Най - вълнуващия въпрос зимно време.
bulhomes2 - майстор
По-нататък в темата ще предложа да обсъдим няколко варианта за оптимизиране. За целта ми е необходимо да си изясня къде бъркам засега. Да разгледаме температурите и енергията при работата на климатик (термопомпа въздух-въздух) в 4 варианта на външна температура. Тук бях постнал леко объркани схеми, които Антон със следващия пост поправи. Направо можете да обърнете внимание на следващите схеми. Засега въпроса е дали някой знае истинските стойности на температурите, показани на схемите.
Последна промяна от bulhomes2 на ср дек 29, 2010 3:05 pm, променено общо 1 път.
AntonBM - специалист
Мога да го променям, но как се трие мнение?
Между другото, правилно си се ориентирал, че е невъзможно да има пълно съвпадение на температурната разлика в различните режими. Особенно в изпарителите - там разликата зависи от % на намокряне на питата с конденз. Колкото повече конденз има по-питата, толкова температурната разлика спада. Това е почти невъзможно да се изчисли точно, понеже конденза зависи от относителната влажност при която работи изпарителя.
П.П. Моля модератор да изтрие този пост.
Последна промяна от AntonBM(стар) на чет дек 30, 2010 10:24 am, променено общо 2 пъти.
bulhomes2 - майстор
Отново огромно благодаря на Антон. Не се бях сетил се задълбоча върху температурните разлики. Сега мисля, че нещата се подредиха. Предлагам да изчакаме няколко дена за нови мнения или по-точни градуси преди да доразвия идеята си.
Изображение

Изображение

Изображение

Изображение
Последна промяна от bulhomes2 на ср дек 29, 2010 3:07 pm, променено общо 1 път.
bulhomes2 - майстор
Антоне, ако искаш да си изтрием първите постове за да не затормозяваме излишно четящите. И без това е достатъчно сложно.
bulhomes2 - майстор
Страхотно е да отделиш 1 час за пост и да изчезне.... както и да е...
Честита Нова година на всички! Здраве и успехи през новата година!

Да приемем че заменим външното тяло на термопомпата със серпентина в буфера на отоплителна инсталация с котел на твърдо гориво:
Изображение

Ще обърна внимание на температурите в буфера. Горе от 37 градуса пада на -35 защото декомпресираме фреона
Изображение

Дотук при температура в буфера 30 градуса. Разръчкваме парното и вдигаме температурата в буфера:
Изображение

Естествено се получава, че ако слагаме повече дърва на котела ще харчим по-малко ток за термопомпата. Тук обаче идва въпроса - Защо да си играем с тези работи? Не можем ли да си прекараме радиатори по стаите и с тях да се топлим? Можем и то най-често така става. В повечето домакинства климатиците се ползват само за охлаждане заради по-високите разходи на климатика при отопление (от отоплителна инсталация на твърдо гориво). В система със серпентината на чилъра в буфера може би ще можем да избегнем прекарването на радиатори в стаите, трудната им настройка да поддържат определена температура и бавното затопляне, спестяваме и мястото на радиаторите в стаите (демек печелим жилищна площ).

Има няколко недостатъка. Единия е, че все пак освен дървата харчим и ток за термопомпата (но пък нали им дават, че при COP 3 - 1 kW потребена ел енергия дава 3 kW топлина енергия). Фундаменталния за тази система въпрос е дали някой може да изчисли теоретично какви биха били разходите за една зима в трите случая при еднакви други условия (квадратура изолации и прочие):
1 вариант - термопомпа въздух-въздух (климатик) - ?? лв за ток
2 вариант - серпентината на термопомпата в буфера - ?? лв за ток + ?? лв за дърва=?? лв
3 вариант - Котел на твърдо гориво - ?? лв за дърва

3 вариант е ясно, че разходите му са по-ниски от 1. Най-вероятно 2 е между двата, но дали пък с този COP не може да извади по-малки разходи от 3????

Другия недостатък е цената на тръбния път от вътрешните тела до компресора и буфера. Доколкото разбрах е в порядъка на 30 лв/м (2 медни тръби за фреон, 1 за вода от конденза и кабели) срещу 3-4 лв/м при обикновенна ОИ с радиатори. Като извадиш обаче цените на радиаторите, термо главите, спестената жилищна площ може и този недостстък да се унищожи. Ако пък вътрешните тела се заменят с още един топлообменник фреон-вода, а радиаторите заменим с вентилконвектори този недостатък съвсем отпада, намаля и количеството на фреона в системата и при евентуална смяна на фреона разходите биха били много по-малки


За лятото предполагам, че няма да има спор, че като си охлаждаме стаите безплатно ще си топлим буфера (съответно и бойлера)
Изображение

С нетърпение очаквам вижданията Ви защо тази система не се е наложила и въобще правена ли е някъде.
filmatoplo - майстор
Лятото буфера нали е със 7 градусова вода целия -имай предвид че кондензира дори с добра изолация .Ооо , ама ти не си на този принцип , да минаваш от фреон на вода през пластинчат топлообменник . :?Не знам в този случай буфер дали е удачен , за бойлер да -правят се опити уж успешни , но с буфера незнам -веднъж компресора ще бачка да затопли буфера после да почива малко -мисля че резултат е 1/1 .За бойлера съм съгласен -понеже нямаме топла вода , после имаме .Ако е котел на твърдо гориво нека да има буфер -понеже горивния процес минава и заминава с определено гориво за определено време , и ако не е необходима толкова топлина която се отделя от горенето за затоплянето на сградата до определена температура -излишната топлина се събира да се ползва по късно когато горивния процес отслабне или прекрати .При климатика просто няма да е нужно да събираме излишък , защото няма да се допуска такъв .
onitbg - напреднал
bulhomes2 написа:

С нетърпение очаквам вижданията Ви защо тази система не се е наложила и въобще правена ли е някъде.
Здравейте и за много години! На всички, които си позволяват "лукса" да мислят и търсят!

По въпроса за градусите и използваемостта на схемата:

Ако се ползва температура на изпарение под 2-3гр.С вариантът да се получи една сериозна буца лед в началото е гарантиран.
Следва пукане на серпентината, смесване на фреон/вода, нов компресор и куп други неща...грозни картинки....съжалявам че трябва да го кажа, но термопомпите с топлообменник фреон вода имат специални защити с/у замръзване, защото е фатално за машината, ако се допусне...така че направи си сам извода...въобще комбинацията вода и минусчета пред градусите трябва да се забрави!

При чилърите и климатиците също има подобен ефект, но там проблема идва с влагата във въздуха и борбата с него се нарича "режим дефрост" със всичките му негативни влияния върху енергийната ефективност на системата като цяло. Освен това температурата на кондензация( на вътр.тяло) обикновено не превишава 53-55гр.С и то при определени условия.

Но идеята да се помага на климатика не е нова, има реализации в Китай http://www.atlantissolar.com/atlantis_s , а във форума има и тема която съм пуснал http://napravisam.bg/forum/viewtopic.php?f=23&t=29947 и може да ти е интересно - виждам че "ровиш", което е ценно.
Съжалявам че трябваше да ти кажа тези неща, но както казва една моя позната лекарка "срещу физика и физиология не се рита" :)
Ако имаш други въпроси, аз съм насреща. Надявам се да съм бил полезен.
Ahmakov - специалист
Да предположим че работи на R 410, тогава наляганията и температурите ще са такива. В самия кондензатор и изпарител температурите и наляганията са постоянни.
В случай А са 47С и 32,06at, съответно -20С и 2,69at.
В случай В са 55С и 38,34at, съответно -10С и 3,99at.
Друго много важно е темп. в кондензатора да е по висока от тази в изпарителя. Следователно водата в буфера / изпарителя /, не трябвада е по висока от 15-20С, иначе компресора ще дефектира. Машината ще е много икономична, с много висок COP. Проблема е в подгряването на водата. Трябва да се ползва, примерно газов бойлер. Другите източници на топлина, няма да са удачни заради лошите условия на горене в този режим. Може да се загрява в друг буфер до по висока температура и да се смесва със студената от първия, с трипътен вентил да се поддържа 20С примерно.
Ако някой реши да го прави да ползва R 407 или 134а, наляганията са по ниски и скрул компресор, понася мокър ход.

Такова начинание изисква много знания и опит и не препоръчвам да се прави по системата направи си сам. Риска от аварий и наранявания е огромен.

При интерес, някой да го направи, мога да окажа методична помощ, с изчисления и конструктивни особености и изисквания.

Прикачен файл

KlimaticiB1.jpg
корекция2
KlimaticiB1.jpg (85.4 KиБ) Видяна 8423 пъти

Прикачен файл

KlimaticiA1.jpg
корекция1
KlimaticiA1.jpg (91.92 KиБ) Видяна 8423 пъти
bulhomes2 - майстор
onitbg написа:

Съжалявам че трябваше да ти кажа тези неща, ...
Как ще съжаляваш бе човек. Нали това чакам - да разбера защо не се прави. Мислех, че много съм усложнил схемата и затова няма отговори и приготвих една опростена:
Изображение

Нека да помислим още малко! Ако забраним работата на термопомпата при t<10оС нa студената вода на бойлера загряван от котела (тоест при незапален котел) и вход на изпаряващия се фреон в топлата част на същия бойлер - дали няма да избегнем възможността от заледяване?
bulhomes2 - майстор
Ahmakov написа:
При интерес, някой да го направи, мога да окажа методична помощ, с изчисления и конструктивни особености и изисквания.
Аз съм съгласен. От мен инвестицията. Само майстор и материали ли остана да си намерим?

Тема "Температури и енергия при работа на климатик (термопомпа)." | Включи се в дискусията:


Сподели форума:

Бъди информиран. Следвай "Направи сам" във Facebook:

Намери изпълнител и вдъхновения за дома. Следвай MaistorPlus във Facebook: