколко въпроса. Към какво да се стремя при дизайна и как да балансирам нещата. Дали към по-висока температура на отоплителната течност и съответно по-бавна скорост на циркулация, което ще направи термопомпата по-малко ефективна, но за сметка на циркулационната помпа, която няма да се мъчи или точно обратното. Да се опитам да отоплявам с максимално ниска температура на водата, което ще трябва да се компенсира от циркулационната помпа.

Какъв е максималния разумен спад на налягане, към който да се стремя?

P.S. Всички циркулационни кръгова са между 75 и 108м
Ahmakov - специалист
Защо не пробваш с увеличаване дебелината на изолационната подложка, с повече зони в помещението и съответно със повече кръгове с различен растер, 100mm покрай външни стени и 150mm в помещението, с дължина на кръговете 70 - 80m и т.н.
mindless написа:
...И тук естесвено възникват, няколко въпроса. Към какво да се стремя при дизайна и как да балансирам нещата...
А твоята програмка нещо за балансиране не казва ли? За нещо от сорта на това.

Прикачен файл

DP.JPG
DP.JPG (9.18 KиБ) Видяна 2295 пъти
idunno - специалист
Дай на хората калкулатор облечен като програма(много цветове и бутони и Enter,което не означава- верен резултат) и гледай колко незнание може да се генерира.Ако ставаше с програмка и без знание за това какво е делта Т или кРа и колко трябва да бъде то и първокласник ще се справи.Задаването на безмозъчни стойности в дадена програма обикновено води до безмозъчни резултати.
mindless - специалист
idunno, за съжаление типичен отговор. Не особено полезен, но за сметка на това емоционален. Към теб имам само един въпрос, ако случайно се водиш за специалист в контекста на правенето на подово отопление: Използваш ли някаква програма за това?

Може би се опитваш да ме убедиш, колко сложно е да се направи подово и как само "специалистите" могат да се занимават с това, но съдейки по българската действителност има много хора, които се занивамат с много неща и мислят, че могат да ги правят, но всъщност не могат и не знаят как.

Последните дни чета много за подовото отопление, основно в немски форуми и определено там все още мнения като твоето не съм срещал, а за протокола съм наясно, какво е ΔТ и kPa, това че не знам например дадена помпа, колко точно ток ще изхарчи при определено натоварне, означава само, че още не съм го проверил. А като цяло и на останалите върпроси от поста си ще намеря отговори, просто реших, че питане в този форум може да ми спести малко време, но надали.

И тъй като не съм на 100% наясно, кое точно от това, което съм написал те кара да си мислиш, че ти толкова много разбираш, а другите очевидно не, ти пращам само един линк на темата ΔТ. Ако разбираш немски, можеш сам да се убедиш тук, че въпросите, които съм задал не съм си ги измислил сам :). Айде със здраве и дано поне знаеш къде се слагат компенсаторни ленти и фуги, че от снимките в българското интернет пространство на подови отопления може да го заболи глава човек.
2v6 - майстор
mindless написа:
Малко нямах време напоследък да се занимавам с това, за това не съм писал от известно време.

Поиграх си пак с програмката, защото ме усъмниха резултатите от посления път и се оказа, че наистина има грешка. Резултата с 16мм-та тръба е за вода 40°C, което е стойност по подразбиране и аз не съм я бях променил. Другото интересно е, че работих с добавката на програмката за тръби REHAU и там всичко се смята с тяхните тръби, но явно те или са прекалено гладки или има някаква грешка при стойностите им за спад в налягането, защото дават с около 80% по-добри стойности от аналогични по диаметър тръби.
Та след тези ми наблюдения реших да повторя изчисленията със стандартни Pex-Al-Pex тръби 20, 17 и 16мм при едни и същи условия. Температура 35°С и ΔТ-5°С. Резултатът е, че при 16мм тръби и ΔТ-5°С имам недостиг на отопление от около 6-7W/m² в повече от половината помещения и спад на налягането от 31.4kPa. При промяна на условието ΔТ-2°С, което естесвено предизвиква по-голяма скорост на циркулация, отоплителната мощност е почти достатъчна с изключение само на 2 помещения, на които им липсва по 2W/m², но както може да се очаква спада в налягането вече е абсурдните 95.8kРа.
При 17мм тръби ситуацията не е особено по-различна, при ΔТ-5°С почти същия недостиг на отопление от 5-6W/m², но при по-поносим спад в налягането от 22.6kPa, а при ΔТ-2°С, вече недостига е пак поносим около 2W/m², но спада в налягането е 66.8kPa.
При 20мм тръби при ΔТ-5°С имаме подобни резултати с недостиг от около 5-6W/m², но при спад в налягането от 12.9kPa, а при ΔТ-2°С, където вече няма проблеми с недостиг на топлина спада в налягането обаче е 35.5kPa.

Опитах с по-голяма ΔТ, но при всички размери тръби скороста на циркулация спадаше драстично и имаше недостиг на отопление от 15-17W/m².

И тук естесвено възникват, няколко въпроса. Към какво да се стремя при дизайна и как да балансирам нещата. Дали към по-висока температура на отоплителната течност и съответно по-бавна скорост на циркулация, което ще направи термопомпата по-малко ефективна, но за сметка на циркулационната помпа, която няма да се мъчи или точно обратното. Да се опитам да отоплявам с максимално ниска температура на водата, което ще трябва да се компенсира от циркулационната помпа.

Какъв е максималния разумен спад на налягане, към който да се стремя?

P.S. Всички циркулационни кръгова са между 75 и 108м
Какви са тези "недостици" 2-5-6 W/m² :?
При какви условия смяташ необходимата мощност? При каква външна температура?
Предполагам необходимата мощност ти е при -10 или по-ниска външна температура. Такова студено време е рядко и е достатъчно временно да се повиши температурата на водата за достигане на необходимата мощност :idea:

При ΔТ-2°С необходимия висок напор на помпата е само един проблем.
Видял ли си какъв дебит ще е необходим и каква скорост на водата в тръбите ще се получи?
mindless - специалист
Под недостиг имам предвид нуждата от допълнително отопление при условията, които съм задал.
За външната температура позна -9.9°С е, но ми се иска да може при тази темепратура да се покрива нуждата, за да имам резерв за да речем редките случаи на -20°C, защото не предвиждам допълващо отопление. Наясно, че това може да се покрива и с по-висока температура на водата, но за тестове с по-високи температури още не съм имал време. Ще разгледам и там как стаят нещата. Засега съм си поставил цел на 35°С нещата да изглеждат смислено.

Колкото за дебита по спомен беше около 70л./мин. за цялата система. Не мога да проверя, защото пиша от друг компютър. Не съм имал време още да проуча това ще представлява ли проблем за да речем 16kW термопомпа и нейния топлообменник, но и това го имам предвид.

Относно ΔТ искам само да добавя, че не го задавам фиксирано т.е. това, че съм му задал ΔТ 2°С не значи, че системата е изчислена точно с толкова. Най-малкото ΔТ, което видях по кръговете е 3°С и повечето са на него, някой са на 4°С. Когато не е зададено фиксирано, програмата се опитва да балансира нещата спрямо отоплителните кръгове. Пробвах и с фиксирано, но там някой стойности станаха страшни :).
2v6 - майстор
mindless написа:
Под недостиг имам предвид нуждата от допълнително отопление при условията, които съм задал.
За външната температура позна -9.9°С е, но ми се иска да може при тази темепратура да се покрива нуждата, за да имам резерв за да речем редките случаи на -20°C, защото не предвиждам допълващо отопление. Наясно, че това може да се покрива и с по-висока температура на водата, но за тестове с по-високи температури още не съм имал време. Ще разгледам и там как стаят нещата. Засега съм си поставил цел на 35°С нещата да изглеждат смислено.

Колкото за дебита по спомен беше около 70л./мин. за цялата система. Не мога да проверя, защото пиша от друг компютър. Не съм имал време още да проуча това ще представлява ли проблем за да речем 16kW термопомпа и нейния топлообменник, но и това го имам предвид.

Относно ΔТ искам само да добавя, че не го задавам фиксирано т.е. това, че съм му задал ΔТ 2°С не значи, че системата е изчислена точно с толкова. Най-малкото ΔТ, което видях по кръговете е 3°С и повечето са на него, някой са на 4°С. Когато не е зададено фиксирано, програмата се опитва да балансира нещата спрямо отоплителните кръгове. Пробвах и с фиксирано, но там някой стойности станаха страшни :).
Подовото отопление има ограничение от 30-40 W на квадрат и то не техническо, а защото е вредно за здравето!
Ако тази мощност не ти стига за сметките имаш два варианта:
1. Нагряваш пода повече (с по-висока температура на водата) с риск за здравето.
2. Предвиждаш "допълващо отопление".
kuuuuuul - майстор
Моя съвет е да зарежеш тия сметки,направи го както ти харесва и добави тръби за радиатори или конвектори,пък после ще видиш на живо какво точно ти трябва.Аз така направих и нямам проблеми.
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 336

Тема "Водно подово отопление" | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: